ساختمان پیش ساخته چوبی

چوب ، در کنار سنگ و خاک ، یکی از اصلی ترین مواد ساخت بنا در تمامی ادوار تاریخی بوده است . این ماده به دلیل حضور بالقوه خود در طبیعت و تعداد متعدد درخت در سراسر این کره خاکی ، همواره با محیط پیرامونش سازگار بوده و در هر اقلیمی ، ماده ای مناسب برای صنع یک بنا می باشد . چوب علاوه بر قیمت ارزان دارای وزنی سبک ، استحکام زیاد ، انعطاف پذیری بالا ، ظاهری چشم نواز و دسترسی آسان می باشد . این روند تا سال های اخیر در خانه های روستایی نیز ادامه داشته است و از چوب ، به عنوانی ستونی مستحکم برای ساخت یک بنا استفاده می شده است ، اما با پیشرفت تکنولوژی صنعت چوب و ظهور پدیده هایی نظیر ماشین های CNC ، اره ها - تراش های دیجیتالی و ترکیب محصولات خروجی آن با علوم دیگر از قبیل عمران ، معماری ، شهرسازی و ... ساخت و ساز چوبی را وارد مرحله جدیدی کرده است . یکی از نتایج این پیشرفت ساخت ساختمان پیش ساخته چوبی می باشد که در این سازه ها ، شاهد ترکیبی بی بدیل از معماری چوبی سنتی و معماری مدرن هستیم .

در ساخت هر بنایی پی یا فونداسیون آن از مهمترین اجزا ومراحل ساخت می باشد ، به این دلیل که هر بنا ، در صورت نداشتن بنی قوی ، دچار نشست و فرورفتگی در خاک شده و در اثر تشدید آن از بین می رود که ساختمان پیش ساخته چوبی نیز از این قائده مستثنی نیست . ساختمان پیش ساخته چوبی به دلیل ماده اولیه سبک خود ، در مقایسه با همنوعان بتنی و فلزی خود بسیار سبکتر می باشد . از رایج ترین شالوده های مورد استفاده در ساخت ساختمان پیش ساخته چوبی می توان به شالوده گسترده یا Slab ( که با توجه به سادگی و ارزانی نسبت به دیگر روش ها ، رایج ترین مدل فونداسیون بوده و پس از ساختن بستری از بتن ، ساختمان پیش ساخته چوبی روی آن مونتاژ می شود ) ، گربه رو و فونداسیون زیر زمین دار اشاره کرد که هریک با توجه به اقلیم ساخت بنا ، نوع کاربری ساختمان و سلیقه سازنده ، طرفداران خاص خود را دارند . پس از بستر سازی مناسب برای ساخت یک ساختمان پیش ساخته چوبی ، نوبت به نصب اسکلت چوبی و یا فلزی آن می رسد . در این مرحله احداث ساختمان پیش ساخته چوبی ، ابتدا دیوار های خارجی و برخی از دیوار های داخلی که متحمل باری می شوند ، بصورت مستقیم به پی بتنی سازه ( با پیچ های مهاری ) متصل می شوند . این اسکلت اولیه ساختمان پیش ساخته چوبی علاوه بر چوب ، امکان پوشش دهی با مواد گچی ، فلزی ، پلیمری و ... را داراست که در کنار چوب و سایر عایق های رایج مانند پلی اورتان ، به تکمیل و استحکام بخشی این سازه می پردازند . سقف ساختمان پیش ساخته چوبی نیز با قرار گیری روی دیوارهای خارجی و ستون های داخلی در آخرین مرحله اضافه می گردد.

در پایان نیز می توان به مهمترین مزایای استفاده و استقرار در ساختمان پیش ساخته چوبی اشاره کرد که عبارت اند از مقاومت زیاد در برابر نیروی کششی ( مانند زلزله ) ، آتش پذیری کمتر نسبت به فلز و بتن ( آرام سوختن و ذغال شدن به جای اشتعال ناگهانی ) ، عایق حرارتی حتی در صورت عدم وجود عایق های مرسوم ، مقاومت در برابر پدیده های طبیعی مانند زنگ زدگی در اثر رطوبت ، زیبایی ذاتی با هزینه کم ، زمان کم ساخت ، دام بالا و القای آرامشی وصف نشدنی به ساکنین خود .

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -