ساختمان پیش ساخته خوابگاهی : ساخت خانه و سرپناهی برای زنده ماندن از اولین روزهایی که انسان ها بر روی زمین پا نهادند از نیاز های ضروری آنها بود . انسان ها خیلی زود دریافتند که برای در امان ماندن از گزند باد و باران و بلایای طبیعی و حیوانات وحشی و دیگر خطراتی که جان آنها را در فضای باز تهدید میکند باید به مکان هایی مثل غارها و شکاف های به وجود آمده در کوه ها یا پستی و بلندی هایی که در زمین ایجاد شده بود بروند و زمان هایی را که نیاز به گشتن به دنبال غذا و شکار ندارند در این مکان ها بگذرانند تا بتوانند با خیال آسوده استراحت کرده و خود را از انواع خطرات بیرون حفظ کنند.

سالها گذشت و تمدن بشری روز به روز پیشرفت کرد ، انسانها از غارنشینی تبدیل به موجوداتی شدند که می توانستند سنگ ها را خرد و درختان جنگل را قطع کنند و با چوب و سنگ برای خود کلبه های امن تری نسبت به غارها بسازند. از آن زمان تا به امروز مدت زیادی می گذرد. پس از آنکه انسان صنعت را شناخت و اختراعات و اکتشافات بسیاری جوامع انسانی را تکان داد و انقلاب صنعتی تمام دنیا را فرا گرفت ، بشر پس از گل و خاک روی به آجر و گچ و سیمان آورده و پس از آن برج های بلند را با آهن و ده ها نوع ماده و آلیاژ های مختلف ساخته و با این فعل و انفعالات سازه های انسانی سر به فلک کشیدند. اما این آخر ماجرا نبود. هرچه انسان به جلوتر می رفت ابداعات و اختراعات جدید او ، تحولات بزرگتری در نوع زندگی بشر ایجاد می کرد.

امروزه اما با پیشرفته تر شدن علم و تکنولوژی انسانی اهدافی محقق شده است که به جرات میتوان گفت اگر چند سال پیش کسی در مورد آنها سخن میگفت یا به او می خندیدند و یا به دیوانگی متهم میشد. یکی از آن اهداف ساختمان پیش ساخته خوابگاهی است. به زبان ساده اگر بخواهیم توضیح دهیم ساختمان های پیش ساخته به ساختمان هایی گفته می شودکه نیاز به ساخته شدن سنتی ندارند ! در واقع این ساختمان ها سازه هایی هستند که قطعات تشکیل دهنده شان در یک مکان دیگر ( عموماً کارخانه) به صورت مجزا و به شکلی قابل حمل ساخته می شوند و در محلی که قرار است نصب شوند همانند خانه سازی یا لِگو بریک کودکان روی هم سوار می شوند.

حتماً تا به حال به چشمتان خورده است که ایستگاه های پلیس در برخی خیابان ها و میادین شلوغ شهر در همین ساختمان های پیش ساخته است بنا شده و یا در مکان هایی که ساخت و ساز در حال انجام است - به خصوص مکان هایی که پروژه های ساخت ساز بزرگ و زمان بری در حال انجام است - کانکس ها یا کاروان هایی در اطراف این پروژه ها قرار داده شده که از آنها برای اسکان و خواب کارگران و همینطور انجام کارهای اداری پروژه و یا نگهداری برخی مصالح که نباید در فضای آزاد نگهداری شوند استفاده می شوند.

با توجه به این مشاهدات باید گفت که این نوع ساختمان پیش ساخته به دلیل داشتن ابتدایی ترین بخش های ابنیه مورد نیاز زندگی انسان ( به عنوان مثال دستشویی یا بخشی به عنوان آشپزخانه) می تواند حداقل هایی را برای ساکنین خود فراهم آورند . این در حالیست که همین سازه ها با اعمال شرایط مطلوب شخصی و اندکی ذوق و سلیقه فنی می توانند به خانه ای با فضای دلپذیر در عین کوچک بودن خود تبدیل شوند . در همین رابطه ساختمان پیش ساخته خوابگاهی به این دلیل حائز اهمیت و قابل توجه است که از یک سوی هزینه های سنگینی را برای دانشگاه ها در مقایسه با ساخت یا اجاره خانه های سنتی ساز نداشته و این سازمان ها می توانند به راحتی بودجه اسکان دانشجویان را فراهم کنند و از سویی دیگر این نوع فضا ، امکانات و تقسیم بندی منافع پاسخگوی نیاز ساکنین این ابنیه می باشد .

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -