زمانی که فرد یا مجموعه ای در پی ساخت ساختمان جدیدی در قالب منزل مسکونی ، ویلا ، ساختمانی اداری و تجاری ، اتاقک نگهبانی و ده ها کاربری دیگر آن است ، دانستن روش پیاده سازی پروژه ، جزئیات ساخت و گزارش دهی مستمر به وی در خلال ساخت و ساز حق وی بوده و این شخص (حقیقی یا حقوقی) علاوه بر تمایل به فهم چگونگی صرف منابع مالی خود و نحوه بالا آمدن این سازه ، در پی کسب اطلاعات و به روز رسانی دانسته های خود نیز می باشد . این اطلاعات که انتقال آن به فرد مذکور پیش از شروع پروژه آغاز می گردد ، در کسوت طرح های پیشنهادی ، جلسات توجیهی پیش تولید و یا محافل تفهیم افراد واجد الشرایط (پرزنت کردن آنان) خودنمایی می کنند .

در همین رابطه شرکت های عمرانی و فعّال در حوزه ساختمان سازی ، با ارائه آپشن های گوناگون ، علاوه بر ترسیم و ارائه یک طرح توجیهی به مشتریان خود ، میزان هزینه های تقریبی ، مدت زمان اتمام پروژه ، مزایای و معایب هر روش و مجموعه تعهدات خود را بیان می کنند تا در صورت توافق طرفین عملیات احداث این بنا آغاز گردد .

ساختمان پیش ساخته به عنوان یکی از این پیشنهادات که در سال های اخیر طرفداران زیادی در کشورمان پیدا کرده و با گذر از دوره ابتدایی خود که استفاده از آن نزد عموم مردم با اندکی شک و تردید همراه بود ، اینک گزینه ای جدیدی برای جایگزینی با سازه های سنتی ساز می باشد که با مزایای محسوسی که نسبت به آن ها دارد ، از نظر هزینه ، زمان انجام کار و برخی فاکتورهای مقاومتی به نفع کارفرما نیز می باشد . در همین رابطه ، خود این عمارت ها نیز روش های گوناگونی برای برپایی و ساخته شدن دارند که در این میان استفاده از سازه های LSF بیش از سایر روش ها به گوش علاقه مندان این روش نوین خورده است . همانطور که پیشتر گفته شد ، فردی که در شرف ساخت یک بناست در پی آشنایی با روش های گوناگون تولید و انتخاب بهترین آن ها با توجه به شرایط خود می باشد ، به همین دلیل به معرفی نحوه ساخت سازه هایLSF می پردازیم .

Lightweight Steel Framed یا همان LSF ، همانطور که از نامش پیداست به معنی «قاب سبک فولادی» است. در نحوه ساخت سازه هایLSF ، همانند دیگر ساختمان های مهندسی ساز ، در ابتدای امر مهندسین عمران و نقشه کشی ساختار کلی این سازه را بر اساس نوع کاربرد ، تعداد طبقات ، اصول استاتیکی و مقاومت مصالحی آن طراحی می کنند . این نوع سازه که اغلب آنرا در نقش ویلاهای تفریحی در مناطق خوش آب و هوای کشورمان دیده ایم ، علاوه بر کاربرد مذکور به عنوان ساختمان های مسکونی درون شهری ، ساختمان های اداری ، صنعتی ، آموزشی ، بهداشتی و درمانی نیز کاربرد فراوانی دارند ؛ ساختمان هایی که تا 3 طبقه بدون نیاز به ترکیب شدن با روش های دیگر قابل برپایی بوده و در صورت نیاز به کمک تیر های آهنی و بتنی (روش های مرسوم) تا ده طبقه نیز قابل ارتقاء می باشند . پس از نقشه کشی های کامپیوتری این محصول ، نرم افزارهای متعددی وجود دارند که ماحصل فعالیت های طراح این پروژه را بررسی می کنند تا از نظر میزان بار اعمالی به هر تیرک دچار اشتباه نشده و در صورت تائید یا رفع اشکالات آن اجازه ساخت بنا را صادر کنند .

در مرحله بعدی نحوه ساخت سازه هایLSF ورق های فولادی که به صورت رول های استوانه ای به کارخانجات مربوطه منتقل می شوند با قرار گیری در غلتطک ماشین آلات مجموعه های متخصص در امر ساخت خانه پیش ساخته ، به صورت جزء به جزء حالت گرفته و در مقاطع مشخص بریده می شوند . در این قسمت کار ، ساخت خانه همچون ساخت یک کاردستی می باشد ، با این تفاوت که به جای قطعات لگو و پازل با عناصر فولادین طرف بوده و به جای ساخت سلیقه ای و غیر اصولی کودکان ، نتیجه فعالیت ده ها مهندس و کارگر فنی و مجرب را با ابزار آلات مخصوصشان می بینیم . در این قسمت از نحوه ساخت سازه هایLSF در محیط کارخانه ، پس از اینکه نقشه گرافیکی به صورت مو به مو در دنیای واقعی ساخته می شود ، عوامل نصب به همراه تکه های پازلی که اینک در قامت چارچوب های فلزی مربعی ، مستطیلی و مثلثی خودنمایی می کنند به سایت پروژه عزیمت می کنند.

در مرحله نهایی ، پس از قرار گیری دیوارهای حائل و حامل بار روی زیر ساخت بتنی این مکان و اتصال آن ها به کمک پیچ و مهره های قدرتمند و یا جوشکاری های تخصصی ، سایر قسمت های بنا نیز روی آن مونتاژ شده و در نهایت اسکلت اصلی آن به وجود می آید ، اسکلتی که با نصب صفحاتی از جنس های مختلف و گاه پر کردن فاصله آن ها با بتن سبک ، این ساختار را مهیای پذیرایی از اولین ساکنانش می کند .

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -