lsf چیست : در صنایع مرتبط با عمران و شهرسازی و به طور ویژه در روند ساخت یک بنا ، مقاومت این سازه در برابر عوامل نامساعد طبیعی و مخاطره آمیز مانند سیل ، زلزله ، باد ، طوفان و ... بسیار مهم است . در کنار این عامل سرعت بالا در روند برپایی ساختمان بالاخص در تولیدات انبوه ، وزن کم و کاهش بار مرده ساختمان ، مقاومت در برابر افت و خزش ، مقاومت بالا در برابر اشتعال یا تغییرات محسوس دما ، قیمت مقرون بصرفه ساخت این بنا ، انعطاف در طراحی و حمل و نقل آسان و اقتصادی مصالح نیز از دیگر عواملیست که معماران ، مهندسین عمران ، مالکین ، انبوه سازان و دولت ها در پی آن هستند .

 

در همین رابطه گاهی الگوهایی در برابر چشمانمان وجود دارد که با وجود برآورده کردن نیازهای مذکور ، سادگی و کاربرد فراوانشان از کانون توجهاتمان خارج بوده و تا مصرف عمده ، پر تیراژ و افسارگسیخته شان توسط غربیان به فکر استفاده از آن ها نمی افتیم .

 

ایده ساده lsf چیست

به عنوان مثال چنانچه به آجرهای اسباب بازی «لِگو» توجه کرده باشید ، حتما دیده اید که این محصولات با وجود داشتن ابعادی متحد الشکل و منظم ، چنانچه روی قطعه دیگری سوار شوند چه ساختار منظمی را تشکیل می دهند . حال با فرض اینکه همین ساختار در احداث یک بنا در ابعاد بزرگ مورد استفاده قرار می گرفت چه اتفاقی می افتاد ؟!

 

 

نتیجه طرح چنین سوالی به پیدایش و گسترش آجرهای هبلکس منجر شده و امروزه از این قطعات مکعب مستطیلی با ساختاری مقاوم ، ایزوله و ارزان برای دیوار چینی یا ساخت سطوح افقی استفاده می شود .

 

 

این محصولات اسباب بازی برای نخستین بار در دهه 30 میلادی در دانمارک و به منظور سرگرمی کودکان طراحی و ساخته شدند ، در حالی که می توان ادعا کرد که در دهه معاصر نمونه های بتنی سبک آن ها در ابعادی بزرگ و کاربردی در کشورمان ترویج یافته است و این بدان معناست که می توان با سرعت بیشتری از مصالح کاربردی و شبیه سازی شده استفاده کرد .

 

 

در همین رابطه می توان ادعا کرد که سازه های LSF (Light Steel Frame) یا قالب های سبک فولادی نیز به عنوان یکی از همین پدیده ها شناخته می شوند . محصولی که پیش از استفاده در ابعاد بزرگ و عمرانی ، در همین اسباب بازی های کودکانه ، داربست های فلزی ، خرپا های عمرانی و سایر استراکچرهای صنعتی مورد استفاده قرار گرفته ، همواره مقابل دیدگان ما بوده اند و با وجود کم توجهی به آن ها ، زمانی که ماده اولیه مناسب به همراه ابعاد و شیوه برپایی خود را یافتند پا به عرصه ساخت و ساز بناهای مختلف گذاشتند .

 

 

ویژگی های lsf چیست

ویژگی های شاخص lsf چیست ؟ از مهمترین ویژگی های سازه های LSF می توان به پیش ساختگی و وزن کم آن ها به عنوان نخستین نکته اشاره کرد . استفاده از فولاد گالوانیزه با ضخامت تقریبی 1 تا 3 سانتیمتر در ساختار این محصولات ، طراحی و فرآوری محصولات در محیط کارخانه ، انتقال ساده و ارزان به محل پروژه ، یکنواختی قطعات و عدم نیاز به قاب بندی از مهمترین ویژگی های این محصولات می باشد.

 

LSF که یکی از پیشنیازهای برپایی ساختمان پیش ساخته است ، به کمک اتصالات پیچی از قبیل پیچ های سر مته ای یا بولت ها در سایت عمرانی (عموماً بر روی سکویی بتنی) نصب می گردند . پس از اینکه اسکلت کلی سازه بواسطه ده ها تیر و ستون فولادی برپا گشته و منظره ای کلی از ساختمان ، نوع پارتیشن بندی و سقف کاذب آن پدیدار شد ، صفحات گچی با ساختار تخت و یکنواخت خود به عنوان پوشش ، مابین این قطعات گالوانیزه نصب می شوند .

 

 

گفتنیست که عایق حرارتی و صوتی نیز به انضمام دیگر ادوات ضروری در ساختار یک بنا (وسایلی مربوط به سیستم برق رسانی یا روشنایی ، ادوات مرتبط با سامانه تهویه ، حرارتی و برودتی یا لوله کشی آب) در مراحل بعدی به آن اضافه می شوند .

 

حرف آخر

اگرچه از LSF در ابنیه هایی با کاربری های مختلف استفاده می شود ، اما می توان انبوه سازی های دوبلکس را شاه بیت غزل آن ها دانست ؛ جایی که خانه هایی هم شکل در دو طرف یک خیابان ساخته شده و همانند معماری نوین کشورهایی مانند آمریکا ، خانه ها با داشتن فضای پیرامونی اختصاصی به تشکیل یک بلوک همسان دست می زنند . ساختمان های اداری و تجاری ، مراکز آموزش یا پزشکی و سالن های ورزشی نیز از دیگر مصادیقیست که توسط این محصولات برپا می شوند .

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -