خانه پیش ساخته در ایران : با نگاه به تاریخچه خانه‌های پیش ساخته چه به شکل سنتی و چه به شکل مدرنشان، با جرأت می توان گفت که کشورهای غرب آسیا از جمله ایران کمترین نقش را در پیدایش و گسترش آن ها داشته اند.

در همین رابطه با فرض اینکه ویژگی اصلی این نوع ابنیه را ساخت بخش های اصلی در یک مکان و مونتاژ و سرهم کردن آن ها در مکانی دیگر بدانیم، ادعا می شود که قدمت جاده Sweet Track در انگلستان امروزی به 3800 سال پیش برگشته، ردپای این سازوکار در سریلانکای 2000 سال پیش دیده شده، پادشاه پرتغال زلزله زدگان قرن 18 خود در لیسبون را بدین واسطه به سرعت اسکان داده و انگلیسی‌ها نیز جنگ زدگان لندنی را در طی جنگ جهانی دوم با کمک خانه های پیش ساخته سرپناه داده‌اند.


این در حالیست که به صورت موردی تر می توان به کلبه منینگ که در قرن 19 توسط نجاری لندنی ساخته شد، نخستین خانه هایی که مهاجرین انگلیسی با خود به آدلاید استرالیا بردند، بیمارستان‌هایی که فلورانس نایتینگل – پرستار معروف جنگی – در آن ها به بیماران رسیدگی می کرد و همچنین کیت های پستی در اوایل قرن 20 در آمریکا به عنوان نمونه های غربی این نوع خانه ها اشاره کرد.


با توجه به این توضیحات می توان گفت که ساخت چنین خانه‌هایی خواستگاهی اروپایی-آمریکایی داشته و در ایرانی که پس از یکجا نشینی مردم در خانه‌های سنگی، چوبی یا کاهگلی و سپس تیرآهنی و بتنی ساکن شدند ردی از این نوع سازه‌ها دیده نمی شود.


با همین توضیحات بی دلیل نیست که امروزه جا انداختن فرهنگ استفاده از این محصولات سخت بوده و عده فراوانی به توانایی و مزایای این نوع سازه‌ها توجهی ندارند. از این روی تصمیم گرفتیم تا در ادامه به بررسی خانه پیش ساخته در ایران بپردازیم.


خانه‌ای به سلیقه ایرانیان


زمانی که از الگوهای ایرانی و اسلامی معماری سخنی به میان می‌آید، در موارد متعددی استفاده از یک طرح اسلیمی و چند بته جقه همه آنچیزیست که برای بومی سازی بنای مورد نظر استفاده می شود .


حال اینکه نه تنها این طرح ها ممکن است به ساختمان مورد نظر نیاید، بلکه ممکن است خود سازه نیز با محل قرارگیری یا همسایگان خود سنخیت و تناسبی نداشته باشد که این امر نمره منفی این راهکار را دوبرابر می کند . این در حالیست که در موارد بسیاری منظور از سازه ای ایرانی و اسلامی ساختمانی با ویژگی های ساختاری خاصی می باشد و این اقدامات باید در بنای آن به کار برود و نه فقط ظاهر ساختمان!


به عنوان مثال عدم استفاده از سقفی بلند، قرارگیری حمام و دستشویی در دورترین قسمت خانه، استفاده از سطح زمین و داشتن متراژی زیاد به جای احداث طبقاتی بیشتر، حفظ حریم شخصی افراد، نحوه نورگیری و گرمایش و سرمایش با کمترین میزان انرژی، تعبیه پیر نشین در جلوی درب خانه، وجود فضای سبز به ویژه با درختان میوه ، استفاده از مصالح بومی و متناسب با محیط و ... از جمله عواملیست که باید در ساخت این خانه ها رعایت شده، می توان رد این موارد را در میان فرهنگ و سنتمان بیابیم، با بسیاری از تئوری ها و علوم امروزی ثابت شده و همخوانی دارد اما در کشور ما کمتر به آن ها توجه می شود .


خانه پیش ساخته در ایران


از نکات جالب توجه توضیحات فوق این است که بسیاری از این موارد با یک ساختمان پیش ساخته و تولید سازه lsf قرابت بیشتری داشته و چنانچه خانه پیش ساخته در ایران را از این منظر نگاه کنیم حتی نسبت به ساختمان هایی که همینک در آن ها زندگی می کنیم با فرهنگ و روحیات ما سازگاری بیشتری دارند .


پرواضح است که به دلیل تعدد طرح های موجود از خانه پیش ساخته در ایران ، عده ای به یاد سازه هایی با جداره های تمام شیشه ای یا معماری پست مدرن بیافتند که در تضاد با توضیحات فوق است، اما از آنجایی که این سازه ها با نظر به سلیقه کارفرما طراحی و ساخته می شوند می توان گفت که همه نکات مثبتی که در ذهن وی وجود دارد پیاده می شود .


بدین ترتیب خانه یا ویلایی با قابلیت جابجایی، با میزان مصرف بهینه انرژی و مقاوم در برابر زلزله، با قابلیت سفارشی سازی و چینش دلخواه، با محصولاتی قابل بازیافت در اسرع وقت و هزینه ای مقرون بصرفه توسط آنان خریداری می گردد .


نهایتاً گفتنیست که مجموعه رسیس استاد به عنوان یکی از مجموعه های شاخص فعال در حوزه خانه پیش ساخته در ایران با داشتن رزومه ای قدرتمند و پشتوانه ساخت صدها خانه ماژولار در سراسر ایران، مفتخر است تا با دریافت توضیحاتی در خصوص عناصر مورد نیاز شما از یک ساختمان، نوع سازه، تعداد طبقات و کاربرد آن‌ها و همچنین بودجه اختصاص داده شده به این کار طرحی اختصاصی و مطلوب را تقدیم حضورتان کند . برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید .

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -