ساختمان پیش ساخته سبک

 

زمانی که از استحکام بالای یک فلز و سبکی آن سخن به میان می آید ، ناخودآگاه به یاد فلز آلومینیوم و آلیاژ های آن میافتیم . این فلز که با تکیه بر همین ویژگی خود ، نه تنها انقلابی بزرگ در صنایع هوایی بوجود آورد ؛ بلکه توانست با برآورده کردن خواسته های بشر در طراحی فضاپیماهای غول پیکر ، فصلی جدید در تاریخ بشر بنگارد .

این ویژگی ها به حدی مطلوب بود که انسان ها را بر آن داشت تا اماکن سکونتی ، مراکز خرید ، بیمارستان ها ، مدارس و ... خود را نیز با این ماده بسازند اما قیمت بسیار بالای آن سبب شد تا به جای استفاده از آلومینیوم از فلزی مشابه ولی ارزانتر از آن استفاده شود . امروزه فولاد به عنوان آلیاژ کربن دار آهن ، در حالات و خلوص متفاوت عرضه می گردد که یکی از مهمترین آن ها فولاد نورد سرد می باشد که در ساخت ساختمان پیش ساخته سبک کاربرد فراوانی دارد . ساختمان پیش ساخته سبک در 3 دهه اخیر توانسته اند تا جایگاه ویژه ای در بین روش های ساخت بنا پیدا کنند . ساختمان پیش ساخته سبک با تکیه بر ماده اولیه خود ( فولاد نورد سرد گالوانیزه ) ، دارای ساختاری سبک و مقاوم که سال ها حالتی آرمانی مد نظر کارشناسان امر در ساخت یک بنا بوده است - می باشد . ساختمان پیش ساخته سبک به نسبت ساختمان های بتنی آجری و فلزی دارای وزنی نصف می باشد . این ساختمان ها به دلیل مونتاژ پیچ و مهرهای ( و نه جوش ) توانایی دمونتاز و انتقال به محلی دیگر و همچنین افزایش طبقه را دارند ، از این روی ساختمان پیش ساخته سبک مناسب افراد و مشاغلیست که در فضاهای باز مستقر شده (به دلیل امکان گسترش ساختمان ) و یا در معرض جابجایی زیاد قرار دارند . ساختمان پیش ساخته سبک بر خلاف سازه های چوبی که مصرف کننده چوب و تخریب محیط زیست هستند و یا سازه های بتنی که آلودگی های مختص خود را دارند ، هیچ گونه آسیبی به محیط زیست نزده و در صورت اضافه آمدن مواد اولیه ( فولاد ) به سادگی قابل بازیافت می باشند .

می دانیم با اضافه شدن وزن یک بنا ، نیاز به شالوده ای عمیق تر و گسترده تر برای ساخت ساختمان داریم و با بزرگتر شدن فونداسیون ، میزان درگیری ساختمان مذکور با زمین بیشتر شده و نیروی عمل و عکس و العمل بیشتری روی هم اعمال می کنند ، از سوی دیگر کشور ما با داشتن گسل های متعدد ، همه روزه در شرف وقوع زلزله های ریز و درشت قرار دارد ؛ با یک محاسبه ساده می توان به این نکته پی برد که با کاهش وزن یک سازه ، تلفات و خسارات احتمالی آن نیز در برابر زلزله کم می شود ، از این روست که گفته می شود ساختمان پیش ساخته سبک دارای استقامت زیادی در برابر زلزله می باشد ، ناگفته نماند که مصالح استفاده شده در آن نیز بی تاثیر نیست . ساختمان پیش ساخته سبک این امکان را نیز به ساکنین خود می دهد که در صورت امکان ( به عنوان مثال عدم وجود محدیت فضا ) ، تعداد اتاق های ساختمان خود را کم- زیاد و یا کوچک بزرگ کند که این عامل نیز می تواند در کنار نصب سریع ، قیمت مناسب ، عدم آلودگی و عمر بالای سبب محبوبیت بالای این پدیده گردد.

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -