ساختمان های پیش ساخته کارگاهی : زمانی که در دوران دانشجویی درسی به نام « اصول ارزیابی کار و زمان » را می‌خواندم (درسی که با هدف کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی و بهره‌وری در زمانی مشخص به بررسی مهمترین عوامل تاثیرگذار در یک سازمان صنعتی مدرن پرداخته و اصولی را برای استفاده صحیح از نیروی انسانی، مواد اولیه، ماشین‌آلات، فضای در دسترس و ... تشریح می‌کرد) ، همواره به این مطلب فکر می‌کردم که استانداردهای حال حاضر ما در ایران تا چه میزان از آنچه که باید باشد دور است!


در همین رابطه یکی از مهمترین عواملی که در این مباحث بدان پرداخته می‌شد اهمیت محیط کار و تأثیر آن بر راندمان کلی یک مجموعه بود . به عنوان مثال در این مباحث مطرح می‌شد که وجود تهویه مناسب و مطبوع ، وجود نور کافی ، چینش صحیح ، اصولی و ایمن ماشین‌آلات ، محل قرارگیری کارکنان ، میزان راحتی آنان در استفاده از ابزار آلات پیش دستشان و ... تا چه حد در خروجی کار و بازدهی این مجموعه مؤثر است .


اگرچه امروزه رعایت برخی از این باید ها و نباید ها به صورت قوانینی لازم الاجرا در آمده است، اما می‌توان ادعا کرد که هنوز هم جای کار بسیار زیادی دارند! در همین رابطه ساختمان های پیش ساخته کارگاهی به عنوان یکی از دستمایه‌هایی که استفاده از آن می‌تواند به بهبود شرایط مذکور بیانجامد، بواسطه ساختاری که دارند می‌توانند این کاستی‌ها را تا حدی برای مشاغل نوظهور یا سامانه‌‌هایی که در شرف نوسازی و تجدید تجهیزاتشان هستند برطرف نماید .

 

ساختمان یک کارگاه

اگرچه در بسیاری از محیط‌های کارگاهی در کشورمان این شرایط رعایت نشده و کل یک کارگاه به یک خط تولید و دفتری کوچک خلاصه می‌شود، اما در استانداردهای بین المللی چنین محیط‌هایی به ویژه در ابعاد بزرگ ، علاوه بر دفتر مدیریت و پرسنل فنی، سرویس بهداشتی و سالن تولید ، مستلزم داشتن استراحتگاه ویژه یا خوابگاه ، آشپزخانه و سالن غذاخوری، رختکن، نمازخانه، و در موارد بزرگتر بوفه، رخت‌شورخانه ، درمانگاه ، آزمایشگاه یا بخش‌های اداری نیز می‌باشند که مجموع این عوامل به بهتر گذشتن زمان کاری برای نیروی انسانی، افزایش بهره‌وری آنان و رعایت اصول اخلاقی و حرفه‌ای در محیط‌های صنعتی می‌شود .


در همین ارتباط، با فرض اینکه نیاز باشد تا بنایی صنعتی برای نخستین بار و به طور کوتاه مدت در مکانی ساخته شود (مثلاً در نزدیکی یک معدن) استفاده از ساختمان های پیش ساخته کارگاهی گزینه مناسبی برای انجام این کار است .

 

مزایای استفاده از ساختمان های پیش ساخته کارگاهی

زمانی که از یک ساختمان پیش ساخته برای احداث یک کارگاه استفاده می‌کنیم ،
• اولاً از نظر هزینه نسبت به ساخت بنایی سنتی‌ساز پیش افتاده،
• ثانیاً از نظر زمانی، کار در مدت کوتاه‌تری انجام پذیرفته و خط تولید با سرعت بیشتری به بهره‌برداری می‌رسد
• و ثالثاً محدودیت‌هایی که برای ساخت ابنیه سنتی‌ساز وجود دارد (مثلاً حمل و نقل مستمر مصالح) به مراتب کمتر می‌گردد،
در نتیجه امکان ساخت این بنا در مناطق دور افتاده یا صعب العبور بیشتر مهیا می‌شود .
علاوه بر مزایای فوق، استفاده از سازه‌های پیش ساخته به عنوان کارگاه‌های صنعتی باعث می‌شود تا علاوه بر امکان ایجاد تغییرات در آن (مثلاً تغییر فضای داخلی به تناسب چینش ماشین آلات برای ساخت محصولی جدید) ، بتوان از آن‌ها در جایگاه‌های دیگری نیز استفاده کرد .


با عنایت به اینکه کانکس‌ها نیز در دسته ای از مجموعه‌های ساختمان پیش ساخته قرار می‌گیرند ، می‌توان به استفاده از اتاقک‌های خواب یا نگهبانی که در سایت‌های عمرانی مورد استفاده قرار گرفته و قابلیت جابجایی دارند به عنوان مشتی از خروار ساختمان های پیش ساخته کارگاهی اشاره کرد .

 

رسیس استاد ، تولیدکننده سازه‌های پیش ساخته

با عنایت به توضیحات فوق باید گفت که مجموعه پیش روی به عنوان یکی از پیشگامان و سرشناس‌ترین مجموعه‌های تولید ساختمان های پیش ساخته کارگاهی، آماده است تا در ضمن نمایش کارگاه‌هایی که تا کنون در سراسر ایران تولید کرده و به بهره‌برداری رسانده است، مشاوره‌ای کامل در این خصوص به متقاضیان امر داده و بدین ترتیب افراد مشتاق به استفاده از این محصولات را با همه زوایا و خفایای چنین سازه‌هایی آشنا کند .
در همین رابطه گفتنیست که شما می‌توانید با برقراری تماس، علاوه بر اخذ استعلام گواهینامه‌های موجود و کاتالوگ مجموعه، از تجربیات و اطلاعات متخصصیت رسیس استاد نیز بهره‌مند شوید .

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -