اجزای ساختمان پیش ساخته : زمانی که با افراد ناآشنا با ساختار خانه‌های پیش ساخته صحبت می‌کنیم، یکی از بزرگترین ابهاماتی که در ذهن ایشان وجود دارد مواد، مصالح و لوازمیست که در فضای داخلی این نوع سازه‌ها به کار رفته است .


در همین رابطه بسیاری از افراد مذکور معتقدند که همه سازه‌های سنتی ساز از دستورالعملی‌های مشخصی پیروی می‌کنند که می‌توان از استقامت، ماندگاری، زیبایی و کاربری مفید آن‌ها مطمئن بود (مثلاً استفاده از چند متریال مشخص برای کف‌سازی، محصولاتی معدود برای برپایی دیوارها یا مصالحی غیر قابل جایگزین برای سقف‌ها) ؛ این در حالیست که در خصوص ساختمان‌های پیش ساخته شرایط به نحو دیگریست .


زمانی که در مورد ساختمانی که هنوز بین عموم مردم جای نیافتاده، بسیاری از هموطنانمان حتی پای در چنین ابنیه‌ای نگذاشته‌اند تا تفاوت و شباهت‌های آن‌ها با ساختمان‌های سنتی را از نزدیک ببینند یا در برابر ساختار نچندان غول‌پیکر این محصولات حس خوبی ندارند کار دشوارتری در پیش داشته و بسط این موضوع الزامی به نظر می‌رسد.


به همین دلیل قصد داریم تا در ادامه با بررسی اجزای ساختمان پیش ساخته در سه بخش کف، سقف و دیوارها به این نتیجه برسیم که این محصولات تفاوت چندانی با ساختمان‌های معمولی نداشته و با استفاده از مصالحی مشابه و چینشی مثل قبل، همان بازدهی و کاربری را به منصه ظهور می‌گذارد؛ پس با ما همراه باشید!


اجزای ساختمان پیش ساخته

دیوارها


در ساختمان‌های پیش ساخته دو روش کلی برای برپایی و ساخت دیوارها وجود دارد:
1. پر کردن فضای خالی بین ستون‌ و تیرچه‌های فولادین قاب بندی ( تولید سازه lsf )  با بتن سبک و پلی استایرن و
2. استفاده از پانل‌های پیش ساخته که در محیط کارخانه ساخته شده و تنها در سایت مربوطه نصب می‌گردند .
فارغ از نوع این محصولات، دیوارهای یک سازه پیش ساخته وظیفه حمل بار جانبی و ثقلی ساختمان را بر عهده دارند .


پس از اینکه چارچوب دیوارهای هر ساختمان پیش ساخته کامل شد، نوبت به سر و شکل دادن به ظاهر آن می‌رسد . در همین رابطه پس از الصاق عایق صوت و حرارت به دیواره مورد نظر، طرفین آن را پنل‌های گچی می‌پوشانند . چنانچه ضخامت پلی استایرن را 5 و دو لایه گچی را روی هم 3 سانتی‌متر فرض کنیم، در مجموع با دیواری به قطر 8 سانتی‌متر سروکار داریم که در عین نازکی دارای استواری و مقاومت بالا، ممانعت از عبور سروصدا، حرارت و جریان هوا می‌شود .


چنانچه دیوار مورد نظر دارای دو سوی داخلی و خارجی باشد، سمت داخلی آن پس از بتونه کاری با کمک رنگ، کاغذ دیواری، پوشش‌های چوبی و دیگر دیوار پوش‌های رایج پر می‌شود و سمت خارجی آن که با تخته‌ای سه‌لایی و کم ضخامت تقویت شده، قادر به پذیرش لایه‌ای پلاستری، آلومینیومی، پانل سیمانی و دیگر زیر ترکیبات سمنتی می‌شود .


کف


ساختمان‌های پیش ساخته فاقد طبقات زیر همکف می‌باشند و از سویی دیگر معمولاً در طبقاتی زیاد (بیش از سه طبقه) هم دیده نمی‌شوند . با توجه به این توضیحات در اجزای ساختمان پیش ساخته دو نوع کف سازی کلی داریم که یکی مخصوص همکف و دیگری مخصوص طبقات اول و دوم می‌باشد .


در مدل همکفی، یک دال بتنی با ضخامتی 10 سانتی‌متر روی سطح قرار گرفته و کفپوش‌های سنگی، چوبی و پلاستیکی روی آن قرار می‌گیرند و در مدل‌های طبقاتی نیز پس از نصب تیرچه‌ها ، تخت سه‌لا و عایق صوت و حرارت و یا ورق‌های سینوسی 0.8 میلیمتری لایه زیرین کف را به وجود می‌آورند .
در گام بعدی یکی از حالات زیر اتفاق میافتد :
1. با کمک ملات ماسه سیمان کفپوش‌های سنگی، چوبی و پلاستیکی به سطح می‌چسبند،
2. با حذف ملات و استفاده از چسب‌های مخصوص این عمل انجام می‌شود .


سقف


نکته جالب در خصوص سقف ‌خانه‌های پیش ساخته امکان استفاده از نمونه‌های مرکب بتنی و عرشه فولادی در آنهاست که با حفظ ضوابطی امکان‌پذیر است . در همین رابطه این سقف‌ها نیز همانند نمونه‌های سنتی ‌ساز خود دارای تیرچه، تیرک، انواع بست‌ها از قبیل تسمه‌ای، انسجامی و پوششی بوده و بواسطه صفحات فولادی و چوبی مستتر می‌گردند .


این سقف‌ها در دو نوع تخت و شیبدار ساخته می‌شوند که در نمونه‌های تخت ابتدا تخته سه لای سقف با ملات شیب بندی و سپس ایزوگام می‌شوند. در ادامه گفتنیست که بنا به کاربری ساختمان و حجم کم تردد روی سقف ممکن است ملات شیب بندی آن حذف شده و ایزوگام مستقیما‍ ًروی تخته انجام پذیرد.
اما سقف‌های شیبدار! با نصب تخته سه‌لا سقف سفالی اجرا شده، ساندویچ پانل روی سازه‌های سبک آمده و نهایتاً ورق‌های فلزی یا سفالی روی آن را می‌پوشانند .

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -