یکی از بارزترین نشانه های پیشرفت صنعتی انسان در جوامع امروزی استفاده از ساختمان پیش ساخته در زمینه ساخت و ساز اماکن و خانه ها است. شاخه ای از این صنعت نوین ساخت خانه پیش ساخته بتنی سبک است که قصد داریم در ادامه پس از مقدمه ای کوتاه به آن بپردازیم و چگونگی اجرای یکی از این خانه ها رو به صورت مرحله به مرحله بیان کنیم.
تا چند دهه پیش خانه ها ، ساختمان های اداری و غیره با صرف وقت زیاد ، نیروی انسانی فراوان و هزینه های گزاف ساخته می شدند. ابتدا پی ساختمان طی مراحل سخت بتن ریزی می شد. پس از گذشت چند روز که سیمان پی خانه کاملاً خشک می شد آجر چینی به روی آن آغاز می گردید که بر حسب متراژ آن ساختمان مدت معینی به طول می انجامید. در مرحله بعد پس از آنکه دیوارهای آجری و یا بلوکی تا سقف خانه بالا رفت عملیات ساخت سقف آغاز می شد. این در حالی بود که در داخل هم سیمان کاری ، برق کاری ، گچ کاری و بسیاری از کارهای دیگر در همان حین در حال انجام بود. به این ترتیب همانطور که مشاهده کردید ساخت خانه ها به روش سنتی مدت زمان زیادی به طول می انجامید. البته موضوع هزینه های آن نیز خود بحث جدا گانه ای به حساب می آید که احتمالاً به خوبی به آن واقف هستید.
شیوه نوینی که در سال های اخیر صنعت ساخت و ساز دنیا رو متحول کرد استفاده از ساختمان های پیش ساخته به خصوص خانه پیش ساخته بتنی سبک به جای انواع خانه ها و سازه های سنتی بود. این ساختمان ها به صورت قطعات جدا از هم در کارخانه تولید می شوند و به سمت محل پروژه ارسال می گردند. ساختمان های پیش ساخته در انواع و جنس های مختلفی تولید می شوند که در این مطلب قصد ما معرفی تنها یک نوع از آنها است.
شیوه کار در ساخت این نوع خانه های به این شکل است که ابتدا نقشه مورد نظر بر روی زمینی که قصد احداث ساختمان در آنجا را دارند کشیده می شود. سپس بر روی خطوط نقشه که روی زمین کشیده شده ریل های مخصوصی که برای جا افتادن صفحات بتنی طراحی و تولید شده اند قرار می گیرند که با بست های سفت و محکمی در زمین فرو رفته و به آن می چسبند.
در ادامه کار قطعات مستطیلی شکل بتنی که در کارخانه با طول و عرض های ثابت ساخته شده اند ( طول این قطعات عموماً همان ارتفاع سقف خانه خواهد بود ) یکی یکی به صورت عمودی در این ریل ها قرار می گیرند و به هم چفت می شوند. لازم به ذکر است که برخی از این قطعات که قبلاً در نقشه ساختمان مشخص شده اند دارای برش هایی هستند که به منظور استفاده به عنوان درب ها و پنجره های خانه ایجاد شده اند. پس از آنکه قطعات خانه پیش ساخته بتنی سبک به صورت کامل در کنار هم قرار گرفتند چسب های مخصوصی از داخل و بیرون فضای خانه به قسمت هایی که این قطعه های بتنی به هم چفت شده اند زده می شود تا از ورود و خروج گرما و سرما ، حشرات ، باران و از این دست موارد جلوگیری شود.
در این مرحله و با سرپا شدن دیوار های خانه ، پنجره ها و درب های ساختمان در جای خود قرار گرفته و نصب می شوند. سپس نوبت به سقف خانه می رسد که قطعات فلزی بزرگ و مثلثی شکل در چند محل مشخص روی سقف خانه قرار می گیرند و با استفاده از بسط های تعبیه شده در محل های مخصوص خود چفت می شوند. سپس ورقه های محکمی که عموماً از جنس های سبک مانند آلومینیوم یا فوم های محکم و غیرقابل نفوذ هستند به صورت شیروانی روی این قطعات نصب می شوند. پس از این مرحله کارهای بعدی که انجام می شود کاملاً سلیقه ای خواهد بود ، به عنوان مثال کارفرما می تواند سقف خود را با سفال تزئین کند و یا از صفحات خورشیدی برای تامین برق خانه استفاده کند. همچنین او بر حسب سلیقه خود می تواند دیوار های خانه را رنگ کند یا از کاغذ های دیواری برای زیبایی داخلی آن استفاده نماید. در انتها بسیاری از کارهای دیگر را می توان نام برد که می شود روی خانه پیش ساخته بتنی سبک انجام داد و این یکی از بزرگترین مزایای استفاده از ساختمان پیش ساخته این است که می توان هر گونه تغییر دلخواهی در آنها انجام داد و قدرت مانور شما در چگونگی آرایش و تزئین خانه بسیار بیشتر از خانه های سنتی ساز خواهد بود.

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -