صفحات سه لایه ای که دارای وزن سبکی هستند و در برخی موارد به منظور ساخت سقف یا دیوارها از آنها استفاده می شود ساندویچ پنل دیواری یا همان پنل ساندویچی نامیده می شوند. لایه میانی این پنل ها از ماده ای سبک وزن و عایق ساخته شده است که عموماً جنس آن از موادی مثل پلی استایرن ، پشم سنگ ، پلی یورتان ، XPS و پشم شیشه می باشد.

دو لایه کناری نیز عموماً از جنس فلزاتی مانند ورقه های گالوانیزه ، آلومینیوم پیش رنگ شده و یا ورق الوزینک رنگ شده ساخته می شوند. علت نامگذاری این صفحات به نام پنل های ساندویچی این است که در این صفحات مانند ساندویچ که دو لایه نان مواد غذایی وسط را پوشش می دهد ، دو ورق فلزی ماده میانی را تحت پوشش قرار می دهد.

 

کاربرد ساندویچ پنل


یکی از کاربردهای مهم صفحات ساندویچ پنل استفاده از آنها در ساختمان پیش ساخته است. این کار به دلیل ویژگی های خاصی است که این پنل ها دارند و باعث می شوند سرعت ساخت یک سازه بسیار بالا رود.

این پنل ها در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که به عنوان مثال می توانیم به کانتینرها ، کمپ های اسکان موقت ، درمانگاه ها و مراکز امداد صحرایی یا جاده ای، کانکس ها، پایگاه پلیس و نیروی انتظامی سیار ، پایگاه پلیس جاده ای ، خانه های پیش ساخته ، سردخانه های صنعتی در کارخانجات و همچنین دفاتر کاری در محیط کارگاهی اشاره کرد.

همچنین این صفحات در انجام پروژه های بزرگتری مانند انبار های سیلو ، مجتمع های ورزشی ، سوله ها و کارگاه های صنعتی و سالن های ورزشی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

 

انواع دسته بندی پنل های ساندویچی


پنل ساندویچی را می توان در دو نوع مختلف دسته بندی نمود. ابتدا می توان این پنل ها را از نظر جنس لایه عایقی که درون آن قرار دارد به چند دسته مختلف تقسیم بندی کرد.

در نوع دوم باید به تقسیم بندی این پنل ها از لحاظ نوع کاربرد آنها در ساختمان پرداخت. از نظر جنس ماده میانی پنل های ساندویچی به انواع پنل پلی اورتان ، پنل XPS ، پنل پلی استایرن و پنل های پشم سنگ تقسیم بندی می شوند.

همچنین این پانل ها را می توان از لحاظ نوع کاربردشان در ساختمان به انواع پنل های سردخانه ای و نسوز تقسیم بندی نمود که در ادامه به معرفی هر کدام از آنها می پردازیم.

 

پانل پلی اورتان (پنل پلی یورتان)


در این پانل ها در لایه میانی فوم هایی با جنس پلی اورتان یا پلی یورتان به کار رفته است. این فوم ها عموماً در دو نوع PIR و PUR در این پنل ها مورد استفاده قرار می گیرند. نوع PIR ترکیبی از پلی یول و ایزوسیانورات بوده و در سوی دیگر نوع PUR از ترکیب پلی یول و ایزوسیانات ساخته می شود.

 

پنل XPS


لایه میانی این پنل ساندویچی به وسیله فوم هایی پر می شود که به دلیل سازگاری که با طبیعت دارند با نام فوم سبز شناخته می شوند. این فوم ها هیچ گونه مواد آلاینده ای که برای محیط زیست نامناسب باشند ندارند و به دلیل حذف انواع مواد ایزوسیانات و ایزوسیانورات از ترکیب این فوم ها در هنگام آتش سوزی نیز گاز سیانور در فضا منتشر نمی کنند. به این ترتیب می توان گفت که پنل های XPS انتخاب مناسب تری نسبت به پلی اورتان ها هستند.

 

پنل پلی استایرن


پلی استایرن را بیشتر با نام یونولیت می شناسید که در زندگی روزمره کاربردهای فراوانی دارد. لایه میانی این پنل ها از یونولیت ساخته شده است که باعث به وجود آمدن ویژگی هایی مانند سبک وزن بودن و قیمت ارزان در این پنل ها می شود. همچنین پنل های پلی استایرن عایق مناسبی برای صدا هستند اما در مورد گرما و سرما کارایی خوبی ندارند.

 

پنل پشم سنگ


در ساخت این پنل ها از پشم سنگ در لایه میانی استفاده شده است که از ویژگی های مهم آن می توان به ضد حریق بودن آن اشاره نمود.

 

پنل سردخانه ای


ضخامت پنل های سرد خانه ای عموماً در حدود 8 تا 20 سانتی متر می باشد. لایه میانی این پنل ها از جنس فوم پلی یورتان یا XPS می باشد. در صورتی که بخواهند از این پنل ها در مکانی استفاده کنند که خاصیت ضد حریق بودن آن اهمیت زیادی داشته باشد از پشم سنگ نیز در لایه میانی آنها استفاده می شود.

 

پنل ساندویچی نسوز


این پنل ها در زمان تماس مستقیم با آتش دچار آسیب می شوند اما اشتعال زا نبوده و شعله ور نمی شوند و یکی از بهترین گزینه ها در مکان هایی که احتمال آتش سوزی وجود دارد می باشند. به عنوان مثال از خاصیت ضد حریقی این پنل ها در ساخت کوره ها استفاده می شود.

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -