سازه CFS : می‌دانیم که در برخی از روش‌های تولید که به ساخت یک قطعه فلزی منجر می‌شود، وجود حرارت و افزایش دمای جسم موجب شکل‌پذیری آسان‌تر ماده خام می‌گردد؛ در نتیجه بی دلیل نیست که در حین عملیاتی نظیر نورد گرم، فلز گداخته شده به راحتی ابعاد بین غلتک‌های خط تولید را گرفته و به محصول مورد نظر ما تبدیل می‌شود .


در همین رابطه اگرچه وجود این دما می‌تواند از جهاتی مفید و مؤثر باشد، اما به هیچ عنوان وجود آن الزامی نیست که نورد سرد مثال نقضی برای این ادعاست. در این روش که Cold-formed steel یا CFS نیز خوانده می‌شود، بر خلاف حالت فوق عاملی حرارت دیده و گداخته وجود ندارد و قطعات مد نظر بواسطه پرس ورق‌های بریده شده یا رول فرمینیگ فولاد تولید می‌شوند .


بدیهیست که چنانچه این دو روش خروجی یکسانی داشتند، صنعتگران این حوزه به روش مذکور روی آورده و حواشی یا هزینه‌های نورد گرم را به جان نمی‌خریدند، در نتیجه اینکه خروجی نورد گرم از جهاتی نسبت به خروجی سرد بهتر بوده، اما این به معنی بلااستفاده بودن محصولات CFS نمی‌باشد .


به طور کلی در خصوص فرآورده‌های این روش صنع می‌توان به نازکی، سبکی و سادگی خروجی آن در مقایسه با دیگر روش‌های تولید قطعات فلزی اشاره کرد ، عواملی که به قیمت کمتر این محصولات منتهی می‌شود .


سازه CFS و مزایای استفاده از آن


با توجه به مقالاتی که طی این چند سال در خصوص ساختمان پیش ساخته داشته‌ایم، اینک به خوبی می‌دانیم سازندگان این ابنیه در پی مواد و واسطه‌هایی هستند که اولاً در دسترس بوده، در داخل کشور تولید شود و بواسطه کمیاب شدن ناگهانی این مصالح، دستشان در پوست گردو نماند! با عنایت به اینکه CFSها با حجم و کیفیت بالایی در کشور ساخته می‌شوند، تمایل به آن‌ها امری بدیهی و توجیه پذیر است .


قیمت، فاکتوریست که گاهی مهمترین عامل یک کارفرما برای انتخاب مصالحش می‌باشد، در نتیجه توجه به هزینه‌های انتخاب مصالح مختلف تأثیر مستقیمی روی شانس برگزیده شدن نمونه ارزان‌تر دارد. در این باره هم می‌توان افزود که سازه CFS حداقل در مقایسه با محصولات نورد گرم ارزان‌تر بوده و در شرایطی که بسیاری از پروژه‌های عمرانی به دلیل نوسانات شدید و غیرقابل پیش‌بینی قیمت مصالح خوابیده‌اند، قیمت این محصول شیب ملایمی را پیموده است .


وزن سبک این سازه‌ها به عنوان یکی از ایده‌آل‌های معماری و عمران قریب به 60% وزن تولید سازه lsf می‌باشد که این امر مزایایی از قبیل کاهش خسارات وارده به هنگام زلزله را در پی دارد .


دست طراح در دکوراسیون داخلی سازه CFS تا حدی باز است چرا که این نوع بناها با محصولات چوبی مهندسی و cement board سازگاری دارد. این نوع ساختمان پیش ساخته برای مناطقی که با حشرات موذی و موریانه‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند مناسب می‌باشد .

در نهایت از دیگر ویژگی‌های مثبت این محصولات می‌توان به عدم وجود گره، پیچش یا معایب موضعی در ساختار قطعات، ارائه فضایی بیشتر به دلیل حجم کمتر مصالح، ابعادی دقیق با تلورانس پایین، امکان استفاده در ساختار سازه‌هایی تا 6 طبقه به دلیل داشتن مقاومت بالا در برابر انواع بارهای ساختمانی و آتش سوزی ، ارتجاع کمتر و نصب آسان اشاره کرد .


تفاوت CSF و LSF


از آنجایی که بیشتر مطالب این وبسایت پیرامون سازه‌های LSF نوشته شده است، خالی از لطف نیست که ساختمان‌های CSF را با LSF مقایسه کنیم!
در همین رابطه باید گفت که در سازه‌های LSF تیر و ستونی وجود نداشته و انتقال بار بر عهده دیوارهای باربر می‌باشد، حال اینکه در CSF این وظیفه بر عهده ستون‌ها و تیرهای اصلی و فرعیست!


به عنوان تفاوت دیگر می‌توان به جنس دیوارها اشاره کرد. در سازه‌های ال اس اف اِستادها در فواصل کمی از یکدیگر قرار گرفته و بخش‌های بینشان با گچ برگ پشم سنگ یا پلی استایرن که از قضا عایق دما و صوت نیز هستند پوشانده می‌شود . این در حالیست که در CSF امکان دیوارچینی با محصولاتی ارزان‌ و در دسترس‌تر مانند بلوک‌های سفالی وجود دارد که این کار به کاهش هزینه‌ها منجر می‌شود .


با نظر به اینکه در ال اس اف استفاده از ورق گالوانیزه با کوتینگ حداقل ۱۸۰ الزامیست، در سی اف اس می‌توان از ورق هایی با ضخامت بیش از ۳ میلیمتر نیز استفاده که در کنار عامل قبلی به سبکی کلی این سازه در مقایسه با LSF منجر می‌شود .

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -