irstudcom-ezafeeshkoub.jpg

اضافه اشکوب ویلای پیش ساخته : در علوم مرتبط به شهرسازی ، عمران و معماری اصطلاحات تخصصی فراوانی وجود دارند که تا با آن ها برخورد نکرده و تا نیازمندشان نشویم یادگیری مفهوم آن ها لزومی ندارد . در همین رابطه «اشکوب» به عنوان یکی از همین اصطلاحات ، عبارتیست که افراد متقاضی افزایش تعداد طبقات یک ساختمان به خوبی با آن آشنا هستند .


در همین رابطه قصد داریم تا پس از شرح اشکوب و تبیین معنی و مفهوم آن به اضافه اشکوب ویلای پیش ساخته بپردازیم !

 

اشکوب چیست ؟


با بررسی معنی لغوی اشکوب درخواهیم یافت که این کلمه در اصل «اشکو» به معنای آسمانه و سقف بوده و آن پدیده ای که در قالب یک ساختمان بدان طبقه می گوییم (که کلمه ای با ریشه عربی است) ، در حقیقت به زبان فارسی اشکوب خوانده می شود .


حال با عنایت به اینکه دانستیم اشکوب به معنی هرمرتبه افقی از ساختار خانه یا طبقات آن می باشد ، اضافه اشکوب ویلای پیش ساخته به معنای اضافه کردن تعداد طبقات فوقانی آن می باشد .


دلیل افزایش اشکوب های یک سازه


می دانیم که در طراحی و ساخت یک بنا با پدیده ای مواجه هستیم که قرار است تا سال های سال به سرویس دهی پرداخته و علاوه بر حفظ امنیت ساکنین یا کاربران خود ، با فناوری سال های پیش روی خود نیز همسو بوده و با گذر زمان بازدهی خود را از دست ندهد .


در همین رابطه بسیاری از کارفرمایان یا طراحان یک سازه بدون در نظر گرفتن چنین نکات مهمی که می تواند ریشه در تمایل به اتمام سریع کار ، کمبود بودجه یا فقدان آینده نگری ایشان باشد ، ساختاری را خلق می کنند که تنها پاسخگوی نیازهای همان زمان خاص بوده و با گذر زمان و گسترش کسب و کار در نمونه های اداری - تجاری یا افزایش تعداد اعضای یک خانواده در نمونه های مسکونی ، پتانسیلی که می شد از آن استفاده کرده اما با بی توجهی ضایع شده است را نشان می دهد .


طبیعیست که در چنین شرایطی با توجه به اینکه امکان افزایش ابعاد از طرفین وجود ندارد ، پیشروی در ارتفاع یا افزایش تعداد طبقات تنها راه اضافه کردن گنجایش این بنا می باشد که تحت عنوان افزایش اشکوب از آن یاد می کنیم .

 

پیشنیازهای افزایش اشکوب


شاید عده ای فرض کنند با وجود اینکه یک ساختمان متعلق به آن ها بوده ، زمین ملک نیز از مدت ها پیش برای خودشان بوده یا ساختمانی که در آن بنا کرده اند یک ساختمان پیش ساخته است می توانند به هر تعداد که تمایل دارند به تعداد طبقات آن افزوده و عملاً اضافه اشکوب ویلای پیش ساخته داشته باشند .


اما حقیقتی که وجود دارد ایناست که همانند سازه های سنتی ساز نیازمند اخذ مجوز از سازمان های ذیصلاح مانند شهرداری برای افزایش تعداد طبقات است . در همین رابطه یکی از مهمترین دلایلی که اخذ این مدرک را الزامی کرده است افزایش وزن سازه است که ممکن است بیش از توان پایه های یک ساختمان یا شالوده آن باشد که به تخریب و تهدید جان ساکنین آن منجر می شود .


به همین دلیل ناظرینی که در پی بررسی تقاضای یک مالک برای افزایش تعداد طبقات ، ساختمانش را وارسی می کنند بیش از هرچیز به این مطلب می پردازند که آیا این سازه تاب پذیرش طبقه ای دیگر را دارد یا خیر ! که در صورت منفی بودن جواب ، پروسه اضافه اشکوب ویلای پیش ساخته یا هر سازه دیگر منتفیست .


ناگفته نماند که گاهی مساحت خود زیر بنا ، عرض معبر ، کوچه یا خیابانی که این ملک در آنجا قرار دارد ، تراکم جمعیتی و حدود اربعه آن نیز سبب می شوند تا پروانه افزایش طبقات صادر نشود .


اضافه اشکوب ویلای پیش ساخته


با توجه به توضیحات فوق ، چه بنای مورد نظرمان پیش ساخته بوده و چه نباشد (می توان روی ساختمان سنتی ساز اشکوب LSF زد ) ، افزایش تعداد طبقات تحت گذراندن آزمون هایی از سوی کارشناسان شهرداری میسّر می شود .


با این حال استفاده از سازه های LSF که یکی از سبکترین مصالح ساختمانی امروز می باشد این امکان را فراهم می کند تا افرایش اشکوب با قیمتی کمتر و وزنی سبکتر انجام شده و بدین ترتیب مخاطرات افزایش ارتفاع یک ساختمان با کمترین تخریب و در زمانی حداقلی کاهش یابد .


مزیت افزایش اشکوب LSF
• حداقل شدن لزوم مقاوم سازی بنای اصلی
• عدم نیاز به تخریب سقف
• سرعت بالای اجرا
• امکان برپایی یک طبقه اضافه بدون ایجاد مزاحمت برای همسایگان
• یک دست بودن طبقه تازه اضافه شده با لایه های قدیمی تر

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -