زلزله و سازه های LSF : زمانی که به بررسی بزرگترین زلزله های تاریخ – نمونه های به ثبت رسیده – می‌پردازیم ، به مواردی 9 ریشتری به بالا بر می خوریم که والدیویا – شیلی 1960، آلاسکا - ایالات متحده آمریکا 1964، سوماترا – اندونزی 2004، کامچاتکا – روسیه 1952 و توهوکو – ژاپن 2011 از جمله شاخص ترین آن ها می باشند . همانطور که می بینیم اثری از زلزله های ۷.۹ ریشتری دامغان در سال ۲۳۵ شمسی، ۷.۴ ریشتری سیلاخور در جنوب بروجرد به سال 1287، 7.4 ریشتری رودبار و منجیل سال 1369، زلزله 7.2 ریشتری بویین زهرا در سال 1341، 6.6 ریشتری بم در سال 1382 و ... در آن وجود ندارد؛ پس چرا تا این حد این زلزله ها در ذهن ما بزرگ به نظر می رسند؟
با گذر از اینکه در این رویدادها تعدادی از هموطنانمان را از دست داده و طبعاً داغ از دست دادن این افراد برای ما بیشتر از نمونه های خارجی آن می باشد، شاید بتوان عدم وجود سازه هایی ایمن و ضد زلزله در مقایسه با کشورهای پیشرفته تر را عاملی برای این حد از خسارت و تعداد تلفات دانست .


با اینکه عواملی نظیر
• شدت یک زلزله که با میزان ریشتر آن عنوان می‌شود،
• فاصله کانون زلزله از سطح زمین – به طور ویژه از مناطق مسکونی،
• تراکم جمعیت و میزان سازه های موجود در منطقه زلزله زده،
• مدت زمان لرزیدن زمین و شتاب آن،
• زمان وقوع زلزله و
• نوع و جهت زلزله و جنس امواج آن
در میزان خسارت و تلفاتش موثر بوده و عملاً تعدیل یا کنترل آن ها در توان انسان ها نیست، اما می توان بهره مندی از سرپناهی ایمن با حداقل تهدیدات در هنگام زلزله را روشی برای به حداقل رساندن میزان خسارات جانی ناشی از آن دانست .


زلزله و سازه های LSF


امروزه  تولید سازه lsf به عنوان یکی از موثرترین روش های معماری و شهرسازی مقاوم در برابر زلزله مطرح هستند، جایی که با کمک روش های استاتیکی و مقاومت مصالح، هر قطعه فولاد سبک فولادین به نحوی به همسایگان خود متصل شده است تا بارهای وارده به آن به کمترین مقدار خود برسد .
در خصوص زلزله و سازه های LSF نیاز به تأکید است که این سازه های ضد زلزله نیستند بدین معنا که در برابر هر نوع لرزشی با هر میزان یا زمانی ایستادگی می کنند، بلکه بواسطه تست هایی که در مراحل کنترل کیفی از آن ها گرفته می شوند قادرند تا در برابر حد مشخصی (مثلاً 7 ریشتر) – که معمولاً بیشتر از سازه های معمولیست – در برابر لرزش ایستادگی کنند .


علاوه بر انعطافی که ماحصل نوع اتصال قطعات به یکدیگر است، سبکی را می توان عامل دیگری در مقاومت بالای این محصولات در برابر زلزله دانست . زمانی که وزن سازه ای کم است، به دلیل پذیرش گرانش و داشتن میزان درگیری کمتر با زمین، تأثیرپذیری کمتری هم در برابر لرزش داشته و بدین ترتیب کمتر آسیب می بیند .


نقش فولاد سبک در مقاومت در برابر زلزله


همانطور که اشاره شد اسکلت های فولادی دارای وزنی کم (حدود یک سوم ساختمان های معمولی) بوده و در عین حال انعطاف پذیر نیز هستند .این انعطاف پذیری بدین معناست که در هنگام وقوع زلزله یا طوفان های سهمگین ، به جای اینکه همچون تیرچه و ستون های آهنی شکسته بر سر ساکنین آوار شوند، خم شده و به تغییر حالت خود با حفظ ساختار اجازه خروج به حاضرین را می دهد .
از آنجایی که امکان شکستن جوش آهنی و جدا شدن اتصالات از محل برخوردشان وجود دارد، استفاده از پیچ و مهره سبب می شود تا نحوه پیوستگی این محصولات به یکدیگر ایمن تر شود . در ادامه گفتنیست که این محصولات به دلیل ضدزنگ بودن نیازی به تعمیرات و نگهداری زیادی نداشته و این عامل نمی تواند در بلند مدت موجب سست شدن اسکلت فلزی شود .


فلسفه طراحی سازه های پیش ساخته ال اس اف استفاده از عناصری ضعیف اما پرتعداد به جای عواملی قوی اما کم تعداد است ! در سازه های سنتی ساز وجود مقاطع آهنی ضربدری شکل در برخی دیوارها سبب می شود تا این ساختمان پیش ساخته به هنگام لرزش حرکتی نوسانی نداشته و به سرعت به حالت استوار و استیبل خود برسند . حال تصور کنید در زلزله و سازه های LSF که همه مقاطع با دقتی ماشینی بریده و به صورت دستی روی یکدیگر بسته شده اند این ویژگی مثبت تا چه حد افزایش می یابد .

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -