ویلای دوبلکس پیش ساخته : اغلب ساختمان های چندین و چند طبقه ای که در شهر خود می بینیم ، دارای واحد هایی در دل خود هستند که به همان یک طبقه خلاصه شده و با طبقه بالا یا پایینی خود که در تملک فرد یا مجموعه های دیگری می باشند ارتباطی ندارند . در همین راستا منازل مسکونی ، فروشگاه ها ، سازمان هایی دولتی از قبیل بانک ها و ... وجود دارند که با وجود پلکان ، آسانسور یا دیگر راه های ارتباطی عمودی میان دو طبقه ، به ملک واحدی تبدیل شده و به اختیار فرد واحدی درآمده اند .

در تعریفی ساده تر ، اگر ساختمان دو طبقه ای را در نظر بگیرید که در طبقه پایین خود هال یا نشیمن ، اتاق پذیرایی ، آشپزخانه و یک سرویس بهداشتی داشته و در طبقه فوقانیش هم اتاق های خواب و حمامی دیگر ساخته شده بود و بواسطه پلکانی درون خانه به هم ارتباط داشتند ، این بنا یک خانه دوبلکس می باشد .

با توجه به این توضیحات واحدهایی با داشتن دو طبقه که در شهر تهران نیز وجود دارند مثلاً منازلی مسکونی در شهرک اکباتان یا دفاتری تجاری که خود مالک به صورت قانونی یا غیر قانونی دو طبقه را به یکدیگر وصل کرده است نیز دوبلکس خوانده می شوند ؛ اما در جوامع متخصص امور عمرانی و شهرسازی ، منظور از سازه دوبلکس بنایی با مجموعاً دو طبقه است که معمولاً سه یا هر چهار جهت آن باز (ساختمانی به آن نچسبیده) است . در این ابنیه که به معنای واقعی ساختمانی مستقل هستند ، علاوه بر رعایت حد فاصل میان همسایگان ، حدود فضای سبز اطراف خانه نیز رعایت شده و پارکینگی برای پارک حداقل یک خودرو هم در آن تعریف شده است .

ساختمان های پیش ساخته به عنوان یکی از روش های ساخت و ساز و احداث بنا که به ویژه در مناطق شمالی کشور از طرفداران زیادی برخوردارند ، به عنوان یکی از الگوهای همیشگی و ثابت خود ، از قالب های دوبلکس بهره مند می شوند . ویلای دوبلکس پیش ساخته معمولاً یا در قالبی مدرن ساخته می شود یا سنتی که اولی با طرح های مفهومی و کانسپت های غربی به وجود آمده و دومی نیز با تأسی از خانه هایی چوبی که نمونه آن ها را از دیرباز دیده ایم سازه ای دو طبقه ، سقف شیروانی ، پنجره های متعدد ، درب در وسط بنا و ... ساخته می شوند .

در طراحی های داخلی ویلای دوبلکس پیش ساخته نیز دو دیدگاه کلی وجود دارد ، اول اینکه سازه هایی که دارای مساحت بزرگتری بوده و مالک آن نیز اصراری بر روی استفاده بهینه از همه قسمت های ساختمان خود ندارد (که مسلماً با افزایش هزینه ها همراه است) طراح ساختمان با تعریف یک لابی که پلکانی مجلل در مقابل آن قرار دارد به تقسیم راه های مختلف خانه می پردازد ؛ این در حالیست که در دیدگاه دوم پس از ورود به خانه ، یا مستقیماً وارد هال یا اتاق نشیمن شده و خبری از تجملات فوق الذکر نیست و یا این لابی به راهرویی باریک و کوچک تبدیل شده که با تکیه بر بهینه سازی فضا به این حالت درآمده است .

با توجه به اینکه سادگی هیچگاه قدیمی نشده و طراحان خوش ذوق در هر حوزه از جمله عمران و ساخت ساختمان پیش ساخته به خوبی توانسته اند تا سادگی و زیبایی را با یکدیگر همراه کنند ، امروزه سازه هایی ساخته می شوند که با حذف همه افزونه های غیر ضروری و هزینه آفرین ، محیطی ایده آل با حداکثر استفاده از فضا را فراهم آورده اند .

در نهایت لازم به ذکر است که در ویلای دوبلکس پیش ساخته عده ای ترجیح می دهند تا از پله های چوبی ساده استفاده کرده یا شیشه ای مارپیچ ، عده ای سکویی بتنی را بستری مناسب برای این قسمت می دانند و عدهای به پله هایی با اسکلت بندی فلزی متوسط می شوند ؛ این محصولات از هر جنسی که ساخته می شوند باید با ساختار خانه هماهنگ بوده ، با جز جز آن همخوانی داشته و متناسب طراحی کلی باشد ، در نتیجه با پیش داوری نمی توان یکی را زیبا و دیگری را غیر کاربردی و ناپسند دانست .

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -