ساختمان پیش ساخته مدولار

ساختمان پیش ساخته مدولار

یک ساختمان مدولار به بنایی گفته می شود که در یک کارخانه ساخته شده و سپس قسمت های مختلف آن برای سرهم شدن و تشکیل سازه ای واحد به سایت پروژه منتقل می شوند . در خصوص این ساختمان ها لازم است بدانیم که آن ها همانند خانه های سیار (mobile home) اینگونه نیستند که به پشت یک تراک یا خودرو بسته شده و به همراه مالک خود در حرکتی حلزون وار به مکان دیگری منتقل شوند ، بلکه منظور از قابلیت جابجایی این محصولات (modular home) بیشتر تاکید بر روی این مطلب است که همانند خانه های سنتی ساز در همان زمین استقرار خود برپا نشده و تنها قطعاتی که در کارخانه طراحی و ساخته شده اند ، در این مکان مونتاژ می شوند (هرچند این ابنیه به طور دائمی روی یک زمین خاص ننشسته و طبق قوانین و تبصره هایی می توانند به مکان دیگری نیز انتقال یابند) . نهایتاً باید گفت که این محصول را با نام های factory-built یا کارخانه ساز ، system-built یا سیستم ساز و prefab که کوتاه شده عبارت homes prefabricated به معنای ساختمان پیش ساخته می باشد نیز خوانده می شود .

ساختمان پیش ساخته مدولار چقدر با خانه های معمولی ما فرق دارد ؟

در وهله اول ، به دلیل اینکه این محصولات در محیطی صنعتی ساخته می شوند مکانی که همه ابزار آلات و فضای مورد نیاز طراح و کارگران در اختیارشان قرار دارد می توانند در مدت زمانی کوتاه و در عرض چند هفته به طور کامل ساخته شوند ، این در حالیست که در ساخت ساختمان های معمولی دیده می شود که احداث آن ها تا یک سال هم طول می کشد . اگر زوایای مختلف این دو شیوه را در نظر بگیریم ، وجود معضلاتی در سایت پروژه نیز وجود دارد که در محیط کارخانه نیست مثلاً سرما و گرمای شدید ، بارش برف و باران و ... که خود این عوامل نیز سبب می شوند تا ساخت این بنا به صورت روتین و منظم پیشرفت کرده و بنا به محاسبات مسئول کنترل پروژه ، رأس زمان مقرر آماده بهره برداری شود .

زمانی که قصد سفارش یک ساختمان پیش ساخته را دارید ، عموم عرضه کنندگان دارای توضیحاتی مشابه و شرایطی ظاهراً یکسان هستند ، اما این کیفیت کار ، قیمت ، خدمات پس از فروش و افزونه هایی که در اختیارتان می گذارند است که به انتخاب بهترین کارگزار یا پیمانکار منجر می شود ؛ از همین روی پیشنهاد می شود که با مشاهده سوابق کاری مجموعه رِسیس اِستاد و پروژه های پیشین آن از انتخاب این مجموعه اطمینان خاطر داشته باشد .

حقایقی از ساختمان پیش ساخته مدولار

  • ساختمان مدولار پس از احداث قابلیت تغییر اندازه دارد .
  • این نوع سازه ها علاوه بر طراحی نمای خارجی ، قابلیت طراحی داخلی به کمک نرم افزار Computer Aided Design را دارند .
  • به جز مصارف مسکونی (خانه - ویلا) می توانند در کسوت ساختمان های اداری و تجاری نیز ظاهر شوند .
  • این سازه ها در زمره ساختمان های دائمی و دارایی های حقیقی قرار می گیرند .
  • به دلیل قابلیت حمل ، تقریباً محدودیتی در مکان و فضای ساخت آن ها وجود ندارد (مثلاً مقصدی صعب العبور)
  • ساختمان پیش ساخته مدولار به عنوان یک green building با ذات قوانین محیط زیستی همراستاست .
  • شرایط بیمه (و در برخی کشور ها وام خرید مسکن یا مالیات های مربوطه) برای خانه های پیش ساخته مورد نظر و ساختمان های سنتی ساز یکسان می باشد .
  • این سازه ها در از نظر مقاومت چیزی از سازه های معمولی کم ندارند و مثلاً می توانند در برابر بادی با سرعت 175 متر بر ساعت به راحتی مقاومت کنند .
  • ساختمان پیش ساخته مدولار سازه ای از جنس آینده است ، پس آن را در سال های بعد بیش از حال حاضر خواهیم دید .
کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -