ساختمان پیش ساخته در کشورهای مختلف : چندی پیش فیلم صامتی با عنوان «یک هفته» (One Week) ساخته باستر کیتون را می دیدم که در آن شرح حال خنده داری از یک زوج در هفته اول زندگی مشترکشان نمایش داده می شد . نکته جالب و قابل ذکری که در این فیلم وجود داشت ، وجود بسته ای تحت عنوان Portable House بود که در اوایل این فیلم به دست این زوج می رسد ؛ پکیجی که با داشتن یک دستورالعمل ، نحوه اتصال قطعات مختلف یک خانه پیش ساخته چوبی و برپایی آن را به مالکش نشان می داد .


با گذر از موضوع فیلم که در آن شخصیت منفی ماجرا با تغییر شماره قطعات سبب شد تا کلبه ای عجیب و غریب ساخته شده و اتفاقات کمیک داستان حول آن شکل بگیرد ، نکته ای که بسیار برای من جالب و قابل تحسین بود وجود خانه های پیش ساخته در دوره ساخت این فیلم ، سال 1299 هجری شمسی یا 1920 میلادی یعنی دقیقاً یک قرن پیش بود !


وجود همین عامل که نشان می داد مفهوم و کاربرد خانه های پیش ساخته در همان سال ها نیز برای غربیان جا افتاده بوده است ، عاملی شد تا به مبحث ساختمان پیش ساخته در کشورهای مختلف علاقه مند شده و مطلبی در خصوص وضعیت آن ها در قاره های گوناگون بنویسم .

 

دلیل روی آوردن انسان های امروزی به ساختمان های پیش ساخته چیست ؟


زمانی که از مشکلات مسکن به ویژه گرانی آن سخن می گوییم ، مطمئن باشید که این معضل تنها مربوط به کشورمان ایران نبوده و مردم و دولت های سایر کشورهای جهان نیز با آن دست به گریبانند . با توجه به این مطلب ، خانه های پیش ساخته با داشتن طراحی ساده که یکی از ویژگی های اختراعات امروزیست ، قیمتی نسبتاً ارزان ، سرعت بالای ساخت ، امنیت در برابر مخاطرات طبیعی ، تنوع بالا ، قابلیت جابجایی ، قابلیت تغییر ابعاد و ... راهکاری بود که برای نخستین بار آمریکا ، بریتانیا ، آلمان و پس از آن دیگر کشورهای توسعه یافته برای مبارزه با کمبود یا گرانی مسکن اتخاذ کردند .

 

ساختمان پیش ساخته در کشورهای مختلف


در اینکه ساختمان های پیش ساخته دارای اصالتی غربی بوده و ماهیتشان در تضاد با ویژگی های مورد علاقه ایرانیان در صنع بنایی سنتی ساز با ساختارهایی معلوم و مشخص است شکی نیست ، از سویی دیگر در مقالاتی که قریب به دو سال پیش در همین وبسایت منتشر کردیم در خصوص تاریخچه پیدایش نخستین ساختمان پیش ساخته در کشورهای مختلف سخن گفتیم .


در نتیجه همینک قصد داریم تا با بررسی وضعیت ساختمان پیش ساخته در کشورهای مختلف ، به تاریخچه برپایی مدل های امروزی این نوع سازه ها بپردازیم :

آمریکای شمالی


در اواسط قرن 19 میلادی ، بسیاری از جویندگان طلا به منظور استخراج این فلز گرانبها روانه کالیفرنیا شدند . در این دوره که به Gold Rush معروف است ، این کارگران که عموماً با خانواده خود به این منطقه آمده بودند ، برای اسکانشان به خانه هایی ارزان قیمت که به سادگی نیز سرهم می شد نیاز داشتند .

اگر تحرکاتی در این دوران را سنگ بنای ساخت خانه های پیش ساخته امروزی بدانیم ، تا دهه اول قرن بیستم (یعنی حدوداً 10 سال پیش از ساخت فیلم فوق الذکر) فرآوری و برپایی ساختمان پیش ساخته در کشورهای مختلف سازوکار مشخصی نداشت تا اینکه در این دوره اداره پست وظیفه ارسال قطعات پازل گونه این محصولات را بر عهده گرفت .


بریتانیا


اگرچه ساختمان پیش ساخته در آمریکا یادآور روزهای پرجنب و جوش و آبادانی شهرهایی جدید بود ، اما این پدیده برای مردم انگلستان و سایر بخش های بریتانیا اینچنین نبود . در بحبوحه جنگ جهانی دوم که لندن و دیگر شهرهای انگلیس آماج حملات هوایی آلمان ها بود ، این خانه های پیش ساخته بودند که در حکم سرپناه های موقتی بخش هایی از شهر را بازسازی کردند .

اگرچه هدف از به کار گیری این نوع سازه ها ایجاد پناهگاهی موقتی تا پایان جنگ بود ، اما به دلایل مختلفی همه آن ها با سازه هایی سنتی ساز و مرسوم جایگزین نشده و حتی برخی از آن ها نیز هم اکنون (مثلاً در محله های جنوب شرقی پایتخت این کشور) به طرز معجزه آسایی سرپا باقی مانده و مورد استفاده قرار می گیرند .


کشورهای کمونیستی بلوک شرق


از آنجایی که جنگ جهانی دوم دو طرف داشته و از قضا سمت بازنده آن آلمان ها بودند ، می توان حدس زد که بخش هایی که آلمان و متحدانش تصرف کرده یا بر آن حکمرانی می کردند صدمات بیشتری دیده باشد .

در حالی که عملاً اقتصاد کشورهای بلوک شرقی ورشکسته شده و مردم در فقر مطلق زندگی می کردند ، نیاز بود تا برای جلوگیری از آوارگی ایشان خانه هایی به سرعت برای ساماندهی و اسکانشان ساخته شود . اگرچه هیچ کدام از شهرهای درگیر جنگ از ترکش های این واقعه تلخ در امان نمانده بودند ، اما شهرهایی مانند ورشوی لهستان ، درسدن آلمان یا استالینگراد شوروی تقریباً با خاک یکسان شده بودند که نیازمند روشی سریع و موثر برای بازسازی بودند .


ساختمان پیش ساخته به عنوان این روش موثر ، عاملی شد تا با سرعت محلی ایمن برای زندگی این افراد ساخته شده و مقدمات خیزش ققنوس شهرهای جنگ زده و ویران از بطن خاکسترشان فراهم شود .

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -