اتاق پیش ساخته بتنی : همانطور که می دانید زندگی در رفاه ، آسانتر انجام دادن کارها و در یک کلمه راحت طلبی یکی از صفات بارز و ذاتی بیشتر انسان ها است. هرچند که ما در خیلی از موارد بسیار سخت کوش و تلاش گر هستیم ، اما در پاره ای از مواقع نیز در انجام برخی کارها کاملاً راحت طلب بوده و ترجیح می دهیم بسیاری از امور مختلف را از راه های آسانتری انجام دهیم . به عنوان مثال بنده به شخصه ترجیح می دهم از سفره های یکبار مصرف استفاده کنم تا بعد از صرف غذا مجبور به پاک کردن سفره به سبک قدیمی نباشم و این موضوع با توجه به اینکه می دانم استفاده زیاد از مشتقات پلاستیکی رویداد نامطلوبیست ، یک نوع راحت طلبی محض است! اگر چه این صفت از نظر کلامی خیلی زیبا نیست اما در بسیاری از کارها راحت طلبی صفت زشتی هم نیست و در طول تاریخ همین صفت باعث به وجود آمدن اختراعات و ابزارهای زیادی شده است.

در این مطلب قصد نداریم که مدت زیادی به مقدمه بپردازیم اما ساخت سازه های مختلف علاوه بر هزینه های متعدد و سنگین کاری زمان بر و خسته کننده نیز می باشد. ساختمان پیش ساخته یکی از راه هایی است که امروزه بسیاری از افراد برای جلوگیری از هدر رفتن سرمایه ، انرژی و زمان زیاد و همچنین ارضای همان حس راحت طلبی که پیش تر اشاره کردیم از آن استفاده می کنند. نوعی از انواع مختلف این ساختمان ها وجود دارند که اتاق پیش ساخته بتنی نامیده می شوند و ما در این مطلب قصد داریم به معرفی آنها بپردازیم .
همانطور که از اسمشان پیداست اتاق های پیش ساخته بتنی تنها یک اتاق هستند که عموماً در ابعاد 10 متر مربع ( 5/2 متر در 4 متر ) تولید می شوند و البته متراژهای مختلف آنها نیز قابل سفارش است و هیچ محدودیتی در ابعاد آنها وجود ندارد. این اتاق ها دارای یک درب خروجی و یک یا چند پنجره ( به تعداد دلخواه مشتری ) هستند و ظاهری کاملاً ساده اما شیک دارند.
اتاق های پیش ساخته دارای بدنه ای کاملاً از جنس بتن هستند که با مهندسی مناسب ساخته شده اند و همین امر باعث می شود این سازه های آماده دارای مقاومت بالایی در مقابل زمین لرزه باشند و حتی در زلزله های بسیار شدید آسیب جدی نبینند. این یکی از مواردی است که استفاده از اتاق پیش ساخته بتنی را به جای اتاق های دست ساز به خصوص در مناطق زلزله خیز مورد توجه قرار می دهد .
از دیگر مزایای استفاده از این سازه های آماده می توانیم به عایق بودن آنها اشاره کنیم. تمام قسمت های این اتاق ها از بتن عایق ساخته شده که فضای داخل را کاملاً از محیط بیرون جدا می کند و در مقابل سرما و گرما کاملاً عایق است. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که علاوه بر گرما و سرما ، این اتاق ها عایق رطوبتی نیز هستند و در واقع کاملاً ضد آب بوده و در زمان بارندگی و طوفان هیچ آبی وارد آنها نمی شود.
برخلاف انواع دیگر ساختمان های پیش ساخته که به صورت قطعات آماده به محل نصب ارسال می شوند و در آنجا به هم متصل می گردند ، تحویل اتاق پیش ساخته بتنی کاملاً متفاوت بوده و به این شکل می باشد که به صورت مونتاژ شده و کامل تحویل مشتری می گردد به طوریکه پس از پایین آمدن از کامیون حامل قابل استفاده خواهد بود. حمل و نقل این سازه ها نیز بسیار ساده است و از داخل کارخانه توسط تریلی و یا کامیون هایی که دارای جرثقیل هستند به محل نصب منتقل می شوند و در آنجا با استفاده از جرثقیل آن را از روی کامیون بلند کرده و بر روی سطح زمین قرار می دهند و از همان لحظه آن اتاق قابل استفاده خواهد بود.
از موارد استفاده این سازه های آماده بتنی می توانیم مثال های متعددی را نام ببریم. به عنوان مثال بوفه های اغذیه مدارس یا دانشگاه ها ، اتاق های نگهبانی که در بسیاری از اماکن مورد نیاز هستند ( ورودی شهرک ها ، ورودی ادارات و بسیاری اماکن دیگر ) ، زمین های کشاورزی و مزارع و حتی حیاط برخی منازل از نمونه های مکان هایی هستند که می توان در آنها از اتاق پیش ساخته بتنی استفاده نمود.
در نهایت باید گفت که این سازه های بتنی با دیوارهایی به ضخامت 10 سانتی متر که کاملاً در آنها از بتن استفاده شده است به علت عدم پوسیدگی و زنگ زدگی دارای طول عمر بسیار بالایی هستند و از هر سو به آنها نگاه کنید مزایای استفاده از این سازه ها بسیار بیشتر از معایب احتمالی آنهاست.

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -