ساختمان پیش ساخته سوئیسی : بسیاری از پدیده هایی که در اطراف ما وجود داشته و به نام قاره ، کشور ، شهر ، منطقه ، مجموعه یا فرد خاصی نسبت داده می شوند ، عموماً به دلیل اینکه خاستگاهشان آنجا بوده و یا برای نخستین بار توسط آنان معرفی شده اند به این نام ملقب گشته اند . به عنوان مثال بومیان آفریقایی موی خود را به نحوی خاص آرایش می کرده اند که به دلیل خاستگاه این عمل ، به این نوع آرایش بافت آفریقایی می گویند . به دلیل اینکه در ورزشی مانند فوتبال حرکتی برای اولین بار توسط فردی خاص انجام پذیرفته است مانند ضربه رباح ماجری ، ضربه پاننکا یا دریبل زیدانی نام آنان برای همیشه روی این حرکات نشسته است و یا به دلیل اینکه محصولی مانند مته های گازور را مجموعه ای با این نام بریای اولین بار وارد ایران کرده است ، تا به امروز به این نام شناخته می شوند . البته نا گفته نماند که همواره چنین نیست و استثنائاتی نیز وجود دارد . به عنوان در مبحث کفسابی ، به عمل آینه ای شدن سنگ ها کفسابی ایتالیایی می گویند در صورتی که چنین اصحطلاحی بین المللی نبوده و شاید بتوان وجه تسمیه آن را " کفسابی مرمر ایتالیایی " دانست یا هندوانه آرژانتینی هیچ ارتباطی با این کشور نداشته و آنجا کاشته نمی شود ، بلکه تنها به دلیل شباهت با پیراهن راه راه این تیم در ایران چنین لقبی یافته است .

این توضیحات به این دلیل ارائه شد که بگوییم در مبحث ساختمان پیش ساخته سوئیسی هم رویه همانند هندوانه ایست که هیچ ارتباطی به آرژانتین نداشته و این نام به صورت ذوقی توسط اولین وارد کنندگان این محصول به ایران یا مترجمینی که روی مفاهیم این پدیده کار می کرده اند گذاشته شده است . با این حال نمی توان جلوی لصطلاحات جا افتاده در حوزه ساختمان پیش ساخته را گرفت ؛ در نتیجه به معرفی ساختمان پیش ساخته سوئیسی می پردازیم .

این نوع سازه ها دارای فرمی سه گوش بوده و زمانی که در مقابلشان قرار می گیرید ، یک مثلث متساوی الساقین مشاهده خواهیم کرد . این نوع سازه ها که شباهت زیادی به حرف بزرگ A انگلیسی دارند ، به همین نام نیز معروف شده و در جوامع تخصصی با نام A-frame house یا همان خانه های A شکلی شناخته می شوند . خاستگاه این نوع خانه ها اروپا که سوئیس نیز می تواند بخشی از آن باشد چین و جزایر جنوبی اقیانوس آرام است که نزد بومیان این مناطق به Roof Hut یا « کلبه سقفی » معروف است . هندسه ساده ساختمان پیش ساخته سوئیسی از دیر باز عاملی بوده است تا افرادی که مهارت ، امکانات و مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت کلبه ای سنتی را در اختیار ندارند ، به ساخت اینگونه ابنیه روی آورند . از دهه 30 میلادی تا به امروز که قریب به 9 دهه از پیدایش اولین نمونه های مدرن این کلبه ها می گذرد ، پیشرفت بشر در معماری یا بکار گیری از محصولات و ابزار آلات مختلف در ساختار این خانه ها سبب شده است تا هیچگاه ساختمان پیش ساخته سوئیسی پویایی خود را از دست نداده و همواره به عنوان یکی از جذّاب ترین سرپناه های آدمی مطرح باشد .

شاید بتوان سال های ابتدایی پس از پایان جنگ جهانی دوم را نقطه عطف این سازه ها دانست . وجود سازه هایی مقرون به صرفه و متناسب با درآمد خانواده های آمریکایی ، طراحی نو و چشم نواز و صد البته تمایل به داشتن خانه ای ثانویه و ییلاقی برای زمان تعطیلات از جمله عواملی بودند که بسیاری از متقاضیان امر را به سمت ساخت این سازه های پیش ساخته که می شد قطعات آماده مونتاژشان را از فروشگاه Macy's department آن سال ها تهیه کرد ، سوق داد . جالب است بدانید بسیاری از این خریداران این طراحی مدرن را برای خانه دوم و تعطیلاتی خود (همانند ویلا) مناسب دانسته و بسان شرایط امروز ایران ترجیح می دادند تا خانه اصلیشان دارای ساختاری سنتی و معمولی باشد . در نهایت گفتنیست که The Abbey Resort در کنار دریچه ژنو ایالت ویسکانسین مدعیست که در حال حاضر بلندترین ساختمان پیش ساخته سوئیسی چوبی از نظر ارتفاع در دنیا را در اختیار دارد .

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -