ساختمان پیش ساخته انزلی : زندگی در مناطق خوش آب و هوا همیشه از آرزو همه مردم بوده است . اینکه بتوانیم از محل سکونت خود با کمی پیاده روی به ساحل دریا برسیم یا با طی مسافتی کوتاه پا به جنگلی زیبا بگذاریم ، قطعا از خواسته های قلبی بسیاری از ماست. زندگی در شهرهای شلوغ و پر از ترافیکی همچون تهران ، با هوایی همیشه آلوده ، سر و صدای همیشگی حاصل از عبور و مرور خودرو و موتور سیکلت ها و در یک کلام زندگی ماشینی تعداد زیادی از مردم را خسته کرده است. به همین سبب اغلب مشاهده می کنید که مردم در هر تعطیلی و فرصتی که پیش می آید بساط سفر را برپا کرده و به سمت شمال کشور و شهرهای سر سبز این خطه راهی می شوند.

اما در میان شهر های زیبای شمالی و به خصوص استان سرسبز گیلان ، انزلی از شهر های پرطرفدار گردشگران است. این بندر تجاری که می توان به جرات گفت که یکی از بزرگترین بنادر جنوب دریای خزر محسوب می شود ، با تالاب معروفش چشم هر گردشگری را به خود خیره می سازد . این تالاب ( مرداب) که از زیباترین و بزرگترین تالاب های دنیا محسوب می شود با سواحلی پوشیده از نیزار های عموماً بلند و گل‌های زیبای نیلوفر دل هر طبیعت دوستی را به وجد می آورد . تفریحاتی مثل قایقرانی ، اسکی روی آب ، شکار پرندگان دریایی ، ماهیگیری و گردش با قایق از لذت بخش ترین فعالیت های رایج در این مرداب محسوب می شود. همچنین در زمستان‌ها هزاران پرنده دریایی از جمله غاز های وحشی ، قوهای بسیار زیبا و انواع مختلفی از دیگر پرندگان مهاجر به این منطقه مهاجرت می‌کنند. این مرداب به علت فراوانی گل‌های نیلوفر در آن ،به جزیره گل‌ها نیز شناخته می شود.

زیبایی زندگی در شهر های شمالی ، آرامش حاصل از دوری انسان از زندگی ماشینی ، آب و هوای بسیار تمیز این نواحی ، طبیعت چشم نواز پوشش جنگلی زیبا در جنوب و آبی بیکران دریا در شمال و مسائلی از این دست در سال های اخیر آمار مهاجرت به سمت شهر های خطه شمالی را افزایش داده است. همین امر سبب شده است که افراد فرصت طلب و سودجو برای منافع شخصی خودشان دست به جنایتی بزرگ بر علیه طبیعت بزنند و به بهانه ساخت مناطق مسکونی اقدام به تخریب جنگل ها و اشغال مراتع کنند. بر طبق آمار روزانه سطح وسیعی از جنگل های مناطق شمالی به سبب همین فعالیت های مسکونی سازی از بین می روند و پیش بینی می شود که تا چند سال آینده چیزی از جنگل های شمال برای نسل های آینده باقی نماند.

از این روی یکی از راهکارهای کاربردی در زمینه ساخت مسکن و همچنین حفاظت از محیط زیست به خصوص در این شهر از خطه شمال کشور استفاده از ساختمان پیش ساخته است. این سازه ها که از قبل در کارخانه ساخته می شوند و در محل مورد نظر قرار گرفته و نصب می شوند ، می توانند تحول بزرگی در این عرصه به وجود بیاورند. استفاده از سازه های پیش ساخته می تواند هزینه های ساخت و ساز را بسیار کاهش دهد.

این روزها نیز با توجه به گرانی بیش از حد مصالح ساختمانی از آجر و سیمان گرفته تا میل گرد و سفال سقف ، هزینه ساخت و ساز یک واحد مسکونی بسیار بالا رفته است. همین عامل می تواند دلیل مهمی برای انتخاب ساختمان پیش ساخته انزلی باشد ، زیرا این سازه ها علاوه بر اینکه تمام امتیازات یک ساختمان سنتی ساز را با خود به همراه دارند می توانند با هزینه ای بسیار کمتری نسبت به آنها برای ساکنین خود ساخته و نصب شوند.

همچنین با توجه به شرایط آب و هوایی خاص شمال کشور و رطوبت بالا و بارندگی های مداوم در این منطقه ، ساختمان های سنتی به مرور آسیب دیده و فرسوده میشوند و از استحکام آنها کاسته می گردد. سازه های پیش ساخته به دلیل استفاده از مواد اولیه مرغوب و مستحکم در کارخانه عملاً تا سالهای متمادی می توانند بدون آسیب دیدگی و فرسودگی ، مستحکم باقی بمانند.

در انتها همانطور که در این مطلب کوتاه ذکر کردیم استفاده از ساختمان پیش ساخته انزلی می تواند راهکاری مناسب برای جلوگیری از نابودی جنگل ها و در پی آن نابودی اکوسیستم منطقه باشد ، اتفاقی که می تواند آینده همه ما را تحت شعاع خود قرار داده و نسل های آینده ما را با خطراتی بزرگ رو به رو گرداند.

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -