کانکس چوبی پیش ساخته : به همان شکل که اولین اتومبیل ها نمادی از عبور انسان از زندگی سنتی گذشته و ورود به زندگی صنعتی هستند سازه های پیش ساخته نیز نمادی هستند که نشان می دهند سبک زندگی بشر یک بار دیگر در حال تغییر است. انسانهایی که در طول هزاران سال با تغییر مدام سبک های زندگیشان از غارنشینی به زندگی امروز رسیدند که در بالای برج های چندین طبقه می ایستند و بر کرانه افق خیره می شوند حال با ظهور صنعتی به نام ساختمان پیش ساخته لاجرم مجبورند که دیر یا زود معماری سنتی خود را رها کرده و تن به مزایای استفاده از سازه های پیش ساخته دهند.

سازه های پیش ساخته در انواع و اقسام مختلف و همچنین در جنس های متنوعی تولید می شوند که می توان به عنوان نمونه سیمان ، فلز و چوب را نام برد. در مورد ساختمان های پیش ساخته بتنی و سیمانی و همچنین سازه های فلزی پیش ساخته قبلاً در مقالات مختلفی که در این سایت موجود است به آنها پرداخته ایم اما در این مطلب قصد داریم در مورد سازه های آماده چوبی بپردازیم و به عنوان نمونه کانکس چوبی پیش ساخته را معرفی کنیم.
در ساخت کانکس ها و دیگر سازه های چوبی پیش ساخته ، همانطور که از نامشان مشخص است از چوب به عنوان بخش مهمی از مصالح در آنها استفاده می شود. به طور معمول برای ساخت سازه های چوبی آماده از چوب درختانی استفاده می شود که در نیم کره شمالی زمین قرار دارند؛ شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا از این درختان برای ساخت این سازه ها استفاده می شود؟ پاسخ روشن است ، زیرا درختان نیم کره شمالی زمین زمستان های سرد و طولانی را تجربه کرده اند و در چنین آب و هوایی رشد نموده اند و به همین دلیل درختان قوی تری بوده و چوب های با کیفیت تری نیز دارند.
در انتخاب چوب ها برای ساخت کانکس چوبی پیش ساخته و دیگر سازه های چوبی آماده دقت زیادی می شود که چوب هایی با شرایط مناسب برای این کار انتخاب شوند. از ویژگی هایی که برای انتخاب چوب ها مد نظر قرار می گیرد این مورد است که آنها باید از نظر مقاوتی در درجه بالایی در مقابل عوامل محیطی برخوردار باشند. همچنین فراوری آنها نیز برای انتخاب چوب مناسب بسیار حائز اهمیت بوده و این مورد باید به گونه ای باشد که انعطاف پذیری چوب در کمترین حالت ممکن قرار داشته باشد.
از دیگر نکاتی که برای انتخاب چوب مناسب برای ساخت سازه های چوبی در نظر گرفته می شود این مورد است که زیبایی چوب ها باید در اولویت بوده و رنگ و سطح پوسته آنها زیبایی طبیعی خود را حفظ کرده باشد. موضوعات مهم دیگری نیز در خصوص انتخاب چوب برای ساخت سازه های چوبی وجود دارند که مباحث تخصصی محسوب می شوند و به عنوان مثال می توانیم فشردگی الیاف ، وزن مخصوص چوب ، تراکم گره ها و یکنواختی آنها و همچنین سن و سال درخت مورد نظر را نام ببریم.
استفاده از سازه های آماده چوبی و به خصوص کانکس چوبی پیش ساخته مزایای بسیاری دارد ؛ به عنوان مثال از بزرگترین مزیت های استفاده از این سازه ها می توان به ضد زلزله بودن آنها و مقاومتشان در مقابل زلزله و نیروهای کششی اشاره کرد که این موضوع می تواند به خصوص در مناطق زلزله خیز مانند خطه شمالی ایران بسیار پرکاربرد باشد.
جالب است بدانید که از مزایای دیگر سازه های آماده چوبی مقاومت آنها در مقابل آتش سوزی است! احتمالاً با این حرف بسیار تعجب زده شده اید و از خود پرسیده اید که مگر چوب به سادگی آتش نمی گیرد؟ در پاسخ به سوالتان باید بگوییم که از آنجایی که چوب به آرامی می سوزد ، زغال ایجاد شده در سطح رویی چوب باعث می شود تا آتش به سرعت گسترش نیابد و مقاومت این سازه ها در مقابل آتش تا مدت زیادی باقی بماند .
از دیگر مزایای پرشمار استفاده از سازه های پیش ساخته چوبی همچنان می توانیم به این مورد اشاره کنیم که این سازه ها با عایق بندی بسیار قوی و ایزولاسیون حرفه ای ساخته می شوند که در برابر هر گونه نفوذ گرما و سرما مقاوم هستند و می توانند در زمستان گرما را حفظ کرده و در تابستان از ورود آن به داخل کانکس جلوگیری کنند.

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -