خانه های پیش ساخته بتنی در ایران : کشور ما سرزمین چهار فصلی است که در هر سوی آن اقوام مختلفی با انواع فرهنگ ها و مذاهب زیر یک پرچم مشترک زندگی می کنند. اگر گشتی در نقاط مختلف ایران بزنیم و به نوع ساخت و ساز های مناطق آن دقت کنیم خواهیم دید که در هر خطه ای از این خاک نوعی از معماری و ساخت و ساز رواج دارد که از دیرباز به دلایل مختلف از جمله شرایط جوی در آن منطقه رواج داشته است. اگر به شمال کشور سری بزنید خانه های ویلایی با سقف های شیروانی ، سفالی و زیبا نظرتان را جلب خواهد کرد ؛ در خیابان های پایتخت اگر قدم بزنید می بینید که انواع آپارتمان های کوچک و بزرگ با پشت بام هایی که از ایزوگام و عایق پوشیده شده اند در همه جای شهر خود نمایی می کنند. اگر گذرتان به یزد و کرمان بیفتد دیوارهای کاهگلی خانه های آنجا و سقف های گنبدی ساختمان ها چشمان شما را پر خواهد کرد و به این شکل در هر سوی این خاک پر گوهر نوعی از معماری ایرانی را در میان سازه های قدیمی و جدید خواهید دید.

نکته ای که وجود دارد این است که در کنار این معماری های سنتی و محلی ، ساختمان پیش ساخته مدتی است که در میان ملک سازان بزرگ کشور رواج پیدا کرده و بسیاری از افرادی که به کار ساخت و ساز مشغول هستند و زمین های بایر را تبدیل به اماکنی برای سکونت صد ها نفر از هموطنان می کنند ، با استفاده از خانه های پیش ساخته بتنی در ایران سعی می کنند تا علاوه بر کم کردن هزینه های ساخت و ساز ، ایمنی بیشتری را برای ساکنین آینده این سازه ها فراهم آورند و از سوی دیگر سرعت اتمام پروژه ها را بالا ببرند. این موضوع مصداق واقعی ضرب المثل با یک تیر دو نشان زدن است که البته این کار از آن مثل هم فراتر رفته و با این کار تیر به بیش از دو هدف اصابت می کند!
نسل های قبلی ما انسان ها به خصوص ما ایرانیان در مواجهه با پدیده های جدید خیلی از خود انعطاف نشان نمی دادند ؛ مثال بارزی که می توان در این مورد زد این است که بسیاری از پدران و مادران امروزی هنوز از گوشی های قدیمی استفاده می کنند و حاضر به آشتی با تکنولوژی ، استفاده از تلفن های همراه هوشمند یا همان اسمارت فون ها نیستند. اما نسل امروز نسل انعطاف پذیری است و بر خلاف بزرگترهای خود با پدیده های نو ظهور به خوبی برخورد می کند و به سرعت راه و روش استفاده بهینه از آنها را می آموزد ؛ به همین دلیل با اینکه مدت زیادی نیست که خانه های پیش ساخته بتنی در ایران تولید می شوند اما در همین مدت توانسته اند جای خود را در بازار ساخت و ساز مسکن باز کنند و بی تردید در مدت زمان کوتاهی به بخش بزرگی از صنعت عمران و شهرسازی تبدیل شوند .
جدا از مناطق پرجمعیت یا بزرگ و کلانشهر های کشورمان که موضوع ساختمان پیش ساخته به خوبی در آنها جا افتاده است ، شهرستان ها و شهرهای کوچک نیز مکان بسیار مناسبی برای استفاده از این سازه ها هستند. در شهر های کوچک به دلیل زیاد بودن زمین های بایر می توان به سادگی با استفاده از این سازه های آماده اقدام به تاسیس شهرک های بزرگی کرد که در کمترین زمان ممکن ساخته شوند و هزینه های بسیار کمتری به نسبت ساخت و ساز سنتی برای پیانکاران ساختمانی بتراشند. برپایی چنین شهرک هایی می تواند آمار بسیاری از بزهکاری ها ، کارتن خواب ها ، معتادین و موارد متعدد دیگری از ناهنجاری های اجتماعی را کاهش دهد. در واقع از هر سو که به استفاده از خانه های پیش ساخته بتی در ایران بنگریم ضرری در آن نخواهیم دید و این کار سراسر سود برای تمام طرفین خواهد بود .
در سراسر دنیا از این سازه ها در موارد مختلفی استفاده می شود. ما نیز به عنوان کشوری که قصد داریم روز به روز به کشورهای مدرن دنیا نزدیک شویم می توانیم در موارد مختلفی از این سازه ها استفاده کنیم. به عنوان مثال ساخت کلاس های درس در نقاط محروم (که همانطور که می دانیم در کشور ما تعداد زیادی از این مناطق وجود دارند) از مواردی است که در کنار هزاران مورد کاربری دیگر می توان به آن اشاره کرد که البته این امر تنها می تواند با حمایت نهاد ها و ارگانهای مربوطه به انجام برسد .

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -