مسکن پیش ساخته : مسکن آدمی یکی از آن دست مقوله هاییست که در کنار خوراک و پوشاک از جمله حیاتی ترین نیازمندی های فیزکی زندگی وی بوده و بسیاری از همنوعانمان داشتن آن را هم ارز آرامش ، امنیت و شرطی اساسی برای ادامه حیات می دانند .

 

مسکن و اهمیت آن


تعاریف متعددی برای مسکن ارائه شده است اما شاید بتواند « محلی با امکانات کافی برای اقامت چند نفر (یک خانواده) » را عنصر اصلی همه آن ها دانست . در همین رابطه یک مسکن می توان خانه ای ویلایی بوده ، طبقه ای از آپارتمان های شهری باشد و یا واحدی در یکی از آسمان خراش های سربه فلک کشیده را شامل شود .


این در حالیست که در نقاطی در چین هم به دلیل اینکه زمین جای خالی دیگری برای ساخت ساختمان های مسکونی ندارد (به ویژه در شهرهای اقتصادی آن) ، به طرزی بسیار فشرده انبوه سازی شده و در هریک از برج های این محدوده ، هزاران نفر در اتاقک هایی شبیه کپسول که تنها می توانند در آن دراز کشیده یا بخوابند زندگی می کنند .


وضعیت مسکن ، مفهوم و کاربرد آن آنچنان عمیق و پراهمیت است که کمتر دولتی را در سراسر دنیا می توان یافت که بدون وزارتخانه ای در این حوزه فعالیت کند . این در حالیست که بحث مسکن مختص کشور خاصی نبوده و همانطور که در سال 2005 و در راستای اعطای وام به افرادی غیر واجدالشرایط اقتصاد آمریکا و اروپا را تا مرز ورشکستگی پیش رفت ، در ایران نیز به عنوان تبلیغی مثبت از سوی کاندیدای ریاست جمهوری در راه سازندگی و شاخصی برای میزان مردم سالاری مورد توجه قرار می گرفت .

 

مسکن پیش ساخته


با گذر از این توضیحات باید گفت که مسکن پیش ساخته ای که در این یادداشت مد نظر ماست ، در حقیقت همان خانه هایی می باشند که از اواسط دهه هفتاد میلادی مورد توجه فراوانی قرار گرفته و در ایالات متحده به تولید انبوه رسیدند .


این سازه های عموماً یک طبقه ، پس از اینکه در محیط های صنعتی طراحی می شوند ؛ در خط تولید کارخانه و تحت نظر مهندسینی متخصص در این حوزه ساخته شده و سپس به سایت برپایی خانه منتقل می شوند . در حالی که فونداسیون این سازه بواسطه بتن ریخته شده و با مقاومتی مثال زدنی توان تحمل وزن این سازه را دارد ، قطعات مسکن پیش ساخته به صورت پازل گونه به یکدیگر متصل شده و خانه از پیش طراحی شده را پدیدار می کنند .


گفتنیست که در روش دیگری که به استفاده از اسکلت فولادی سبک یا LSF معروف است ، به جای اینکه دیوارهای یک سازه به یکدیگر متصل شوند ، ساختار این بنا در قالب پروفیل ، ستون و تیرچه های فلزی در ابعاد ، متراژ و تعداد طبقات مختلف روی یکدیگر سوار شده و به شکل گیری کلی بدنه ساختمان می انجامند .


پس از این مرحله است که پوشش های ثانویه فاصله بین این اسکلت فولادین را پوشانده و با تزریق ملات های ساختمانی از جمله فوم یا بتن های سبک پوشانده می شود .

 

شهرک سازی با مسکن پیش ساخته


در مواردی پیش می آید که دولت ها برای جبران عقب افتادگی در پروژه های عمرانی خود به استفاده از ساختمان پیش ساخته روی می آورند . با توجه به اینکه سرعت اجرای مسکن پیش ساخته بسیار بالاست ، در رویدادهای غیرمنتظره و ناگهانی که به پناهگاه های زیادی نیاز است (مثل زلزله) ، استفاده از نمونه های پیش ساخته سبب می شود تا کار با کیفیت بیشتر و سرعت بالاتری پی گرفته شده و بدین ترتیب گذر زمان به افزایش خسارات یا تلفات جانی منجر نشود .


به عنوان مثالی ملموس که در پی شیوع بیماری های واگیردار امروز زیاد با آن سروکار داریم ، دیده ها حاکی از آن است که چینی ها توانسته اند در کمتر از 10 روز بیمارستان مجهزی برای بیماران کرونایی ووهان بسازند .


اگرچه این اقدام به خودی خود بسیار تحسین برانگیز است ، اما نکته ای که کمتر بدان توجه شده و می تواند به عنوان راه حلی مفید در ایران نیز عملی شود ، استفاده از تکنولوژی ساخت مسکن پیش ساخته در این سازه هاست . در همین رابطه دست اندکاران برپایی این سازه با نصب و اتصال اصولی قطعات فلزی به یکدیگر این ساختمان را بنا کرده و بدین ترتیب بیمارستان مهزی را به سرعت در اختیار بیماران قرار داده اند .


با گذر از این مطلب ، مسکن پیش ساخته با قابلیت تولید در تعداد زیاد و به وجود آوردن یک مجتمع کوچک ، نه به عنوان شهرکی مستقل ، بلکه به عنوان تفرجگاهی تحت مالکیت یک شخصیت حقیقی یا حقوقی می تواند در کسوت یک پلاژ لب دریا یا اقامتگاهی در دل کویر و جنگل ساخته شده و بدین ترتیب به عنوان متلی بکر در نقاطی که امکان ساخت سازه های سنتی با مصالح عادی وجود ندارد مطرح گردد.

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -