تصور وجود ساختمان پیش ساخته چوبی در ایران کمی دشوار است ، چرا که ما بیشتر آن ها را در کشورهای اروپایی و یا سایر نقاط جهان مشاهده کرده ایم ، ولی باید گفت که هم اکنون پروژه هایی از این گونه ساختمان ها در نواحی مختلف کشور از جمله واحد های چوبی ۱۰0 و 190 متری در دماوند ، واحد ۸۰ متری در کرج ، خانه پیش ساخته چوبی ۹۰ متری در قزوین ، ۸۵ متری در تالش ، ۹0 متری در سراب و همچنین خانه ۱۵۰ متری در گرگان و موارد بسیاری از این دست وجود دارند .

همان طور که می بینید در ایران نیز افراد زیادی به استفاده از این ساختمان ها روی آورده اند و حتی افراد فعال در حرفه گردشگری نیز رستوران هایی را ساختند که از تکنولوژی ساختمان های پیش ساخته چوبی در آن ها بهره گرفته شده است . شاید به جرات بتوان گفت که بیشتر این خانه ها را می توان در نواحی شمالی کشور مشاهده کرد چرا که اگر سفری به این مناطق داشته باشید و یا درباره گذشته ساختمان سازی در این ناحیه تحقیقی مختصر انجام دهید ، خواهید دید که هموطنان ساکن در شمال کشور از سالیان دور به دلیل وفور چوب و فرآورده های آن در این منطقه ، خانه های خود را از این مواد ساخته و بنا کرده اند ، چرا که چوب بر خلاف سایر مصالح به راحتی شکل پذیرفته ، برش می خورد و در ضمن عایق بسیار مناسبی در برابر گرما ، سرما و صوت می باشد .

در مناطق شمالی و در فصل زمستان شاهد بارش های فراوان برف نیز هستیم ، درجه برودت هوا در این مناطق تا حدود زیادی پایین می آید و زندگی در این شرایط را کاملاً سخت خواهد کرد ، ولی چوب با توجه به خلل و فرج موجود در بافت خود سرما را از خود عبور نمی دهد در نتیجه ساکنین این منازل با حداقل منبع گرمایی می توانند هوای داخل منزل خود را کاملا گرم و مطبوع کنند .

شاید شکل قدیمی ساختمان ها با وجود کمبود امکانات محدود در آن زمان چندان جالب به نظر نرسد ولی هم اکنون به لطف وجود تجهیزات مختلف برش چوب و شیوه های مختلف فرآوری آن این امکان فراهم است تا بتوان محصولات چوبی را تولید کرد که در برابر هجوم حشراتی چون موریانه و حتی نفوذ آب نیز کاملاً مقاوم باشند . برش دقیق چوب و قرار گیری منظم آن ها روی یکدیگر باعث می شود تا ساختمان های چوبی در مدت زمان کمتری تهیه شده و در عین حال از لحاظ زیبایی استحکام و طول عمر در مقایسه با سازهای قدیمی به مراتب بهتر باشند .

دلایل استفاده از ساختمان پیش ساخته چوبی در ایران

به عنوان اولین و مهم ترین دلیل می‌توان از قرار گرفتن ایران روی کمربند زلزله خیز جهانی یاد کرد ؛ همان طور که هر ساله شاهد آن هستیم حداقل سالی یک بار در گوشه ای از ایران زلزله ای رخ داده و تعداد زیادی از هموطنانمان را از دست می دهیم . سازه های فولادی و بتنی ساخته شده نیز در برابر زلزله های بزرگ چندان مقاوم نیستند و بعد از زلزله در اثر خرابی آوار روی ساکنین افراد زیادی را به کام مرگ می کشانند ، ولی ساختمان پیش ساخته چوبی با وزن کم خود حتی در صورت خرابی نیز جان افراد را به اندازه مصالح دیگر تهدید نخواهد کرد . مسئولین کشور می توانند این نکته را در نظر بگیرند که به جای احداث بناهای چند طبقه در نواحی کم جمعیت و قرار دادن چندین خانوار در یک ساختمان ، با توجه به وسعت سرزمینی کشور با ساختمان های پیش ساخته چوبی برای هر خانواده و با بودجه خود افراد برای آن ها یک واحد کاملاً جدا احداث کنند تا تلفات زلزله ها را کاهش دهند .

کاهش مصرف انرژی و ساختمان پیش ساخته چوبی در ایران

با وجود اینکه کشور عزیزمان ایران یکی از بزرگترین دارندگان منابع سوخت فسیلی می باشد ، ولی با توجه به آلودگی هایی جوی کره زمین که ناشی از فعالیت‌های صنعتی کشور های پیشرفته است ، سعی شده است تا استفاده از این نوع سوخت ها روز به روز کاهش پیدا کند . ساختمان پیش ساخته چوبی این امکان را برای ما فراهم می‌کند تا بتوانیم از هدر رفت انرژی تا حدود زیادی در منازل خود جلوگیری کنیم ، چرا که یک خانه معمولی در بهترین شرایط ساخت و عایق کاری حداقل ۶۰ تا ۸۰ کیلو وات انرژی به ازای هر متر مربع ، برای گرم کردن نیاز خواهد داشت ولی ساختمان پیش ساخته چوبی با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا در ساخت به ازای هر مترمربع تنها به ۱۵ کیلو وات انرژی نیاز دارد تا منزل شما را گرم کند . همان طور که مشاهده می‌کنید مصرف انرژی در آن‌ها به هیچ وجه قابل مقایسه با سازهای سنتی نیست در نتیجه ما می‌توانیم با روی آوردن به احداث این ساختمان ها در مناطقی که از تراکم جمعیت کمتری برخوردار هستند ، ضمن به ارمغان آوردن محیطی مناسب برای ساکنین آن ها تا حدود زیادی در مصرف سوخت های فسیلی در این مناطق نیز صرفه جویی کنیم ( قابل توجه است که بیشتر مناطق روستایی در نقاط مختلف ایران هنوز هم از سوخت های چون نفت و گازوئیل برای گرم کردن منازل خود استفاده می کنند)

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -