تفاوت ساختمان پیش ساخته و ماژولار : زمانی که به بررسی انواع ساختمان‌های پیش ساخته می پردازیم ، در کنار این نام عناوینی نظیر ماژولار یا پانلی را می بینیم که بسیار به آن ها اشاره می شود ؛ در همین رابطه قصد داریم تا با بررسی تفاوت ساختمان پیش ساخته و ماژولار به شرح هریک بپردازیم .

 

تفاوت ساختمان پیش ساخته و ماژولار
برای یافتن تفاوت ساختمان پیش ساخته و ماژولار لازم است تا ابتدا به تعریف هریک بپردازیم :


ساختمان پیش ساخته
به طور کلی ساختمان های پیش ساخته به سازه‌هایی گفته می شود که بخش های مختلف آن در فضایی جز سایت برپایی ساختمان (مثلاً یک کارخانه) ساخته شده و این قطعات پس پی ریزی و فراهم آوردن بستری مناسب برای پذیرش قسمت های مذکور ، گرد یکدیگر ، سازه مورد نظر را به وجود می آورند .
در همین ارتباط با صرف نظر از Mobile home ها ، تریلرها و خانه هایی که با کمک چند چرخ به حرکت درآمده و جابجا می‌شوند ، باید گفت که سازه های پیش ساخته یا پانلی بوده و یا مدولار می باشند .

 

ساختمان های پانلی
همانطور که از نام این سازه‌ها بر می آید ، این نوع ساختمان ها در حقیقت پانل های آماده‌ای هستند که پس از تولید شدن در محیط کارخانه ، به سایت منتقل شده و پس از مونتاژ شدن دیوارها، سقف‌ و کف ها ، ساختار کلی یک خانه را به وجود می آورند .
بسیاری از امور عمرانی و زیرساختی این نوع سازه ها پس از برپایی اسکلت اولیشان روی آن ها انجام می پذیرد . لوله کشی ، سیم کشی برق ، برپایی سیستم تهویه مطبوع و ... از جمله اقداماتی هستند که در خود کارخانه انجام نگرفته و پس از اینکه پنل های مذکور به سایت منتقل شدند روی این بنا نصب می گردند .

 

ساختمان پیش ساخته ماژولار
سازه های ماژولار نیز به عنوان زیرشاخه دیگری از ساختمان های پیش ساخته ، ابنیه ای هستند که در آن ها زیرساخت های مذکور از بدو ساخت و همزمان با تولید پنل های اولیه در دل آن ها کار گذاشته شده و تنها کاری که در سایت روی آن ها انجام می پذیرد اتصال آن ها به دیگریست .


به طور کلی می توان کیفیت یک خانه پیش ساخته که در محیطی صنعتی ساخته می شود را از نمونه های اسمبل شده در سایت بیشتر دانست . اگرچه این سخن یک ادعای تجربیست ، اما زمانی که یک پدیده در محیطی صنعتی به وجود می آید ، به دلیل حضور همه عوامل متخصص در صحنه تولید و همچنین وجود همه مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز، مهندسین و سایر عوامل سازنده با فراق بال بیشتری کار کرده و بدین ترتیب محصول مورد نظر را در شرایطی ایده‌آل‌تر به وجود می آورند .


این در حالیست که کارکردن در فضای باز سایت ، با شرایط جوی نامساعد نسبت به زیر سقف یک کارخانه ، عدم دسترسی به برخی امکانات و مواجهه با مشکلاتی ناگهانی حین کار در این مکان می تواند به کاهش بازدهی سازندگان این بنا منجر شود .


ناگفته نماند که برپایی این ساختمان ها در سایت دارای مزایایی هم می باشد که از مهمترین آن ها می توان به انعطاف پذیری بیشتر و مقابله به چالش هایی که پیش از این به آن ها فکر نشده بود اشاره کرد .

 

سازه ماژولار نوعی ساختمان پیش ساخته است !

با عنایت به توضیحات فوق اینک می دانیم که تفاوت ساختمان پیش ساخته و ماژولار در نوع آماده سازی و نصب آنهاست ! در همین رابطه پر واضح است که مرحله فرآوری پنل ها در کارخانه کوتاه اما زمان برپایی آن ها طولانی مدت است ، در صورتی که ساخت قطعات ماژولار کاملاً برعکس می باشد .


به عنوان تفاوتی دیگر بین ساختمان‌های پیش ساخته و خانه های ماژولار باید گفت که نمونه های Modular عملاً زیر مجموعه خانه های پیش ساخته بوده و به عنوان دسته ای از آن ها - در کنار تولید سازه lsf -  مطرح هستند ، در نتیجه اینکه نمی توان این دو مفهوم را از یکدیگر جدا دانست .


نکته : همه سازه های ماژولار پیش ساخته هستند ، اما همه ساختمان های پیش ساخته ماژولار نمی باشند !

 

سخن آخر
با عنایت به توضیحات فوق لازم به یادآوریست که مجموعه رسیس استاد به عنوان طراح ، سازنده و مجری قاب های سبک فولادی یا LSF آماده ساخت ساختمان های پیش ساخته مورد نظر شما در قالب ویلا ، ساختمان های اداری و صنعتی و همچنین اضافه اشکوب به روش های مذکور می باشد .

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -