تولید سازه lsf : با بررسی تاریخ معماری و شهرسازی می بینیم که با گذشت زمان ، با اینکه بشر قادر به ساخت سازه های مجلل و پر زرق و برق تری نسبت به قبل بوده است ، با چشم پوشی از موارد نادر و سفارشی ، از نقطه ای به بعد به ویژه در انبوه سازی های خود از فناوری و شیوه های مهندسی روز در مسیر ساخت سازه هایی ساده ، ایمن ، ارزان و سبک تر و با سرعت اجرای بالاتر استفاده کرده است .


بدیهیست که سازوکار ، ماشین آلات یا دانش نیروهای انسانی (از مهندسین ارشد گرفته تا کارگران ساده یک پروژه) به صورت روزافزون در حال تکامل و پیشرفت بوده و ساختمانی که تا همین یک دهه پیش طراحی و ساخت آن برای معماران ایرانی پر از رمز و راز و سوال بوده یا به صورت آرزویی دست نیافتنی مطرح می شده است ، امروزه به عنوان گزینه اول این افراد و مجموعه ها به سادگی پیاده می شود .


با توجه به این توضیحات ، طراحی و ساخت ساختمان پیش ساخته به عنوان محصولاتی با مقاومت بالا ، هزینه ای مقرون به صرفه ، سرعت قابل توجه ساخت و دیگر مزایایی که در یادداشت های مرتبط به آن ها پرداخته ایم یکی از مصادیق همین روش های ساخت و ساز مدرن است که با وجود دور از دسترس بودن در دهه های گذشته ، امروزه یکی از پایه های ثابت ساز و ساخت به ویژه در ساختمان های یک یا دو طبقه و ویلایی می باشد .


سبُک سازی ساختمان ها


در گذشته های نچندان دور تصور بر این بود که با نفوذ بیشتر پی ساختمان در زمین و همچنین استفاده بیشتر از مصالح در ساختار آن ، این ساختمان در برابر تهدیدات فیزیکی از جمله زلزله مقاومت بیشتری خواهد داشت ؛ غافل از اینکه این عوامل با داشتن تأثیراتی بالعکس ، سبب می شد تا یک سازه با زمین درگیری بیشتری داشته و با کوچکترین لرزش ، در شرف خلق فاجعه ای بزرگتر قرار گیرد .


به همین دلیل سبک سازی یا Light Construction به عنوان یکی از مباحث معماری مدرن ، به مجموعه ای از قوانین و فنونی گفته می شود که در عین حفظ مقاومت سازه ، با کاهش وزن مصالح یا استفاده از متدهایی که به مصرف کمتر آن ها می انجامد ، در پی کاهش بار مرده ساختمان می باشد .


تولید سازه lsf


LSF یا Light Steel Frame به معنی قاب سبک فولادی ، به عنوان یکی از واسطه هایی که به سبک سازی یک ساختمان کمک می کند ، در حقیقت اسکلتی فلزی می باشد که با داشتن تیر و ستون هایی از استیل نورد شده وظیفه باربری بارهای ثقلی و لرزه ای را بر عهده دارد . این قطعات که پس از انتخاب نقشه مورد نظر کارفرما طراحی می شوند ، با تولید به واسطه مقاطع فولادینی که ضخامتشان به 2.5 میلیمتر هم نمی رسد ساخته شده و به طریقی که بارهای ساختمانی به بهینه ترین شکل ممکن روی آن ها تقسیم گردند ، ساخته می شوند .


گفتنیست که پس از تولید سازه lsf ، این قطعات فلزی با انتقال به سایت مورد نظر ، به واسطه پیچ های سر مته ای ، بولت و دیگر اتصالات به یکدیگر متصل شده و اسکلت اولیه ساختمان را به وجود می آورند .


مزایای تولید سازه lsf


در حالی که از دید عموم مردم سازه های سنتی ساز – ساختمان هایی که با روش های ساخت رایج در شهرهای کشورمان بنا می شوند – دارای مزایای بیشتری به هنگام ساخت هستند ، خالی از لطف نیست تا با محاسن تولید سازه lsf هم آشنا شده و فراغ بال بیشتری به سراغ آن ها برویم :

 

افزایش کیفیت ساخت


همانطور که اشاره شد قطعات خام این سازه ها در محیط کارخانه طراحی و ساخته می شود ، در نتیجه به عنوان سازه ای پازل گونه پشت تک تک قطعات آن ایده و نقشه ای وجود داشته و بدین ترتیب نه تنها با عامل دیگری قابل جایگزینی نیستند ، بلکه فقدانشان نیز به شدت حس شده و آثار نامطلوب خود را نمایش می دهند .


همین عامل نشان دهنده این است که مصالح استفاده شده به اندازه ای بهینه مصرف شده و جای هر قطعه پیش از ورود به سایت مشخص است که کلیه این عوامل به افزایش کیفیت ساخت منجر می شود .

حمل ساده تر مصالح – آشفتگی کمتر سایت


به دلیل اینکه در تولید سازه lsf قطعات مورد نظر در کارخانه ساخته می شوند ، اشکال آماده منظم و مرتبی داشته و با حوصله و دقت خاصی در ماشین های حمل و نقل چیده می شوند ، در نتیجه اینکه به راحتی به ناحیه مورد نظر ساخت منتقل شده ، با نظم بیشتر و در فضای کمتری نگهداری شده و به دلیلی اینکه با خود پرتی و دور ریز به همراه ندارند ، ریخت و پاش های مصالح در محیط را نیز کمتر می کنند .


علاوه بر سبکی و مقاومت بالا در برابر زلزله که بدان اشاره شد ، سرعت بالای ساخت ، یکنواختی در تعداد زیاد ، عدم تأثیرپذیری از شرایط جوی به هنگام نصب سريع و آسان ، خواب سرمایه کم ، قابليت بازيافت مصالح ، مقاومت بالا در برابر آتش سوزی ، پوسيدگی یا حمله جانوران موذی و آفت ها ، عدم خزش در دماهای محيطی ، امکان جابجایی و تغییر در ابعاد سازه از دیگر مزایاییست که می توان برای تولید سازه lsf برشمرد .

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -