ساختمان پیش ساخته نمازخانه : با ترویج استفاده از سازه های پیش ساخته ، بسیاری از اماکنی که پیش از این به صورت سنتی ساخته شده و از قواعد مرسوم معماری پیروی می کردند ، جای خود را به این ابنیه داده و در مواردی آنچنان این کاربری و روش ساخت با یکدیگر اجین شده اند که گویی یکی از اهداف اولیه ابداع این روش سر و سامان دادن به نحوه ساخت نوع خاصی از کاربری یا سازه بوده است .

اگرچه مصادیق فراوانی در خصوص ساختمان های پیش ساخته وجود دارد که نشان می دهد وجود آن ها از نمونه های آجر و سیمانیشان ارزان تر ، کم جا تر ، کاربردی تر و اتلاف کننده وقت کمتری در دوره طراحی و ساخت می باشد ، اما در این میان می توان از ساختمان پیش ساخته نمازخانه به عنوان یکی از شاخص ترین آن ها نام برد .

می دانیم نمازخانه به عنوان شکل کوچکتری از مسجد ، محلی برای نمازگزاری و گردهمایی مسلمانان می باشد . در همین میان برگزاری مراسم مذهبی از جمله عزاداری های ماه های محرم و صفر و همچنین سالگرد شهادت معصومین ، برپایی و جشن گرفتن اعیاد مذهبی ، مراسماتی عرفانی همچون اعتکاف یا شب قدر ، برگزاری کلاس های دینی و قرآنی ، برپایی برخی گردهمایی های مذهبی و سایر امور دینی یا ملّی که مستلزم حضور مردم می باشد (مانند رأی گیری) و ... از جمله اقداماتی هستند که در مسجد و در محدودیاتی بیشتر در نمازخانه انجام می پذیرند .

نمازخانه ها بخشی از یک ساختمان یا سازمان بزرگترند که با هدف ایجاد مکانی برای عبادت کارکنان یا مراجعین به وجود آمده اند ؛ حال اینکه این نمازخانه می تواند اتاقکی در ایستگاه مترو یا سالن بزرگی در فرودگاه باشد ، می تواند طبقه ای از یک وزارتخانه یا واحدی در یک مرکز خرید باشد ، می تواند اتاقکی در یک دانشکده کوچک یا گوشه پارکی بزرگ باشد و یا در کنار ده ها مثالی که به ذهنتان می رسد ، اتاقکی پیش ساخته باشد که قابلیت جابجایی داشته و به هرکجا که به وجودش نیاز باشد منتقل گردد .

می دانیم که یکی از احکام سختگیرانه که مراجع تقلید بسیاری نیز روی آن اتفاق نظر دارند عدم امکان تخریب مسجد می باشد . در نتیجه اینکه وقتی سخن از تخریب این مکان به وجود می آید لازم است تا آنجایی که به زندگی و جان انسان لطمه ای وارد نمی شود این معضل را نادیده بگیرد . با فرض اینکه چنین اتفاقی بیافتد (لزوم تخریب یک مسجد مثلاً به دلیل اینکه در میان طرح شهرداری افتاده است) یکی از احکام لازم الاجرا ساخت مجدد آن در حوالی نقطه قبلی می باشد . با صرف نظر از بحث های تخصصی و ریزبینانه این رویداد ، شاید بتوان ساختمان پیش ساخته را به این دلیل مناسب ساخت نمازخانه دانست که دقیقاً به دلیل امکان جابجا شدن ، در صورت موقتی بودن یا قرارگیری در جایی نادرست ، محکوم به تخریب و صرف منابع بسیاری برای بازسازی مجدد آن نیستیم ؛ عملی که ممکن است چند سال بعد مجدداً هم تکرار شود .

در هنگام استفاده از ساختمان پیش ساخته نمازخانه ، این سازه به دلیل اینکه قابلیت جابجا شدن را دارد ، در صورتی که در جای نامناسبی قرار داشته باشد ، در وهله اول با داشتن همخوانی کامل با حکم شرعی فوق ، قابلیت انتقال به محل دیگری را دارد . از سویی دیگر با فرض اینکه اتاقک کانکسی نمازخانه متعلق به یک مجموعه پیمانکاری باشد ، دست اندرکاران برپایی مقدمات ضروری کار می توانند با انتقال این پدیده به شهرها یا سایت های گوناگون ، مشکل انجام فرایض دینی کارکنان خود را مرتفع سازند .

کاربرد ساختمان پیش ساخته نمازخانه کاملاً مشخص است ، ایجاد فضایی آرام و معنوی برای برپایی نماز ؛ اما این سازه ها بیشتر کجا مورد استفاده قرار می گیرد ؟ پاسخ همه نقاطی می باشد که پذیرای جمعیت زیادی در یک دوره خاص یا تمام سال بوده و از طرفی در ساختمان مورد نظر یا اطراف آنجا ، نه مسجدی برای برپایی نماز وجود دارد و نه نمازخانه ای دائمی . این اماکن که نمایشگاه های بین المللی ، پارک های جنگلی به ویژه در ایامی مانند سیزده بدر ، استادیوم های ورزشی ، برخی مناطق نظامی ، استراحتگاه های بین راهی ، پروژه های ساختمانی بزرگ ، اردوهای جهادی و مناطقی دور افتاده از شهر که می توانند بخشی از آن ها باشند ، معمولاً دارای ظاهری سنتی و عناصر طراحی اسلامی می باشند . این در شرایطیست که در بطن خود از آخرین تکنولوژی های ایزولگی دما و صدا ، سامانه روشنایی استاندارد ، پوشش های زیبا ، با دوام و بهداشتی و ... بهره می جویند ؛ ساختاری که با فرش های مخصوص عبادتگاه ها ، تعبیه یک منبر یا میز سخنرانی ، تفکیک زن و مرد با کمک پارتیشن بندی ، محراب برای امام جماعت ، قرار دادن یک سیستم صوتی پیشرفته در آنجا و سایر اقداماتی که به شبیه شدن بیشتر این ساختمان پیش ساخته نمازخانه به مسجد کمک می کنند ترکیب شده و ما را به تحقق اهدافمان از برپایی این مکان می رساند .

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -