PPT به عنوان یکی از فرمت های نمایش فایل های پاورپونت ، ابزاری برای ارائه توضیحات و نمایش تصاویر یک گفتمان است که با اضافه شدن مرحله به مرحله اطلاعات و همچنین تورق منظم آن ها شرایط یک سخنرانی راحت برای متکلم و فهم ساده آن برای حضار را فراهم می کند . این پدیده که عموماً با نام خود برنامه یعنی پاورپویت از آن یاد می شود ، با ورود به صنعت راه و ساختمان سبب شده است تا کارفرمایی که به اصول و کلیات عمران و معماری آشنایی ندارد ، با زبانی ساده و در قالب اشکال و تصاویر از نحوه انجام کار و نتیجه نهایی آن آگاه شود .

اگرچه PPT سیستم پیش ساخته بتنی با تولید انبوه رایانه های شخصی و ترویج استفاده از محصولات "ماکروسافت آفیس" رونق گرفت ، اما خود سیستم پیش ساخته بتنی از سال1950 میلادی در اروپا بکار گرفته شد و بتدریج در دیگر مناطق جهان نیز گسترش پیدا کرد . در این روش از ایجاد سازه یا ساختمان سازی ، قطعات بتنی با توجه به سایز و طراحی مد نظر فرد در محل کارخانه ساخته و آماده می شوند و برای نصب به محل پروژه انتقال می یابند . در PPT سیستم پیش ساخته بتنی نمایش داده می شود که این محصولات بیشتر در قالب دیوار، سقف و قطعات متفرقه مورد نیاز مشتری تهیه می شوند .

چرا سازه پیش ساخته بتنی ؟

از بتن مسلح به عنوان یکی از پرکاربرد ترین مصالح در ساختمان سازی می توان نام برد . این ماده ساخته دست انسان تحولی بنیادین در ساختمان سازی ایجاد کرد ؛ چرا که دیگر لازم نبود انسان برای ساخت و ساز مصالح مختلفی چون سنگ و آجر و ... را تهیه کند و تنها از ترکیب سیمان با ماسه مخصوص ماده ای به مراتب قوی تر و با دوام بیشتر را می توانست بسازد .

در ابتدا بتن های مسلح را تنها برای ساخت پی ساختمان و ستون های آن مورد استفاده قرار می دادند ، چرا که آن ها نسبت به آجرو سنگ تنش های زلزله را بهتر تحمل می کردند و در برابر رطوبت و نوسانات دما نیز مقاوم تر بودند . بتن های مسلح علاوه بر ویژگی های ذکر شده خواصی چون شکل پذیری بالا قبل از سفت شدن و مقرون به صرفه بودن را نیز دارند ، ولی مهم ترین ایرادی که به آن ها وارد کرده اند زمان نسبتاً طولانی برای اجرا می باشد ؛ چرا که سازندگان باید زمان زیادی را صبر کنند تا آن ها شکل گرفته و استحکام لازم را پیدا کنند . سازندگان از تمام مزیت های یاد شده نمی توانستند بگذرند و تنها به خاطر ایرادی کوچک آن ها را کنار بگذارند . در نتیجه به منظور رفع اشکال بتن های مسلح ، مسئله استفاده از سیستم پیش ساخته بتنی را در اشکال مختلف مطرح و مورد برسی قرار دادند . دوره شکوفایی استفاده از سیستم پیش ساخته بتنی به زمان بازسازی خرابی های ناشی از جنگ جهانی دوم به خاطر ضرورت ساخت و ساز انبوه برمی گردد . در آن زمان کارخانه های زیادی متولی این امر شدند و قسمت های مختلف یک ساختمان از جمه سقف ، دیوار، ستون ها و تیرهای بار بر را در کمترین زمان ممکن آماده و برای نصب در محل ارسال می کردند .

مزیت های سیستم های پیش ساخته بتنی :

  1. تمرکز بیشتر روی مراحل ساخت در کارخانه و کاهش هزینه های ساخت و ساز
  2. استفاده از بتنی به مراتب با کیفیت تر و کنترل مداوم برای شکل گیری بتن
  3. افزایش در بهره وری نیروی انسانی و تجهیزات به دلیل تخصص یافتن در کار و استفاده از خط تولید
  4. کاهش زمان ساخت سازه ها
  5. ارتقاء کیفیت بتن به دلیل مهیا بودن شرایط مناسب برای شکل گیری بتن مستحکم (استفاده ازاستخرهای آب در مرحله سفت شدن نهایی بتن )
  6. حداقل شدن تأثیرات آب و هوایی بر سازه ها به دلیل قرارگیری در محیط های مسقف هنگام شکل گیری سازه
  7. کاهش هزینه های تولید برای کارخانه و پیمانکارانی که همیشه و بطور ثابت از قالب های مشخص در سازه های خود استفاده می کنند
  8. عایق مناسب رطوبتی ، حرارتی و صوت در ترکیب بتن با مواد مختلف
  9. مقاومت بالا در برابر آتش سوزی و تنش های گرمایی

قالب های اصلی سیستم پیش ساخته بتنی :

همانطور که در PPT سیستم پیش ساخته بتنی نیز نمایان بوده و نحوه اتصال آن ها به یکدیگر به نمایش در می آید این محصولات به سیستم صفحات بزرگ بتنی ، سیستم تیرچه و ستون ، سیستم ترکیبی تقسیم می شوند .

  • در روش استفاده از قطعات بزرگ بتنی ، کارخانه سازنده طبقات ساختمان را با صفحات طولی و عرضی بتنی کاملاً پوشش می دهد و فضای بین صفحات را به عنوان فضای مسکونی در نظر می گیرد .
  • در روش تیر و ستون تنها ستون های ساختمان را از بتن مسلح ساخته و برای دیوار ها و سقف از مصالح دیگر استفاده می کنند
  • و در نهایت در روش مختلط هم از ستون ها و هم از صفحات پیش ساخته بتنی برای ساخت منازل و یا سایر موارد استفاده می کنند .

نکات مورد توجه علاقمندان برای ایجاد کارخانه سیستم پیش ساخته بتنی :

ایجاد کارخانه سیستم پیش ساخته بتنی نیازمند سرمایه گذاری اولیه بسیار زیادی در تأمین قالب های فلزی ، فرآیند ساخت و آماده سازی بتن و وسایل حمل ونقل سنگین برای جابجایی سازه ها است . به همین منظور احداث کارخانه برای تولید این قطعات زمانی منطقی خواهد بود که شما بیشتر، قطعاتی مشابه و در تعداد زیاد را تولید کنید . به این منظور شما باید بیشتر با پیمانکاران و یا سازندگانی همکاری کنید که از سایزی مشخص برای ساخت انواع دیوار، سقف و ستون ها استفاده می کنند .

در نهایت باید متذکر شد که استفاده این سیستم در احداث ساختمان پیش ساخته تنها یکی از استفاده های آن ها است و در مواردی چون پل سازی ، دیوار کردن جداره های تونل و ... نیز از آن ها استفاده می شود .

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -