سازه سبک LSF یکی از شیوه های ایجاد ساختمان پیش ساخته است که برای اولین بار در سال 1990 در برخی از کشور ها از جمله کانادا مورد استفاده قرار گرفت و به دنبال آن کشور های مختلفی از جملهایران نیز به بهره گیری از آن ها روی آوردند (1385) . در واقع می توان گفت که ایجاد سازه با مصالح فولادی یک فرآیند جدید نیست ، چرا که مهندسان در زمینه های مختلف از ترکیب فولاد با موادی چون بتن در ایجاد ستون یا سقف های فولادی استفاده می کردند با تمام این وجود آن ها در سطح جهانی از محبوبیت بالایی برخوردار هستند ولی در بازار های محلی کمتر مورد استقبال قرار گرفته اند . شاید یکی از دلایل بی رغبتی به این مواد در مناطق محلی را بتوان ناشی از عدم اطلاع مردم از مزیت ها و معایب آن ها دانست . با توجه به افزایش آگاهی مردم در مورد مزیت های این سازه ها مخصوصاً سبکی وزن ، می توان انتظار داشت که کاربرد های آن ها به مرور افزایش یابد .

برخی از مزایای سازه هایLSF

  • سرعت اجرایی بالا : این سازها در مقایسه با سازهای بتونی در مدت زمان کمتری اجرا می شود و فضای بیشتری را بعد از ساخت در اختیار سازنده قرار می دهند
  • سبکی وزن سازه :آن ها وزنی در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد سازه های معمولی را دارند ، در نتیجه در برابر زلزله و تنش های ساختمان مقاومت بیشتری را از خود نشان می دهند . همچنین به دلیل نحوه خاص اتصالات آن ها می توان تعداد بادگیر های بیشتری را روی هر ساختمان نصب کرد بدون اینکه وزن ساختمان و یا واحد ها در مقایسه با سازه های فولادی افزایش یابد . ساختمان های فولادی به دلیل افزایش وزن ساختمان و استحکام ستون ها دارای محدودیت هایی در نصب بادگیر برای هر طبقه می باشند . (بادگیر ها مقاومت ساختمان را در برابر وزش باد و همچنین استحکام ستون ها را در برابر تکان های شدید تا حدود زیادی بالا می برند)
  • حمل و نقل آسان : از آنجایی که آن ها را در قطعات کوچک و به صورت سبک می سازند ، می توانند در مناطق صعب العبور نیز به منظور اجرای پروژه ها استفاده شوند . سبکی وزن این امکان را فراهم می کند تا بتوان از حیوانات اهلی و انسان نیز برای حمل آن ها استفاده کرد .
  • مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی : گالوانیزه شدن این امکان را فراهم کرده تا بتوانند در برابر رطوبت مقاومت بالایی را از خود نشان دهند و بتوان آن ها را در مناطق مرطوب نیز نصب کرد .

برخی از تصورات عامه مردم از سازه سبک LSF

  1. ابعاد دهانه ها دارای محدودیت است
  2. شما نمی توانید از حدی معین تعداد طبقات را بالا ببرید
  3. نیروی کار ساده برای اجرای آن ها چندان لازم نیست و شما بیشتر به نیرو های متخصص در این زمینه نیاز خواهید داشت (پرداخت دستمزد بیشتر)
  4. قطعات فلزی گالوانیزه تولیدی هزینه های بالایی را بر دوش سازنده تحمیل خواهند کرد

گرچه سازه سبک LSF معایبی نیز دارد ولی مزیت هایش بمراتب از نقاط ضعفش بیشتر است . در میان تمامی مزیت ها وزن سبک بیشتر مورد توجه سازندگان ساختمان قرار گرفته است ، چرا که آن ها به راحتی می توانند ساختمانی ایمن تر را با مصالحی کم وزن بسازند و درعین حال هزینه کمتری به این منظور پرداخت کنند . وزن کم باعث می شود تا سازه در برابر تکان های زلزله کمتر دچار تنش شود و یا به عبارتی با موج های زلزله هماهنگ می شود تا کمتر آسیب ببیند ، در حالی که سازه هایی چون بتن تنها در برابر لرزه ها مقاومت می کنند و انعطافی چندانی را از خود نشان نمی دهند ، بنابراین زمانی که شدت زلزله بیشتر شود ، بکلی تخریب می شوند . سازه سبک LSF حتی اگر تخریب شود جان ساکنان خود را کمتر تهدید می کند ، چرا که وزن چندانی در مقایسه با ستون ها و سقف های فلزی و بتنی ندارد . آن ها در مقایسه با سازه های فلز و بتن تنش های زلزله را به ترتیب 30% و 40% کاهش می دهند .

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -