ساختمان پیش ساخته سرایداری

 

ساختمان پیش ساخته سرایداری : در گذشته که عموم خانه های شهری یک یا دو طبقه بوده و به همین تعداد یک یا دو خانوار در آن ها زندگی می کردند ، بحث هایی مانند نظافت راه پله یا حیاط ، روبش برف از پشت بام ، بیرون بردن زباله ها ، نگهبانی و حراست یا کنترل ورود و خروج ها و ده ها رویداد مشابه دیگر به عنوان دغدغه اهالی یا یافتن فردی برای انجام آن ها محسوب نمی شد ، چرا که فرزندان این خانواده یا ساکنین یک آپارتمان کوچک به صورت توافقی و نوبتی این کارها را پیش برده و به دلیل معدود بودن دایره سکنه و آشنایی همه آن ها با یکدیگر ، بسیاری از مشکلاتی که امروزه دست به گریبان ماست به طریقی مسالمت آمیز و کدخدا منشانه رفع و رجوع می شد .

این در حالیست که بلندتر شدن قد سازه ها و تبدیل طبقات تک واحدی به چند واحدی ، به تعداد سکنه این خانه ها افزوده و این افزایش افسار گسیخته جمعیت باعث بروز مشکلاتی نوظهور شد . از زیر بار نرفتن همسایه ها برای تمیزکردن مسیر های مشاع گرفته تا وجود باغچه ای پژمرده ، از عدم سرویس مستمر آسانسور یا چراغ های ساختمان گرفته تا دزدیده شدن کفش ها که ماحصل وجود سیستم های امنیتی ضعیف ساختمان بود و ... سبب شدند تا وجود نماینده ای برای رسیدگی به این امور لازم و ضروری به نظر برسد .

پس از اینکه نقش های مدیر و هیئت مدیره نیز به صورت همه گیر تعریف شده و مورد استفاده قرار گرفتند ، این نکته به خوبی خودنمایی کرد که مدیر نمی تواند به بسیاری از این امور رسیدگی کرده و نقش یک خدمتگزار را بازی کند ، در نتیجه اهالی این ساختمان ها با خرد جمعی خود به این نتیجه رسیدند که از مبالغ جمع آوری شده شارژ ، فردی را استخدام نمایند که امور فوق الذکر را انجام دهد .

با وجود اینکه سرایداری عمل نوظهوری نبوده و در دهه های گذشته نیز افرادی برای حراست یا رسیدگی به مشکلات مکانی خاص به صورت دائمی در آنجا گماشته می شدند ، اما واژه سرایدار معاصر در تعریف فردی استفاده می شود که معمولاً در طبقه همکف یا زیرهمکف یک سازه مستقر شده و در آنجا زندگی می کند ، معمولاً متأهل بوده و دارای همسر و فرزند است ، بخشی از دستمزد وی به عنوان هزینه جای زندگی او کاسته می شود ، مرد بوده ، فاقد سوء سابقه یا اعتیاد است ، سلامت روانی ، جسمی و نهایتاً اعتبار مالی وی (وجود ضامن) تعریف شده باشد . همه اینها در حالیست که این فرد به عنوان یک نگهبان وظیفه بررسی آمد و شد ها را داشته و از ساکنین دربرابر تهدیدات بالقوه حراست می کند . بدیهیست که در صورت نبودن این افراد ، سرایدار به نگهبانی از وسایل خانه آنان می پردازد . نظافت قسمت های مشاع یک ساختمان مانند لابی ، پارکینگ‌ ، آسانسور ، راهروها و جلوی درب ورودی این بنا نیز در رتبه دوم مهمترین اقدامات وی جای می گیرد . رسیدگی به پشت بام در ایام بارندگی ، اوضاع باغچه در فصول گوناگون ، رسیدگی به وضعیت سخت افزارهای برودتی و حرارتی ، جمع آوری زباله ها راس ساعت و عدم ترک پست خود به مدت طولانی هم از دیگر وظایف این فرد است که سبب می شود تا یک ساختمان اداری ، تجاری ، آموزشی ، پزشکی و صدالبته مسکونی به وی سپرده شود .

تا بدین جای کار تنها در خصوص ماهیت شغل سرایداری سخن گفتیم ، اما ساختمان پیش ساخته سرایداری چیست ؟

طبیعیست که همه سازه ها در ابتدا برای کاربری خاصی ساخته نشده و یا نیازهای آتی آن ها در بدو ساخت مورد توجه قرار نگرفته است . در نتیجه اتفاق عجیبی نیست که ساختمانی چند سال ساخت برای اسکان سرایدار واحدی داخل ساختمان نداشته باشد . با توجه به اینکه وجود این فرد در مسیر رفت و آمدها الزامیست ، پس باید محل سکنی وی در طبقات زیرین و ترجیحاً همکف ساخته شود . از آنجایی که بسیاری از این سازه ها قابلیت و گنجایش پذیرایی از واحدی اضافه و ساخت آن را ندارند ، صاحب امتیازان این مکان مجبور به خرید و احداث یک ساختمان پیش ساخته سرایداری می باشند .

ساختمان پیش ساخته برای سرایدار به عنوان یک خانه آماده ، سوئیت کوچکیست که بنا به نوع درخواست و سفارش می تواند افزایش حجم نیز بیابد . این سازه با قرارگیری در حیاط این مجتمع در شرایطی که بخشی از این ساختمان می باشد ، مستقیماً نیز با آن در ارتباط نبوده که می تواند به استقلال زندگی سرایدار کمک کند . تمرکز بر روی اینکه چه افرادی وارد و خارج شده اند ، قیمت مناسب خرید آن برای هیئت مدیره ، توانایی نظارت ساکنین بر رفتار سرایدار ، امکان برقراری ارتباط ساده تر ، امکان جمع آوری یا جابجایی این سازه و آماده شدن در اندک زمانی پس از سفارش از جمله مهمترین علل پرطرفداربودن ساختمان پیش ساخته سرایداری می باشد .

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -