ساختمان پیش ساخته در شهر قدس : با مرور متون تاریخی جغرافیایی یا مصاحبه با افراد مسّن تر از خود عبارات فراوانی را با این مضمون خوانده و یا می شنویم که محله یا شهرهایی که همینک وجود دارند در گذشته وجود نداشته و یا چه مناطق پر رونقی در گذشته بوده که اینک تخریب شده اند .

در همین رابطه ، قریب به 200 سال پیش (دوره قاجار) مناطقی مانند کاووسیه و سرخ حصار در دشت های غربی تهران وجود داشتند که شکارگاهی برای شاهان زمان خود بودند . این مناطق که طی فعل و انفعالاتی به دست «امیر تومان» میرشکار دربار می افتد ، بواسطه چشمه ، قنات و رودخانه های متعددی از قبیل "نهر فیروز بهرام" ماهیتی کشاورزی گرفته و به موازات آن پذیرای اقوام گوناگون و شکل گیری روستایی کوچک در مجاورت کاروانسرای سنگی می شود . در همین ادوان ، امیر تومان به عنوان مالک این اراضی اقدام به ساخت دژی مستحکم در این ناحیه کرده و قلعه خود را به افتخار نام پسر ارشدش «حسن خان» می گذراد . با گذر ایام و گذشت سال ها ، این روستای کوچک که اینک با قریب به 400 هزار سکنه به شهری با نام «قدس» تغییر اسم داده بود ، در اواخر دهه هشتاد هجری خورشیدی مرکز شهرستانی با همین نام گشته و به یکی از نواحی پر اهمیت استان تهران مبدل گشت .

همانطور که اشاره شد زمین های این ناحیه برای کشاورزی مناسب بود ولی نه آنقدری که بتواند با آب و هوای خود جاذبه ای برای گردشگران تبدیل شود . از این روی ساختمان پیش ساخته در شهر قدس نه به عنوان ویلایی تفریحی ، بلکه به عنوان مأمنی برای بومیان این منطقه و کاربری های دیگر همچون ساختمانی اداری ، آموزشی ، صنعتی و ... مورد استفاده قرار گرفت .

می دانیم که یکی از محاسن ساختمان پیش ساخته نسبت به سازه های سنتی ساز جدایی پول زمین از بنای آن است . به عنوان مثالی ساده ممکن است ساختمانی سنتی ساز در یکی از مناطق اطراف تهران n تومان ارزش داشته باشد ، در حالی که اگر همان ساختمان عیناً در منطقه مرفه نشین و گران تهران قرار داشت قیمتی معادل n10 ارزش داشت ، تفاوت قیمتی که ریشه در بهای قیمت زمین این دو ملک دارد . این مثال از این روی بیان شد که بدانیم ساختمان پیش ساخته در شهر قدس همان بهای ساختمان های پیش ساخته نواحی دیگر کشور را دارد (با صرف نظر از هزینه های حمل و نقل) با این تفاوت که بواسطه قیمت نسبتاً ارزان زمین در این منطقه ، امکان برپایی چنین ساختمان هایی و اسکان یا اشتغال در آن ها بسیار مقرون بصرفه تر است .

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -