سازه lsf : یکی از موضوعاتی که همیشه در حوزه ساخت و ساز برای سازندگان از اهمیت ویژه ای برخوردار است مواردی همچون سبکی سازه ، مقاومت و مقرون به صرفه بودن آن است. ایجاد یک سازه با کیفیتی مناسب و هزینه ای پایین قطعاً باعث مسرت هر فرد سازنده ای خواهد بود ؛ ضمن اینکه سبک بودن آن نیز می تواند آیتم مثبتی برای مواقع ضروری ، رخداد ها و حوادث طبیعی مانند زلزله باشد. بسیاری از معماران ، مهندسان عمران و سازنده های مختلف به تازگی از روش جدیدی برای ساخت و ساز های خود بهره می برند که به آن سازه lsf گفته می شود. از این روش بیشتر در ساخت ویلا های پیش ساخته استفاده می شود که در ادامه به تشریح این روش ساخت و ساز خواهیم پرداخت.

ال اس اف LSF چیست ؟
ال اس اف که برگرفته از عبارت LIGHT STEEL FRAME به معنی قاب های سبک فولادی می باشد ، سازه ای پیش ساخته و سبک است که بر اساس نوع و شکل معماری و سبک ساختمان مورد نظر در داخل کارخانه طراحی و تولید می گردد. قطعات تولید شده پس از انتقال به محل ساختمان یا ویلای مورد نظر به وسیله اتصالات مختلفی مثل پیچ های سر مته ، بولت ها و از این دست اتصالات به یکدیگر وصل شده و ساختار کلی یه ساختمان را به وجود می آورند. امروزه در کشورهای پیشرفته ای مانند کانادا ، استرالیا ، ژاپن و آمریکا از این روش ساخت و ساز به دلایلی همچون سرعت بالای نصب و آماده سازی ، مقاومت بالا و قیمت مناسبشان استفاده زیادی می شود و سازه lsf در بسیاری از ساختمان ها جایگزین ستون های بتنی ، فلزات و دیگر مصالح اسکلت بندی شده اند.

مزایای استفاده از سازه های LSF
استفاده از ال اس اف ها مزایای متعددی را هم برای سازندگان ساختمان ها و هم برای استفاده کنندگان آنها دارد. به عنوان مثال اولین موضوعی که می توان به آن به چشم یکی از مزیت های ال اس اف در ساخت ساختمان پیش ساخته نگاه کرد سرعت بالای اجرا و نصب این نوع از سازه ها است. نصب سریع ال اس اف ها باعث می شود که سازندگان آنها با اتلاف وقت کمتر و صرف هزینه های جانبی پایین تری به بازگشت سرمایه و سود خود دست یابند ؛ از سوی دیگر خریداران ویلا و ساختمان مربوطه نیز در زمان بسیار کمتری نسبت به روش های ساخت و ساز سنتی به ویلای مورد نظر خود دست می یابند.
از دیگر مزیت های به کار گیری شیوه سازه های ال اس اف در ساخت و ساز کیفیت بالای نتیجه نهایی آن است. ساخته شدن قطعات مختلف این ساختمان ها در کارخانه و دقت بالا در اندازه گیری ها و برش ها باعث می شود که کجی ، قوس و دیگر اتفاقاتی که گاهی در ساخت و سازهای سنتی پیش می آید در این روش رخ ندهد و ویلای ساخته شده در انتهای کار بدون هر گونه نقص و ایرادی باشد؛ ضمن اینکه اجرا و نصب این سازه ها نیز توسط تکنسین های ماهر انجام می گیرد که در صورت وجود ایرادات سهوی در ساختار پیش ساخته ویلا ، این موارد به سرعت توسط آنها رفع می گردد.

سازه lsf و زلزله
از دیگر مزایای استفاده از سازه lsf که می توان گفت از مهمترین موارد برای مصرف کنندگان محسوب می شود مقاومت این سازه ها در مقابل زلزله است. ویلاها و ساختمان هایی که با این روش ایجاد می شوند به ساکنین خود این اطمینان را می دهند که در مقابل شدیدترین زلزله ها مقاوم بوده و در هنگام بروز این رخداد طبیعی در داخل این خانه ها آسیبی به افراد و لوازم خانه وارد نمی شود. این در حالیست که به دلیل سبکی نسبی صفحات در مقایسه با سایر مصالح ، سقوط آن ها خسارات کمتری را به افراد تحت پوشش خود وارد می کند .
از نکات مهمی که نمی توان به سادگی از آن عبور کرد استانداردهای بین المللی مصرف انرژی است که ال اف اس ها در این حوزه نیز از انواع روش های ساخت و ساز سنتی بهتر هستند . با توجه به عایق بندی دیوارهای گالوانیزه ال اف اس درصد اتلاف انرژی در ویلاهای پیش ساخته ای که با این روش ایجاد شده اند بسیار پایین تر از اتلاف انرژی در ساختمان هایی است که به وسیله بتن، سنگ و آجر و در یک کلام به روش های سنتی بنا شده اند.

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -