در مقالات مختلفی که در خصوص مزایای ساخت و سکونت در ساختمان های پیش ساخته و نوع طراحی خاصی که در فضای داخلی و خارجی آن ها استفاده می شود ، ارائه شد نکاتی را آموختیم ؛ اما در مطالبی که در خصوص مزایای این نوع سازه ها بیان شده است هیچگاه در خصوص اسکلت ساختمان پیش ساخته به صورت متمرکز و اختصاصی سخن به میان نیامده است ، به همین دلیل می توانیم در مقاله پیش روی با برشمردن برخی از مزایای اسکلت ساختمان پیش ساخته ، شما را با جنبه های مثبت این پدیده از زاویه دیگری آشنا کنیم .

در خصوص کیفیت و ویژگی های ساختاری اسکلت های فلزی می‌توان در وهله اول گفت که کار طراحان به هنگام استفاده از این محصول در ساختار یک ساختمان بسیار راحت تر بوده و دستشان برای طراحی هایی غیر رایج و مدرن باز است ، به همین منظور دیده می شود که از محصولات فولادی در ساخت و تعبیه تیر های کوچک ساختمان پیش ساخته گرفته تا ستون های حامل بار در این محصولات استفاده می شود . به دلیل اینکه این محصولات با روش های نوین ساخته شده و انعطاف بالاتری نسبت به بتن دارند ، می توانند انحنا یافته و در ساخت سازه ‌های دوار یا بخشی که مستلزم خم شدن می باشد کارا باشند ؛ از سویی دیگر استفاده از اسکلت فلزی در ساختمان های پیش ساخته این امکان را فراهم می کند تا اگر افزایش بارگذاری داشته باشیم این سازه بتواند قسمت های مختلف خود را بواسطه جوش ، پیچ و مهره بخش های جدید تقویت کنند .

 

یکی از مهمترین عواملی که در ساخت و ساز یک ساختمان مورد توجه قرار گرفته و گاه دغدغه اصلی کارفرمایان می باشد ، زمان است . در حالی که شاید خود شما نیز تجربه ساخت یک بنا را داشته و یا در محله خود شاهد تخریب یک خانه کلنگی و بالا رفتن بنای جدیدی به جای آن بوده باشید ، به خوبی می دانید که ممکن است این پروسه بیش از یک سال نیز به طول بیانجامد . این درحالیست که با توجه به وزن کم ساختمان های پیش ساخته ، این ساختمان با سوار شدن بر روی فونداسیون بتنی کوچکی قابل برپایی بوده و دیگر نیازمند پی سازی و آرماتور بندی های هزینه زا و زمانبر که در ساخت خانه ای سنتی ساز اجتناب ناپذیر هستند ، نیست . از سویی دیگر به دلیل اینکه همین بسترسازی مختصر هم به موازات ساخته شدن اجزای ساختمان در کارخانه انجام می شود ، بر خلاف سازه های معمولی که نیاز به طی مراحل به دنبال هم و تحقق سلسله وار آن ها هستیم ، همزمان با اینکه کارگران در سایت مربوطه شرایط برپایی ساختمان را فراهم می آورند ، متخصصین ساخت اسکلت ساختمان پیش ساخته هم در کارخانه مشغول ساخت چارچوب مد نظرمان هستند .

 

علاوه بر موارد یاد شده ، استفاده از اسکلت ساختمان پیش ساخته سبب می شود تا نه تنها کارفرما نسبت به ساخت سنتی یک بنا هزینه کمتری بپردازد و در بحث های فنی پیمانکار به محض عقد قرارداد کار خود را شروع کند ، بلکه سبب می شود تا با کاهش زمان تولید ، امکان فروش یا اجاره آن نیز زودتر فراهم شده و مدت زمان خواب سرمایه کاهش یابد . همه اینها در حالیست که مزاحمت های غیر عمدی زمان ساخت برای همسایگان یا سایر اهالی محله نیز کمتر می شود . استفاده از فلزاتی که مساحت قاعده کوچکتری از ستون های بتنی دارند سبب می شود تا مساحت داخلی یک سازه افزایش یافته و فضای در دسترس برای کار یا زندگی بیشتر شود . از سویی دیگر ، با کمک این نوع روش ساخت ، کارفرما می تواند با انتخاب فصلی مناسب برای ساخت و ساز ، جلوی مشکلاتی که در اثر نامساعدی جوی به وقوع می پیوندد را گرفته و بدین ترتیب از هزینه بیمه های مختلف گرفته تا توقف کار و ... بکاهد .

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -