فرق ساختمان پیش ساخته پانل و LSF : زمانی که از زاویه دید یک فرد ناآشنا با حوزه طراحی و ساخت بناهای پیش ساخته به مطالب موجود در فضای مجازی نگاه می‌کنیم، با وجود اینکه توضیحات در این باره کم نبوده و امکان یادگیری مطالب فراوانی برای این بازدید‌کننده وجود دارد، اما باز هم می‌بینیم که اطلاعات موجود به صورت مختصر و مفید، کاربردی و به دور از زیاده گویی کمتر یافت شده و از آن مهمتر به ارائه پاسخ شبهاتی مانند فرق ساختمان پیش ساخته پانل و lsf پرداخته نشده است .
به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این یادداشت به طور مؤجز و مختصر به بررسی این مسأله بپردازیم !

تولید سازه lsf


LSF خلاصه شده عبارت Light Steel Framing به معنی قاب‌بندی استیل سبک می‌باشد! در این روش همانطور که از نامش مشخص است، همه تیر و ستون‌های یک بنا از ورق‌های کم ضخامت استیل که دارای روکشی گالوانیزه است تشکیل شده و با کمک پیچ و مهره، پرچ یا جوش به یکدیگر متصل می‌شوند ؛ بدین ترتیب استخوان بندی به ظاهر ظریف اما در عمل مستحکم آن تشکیل می‌شود .


با اتمام برپایی این اسکلت، از مصالح مختلفی برای دیوار چینی، کف‌سازی و پوشاندن سطوح داخلی و خارجی جداره‌های جانبی استفاده می‌شود که مراحلی نظیر ساخت سازه‌های معمولی که در اطراف خود می‌بینیم دارند .
چنانچه بخواهیم مزایای برپایی یک خانه از روش LSF را برشماریم ، بی‌تردید مقاومت زیاد آن در برابر لرزش‌های شدید زمین یا زلزله بیش از سایر نقاط قوت آن به چشم می‌آید . بدیهیست که وقتی ترکیبی از فولادهای سبک با اتصالات مهندسی شده طبق اصول مقاومت مصالح و استاتیک را داریم ، بی تردید ساختمانی مقاوم و استوار خواهیم ساخت .


از دیگر مزایای استفاده از این نوع سازه‌ها در فرق ساختمان پیش ساخته پانل و LSF می‌توان به قابلیت ساخت و ساز در حجم زیاد و تولید انبوه، مقاومت زیاد در برابر زنگ زدگی، امکان استفاده مجدد از مصالح در اثر بازیافت آن‌ها، مقاومت زیاد در برابر آتش سوزی، وزن کم، سادگی در ساخت و طراحی، عدم تأثیرپذیری از شرایط جوی در هنگام ساخت و ساز، صرف مدت زمان کوتاه از طراحی تا اجرای کامل، حمل و نقل آسان و نصبی سریع و دقیق اشاره کرد .


خانه پیش‌ساخته ساندویچ پانلی


در ریاضیات قضیه‌ای به نام فشردگی یا ساندویچ وجود دارد که در آن حد یک تابع بواسطه حد دو تابعی که آن را در بر گرفته‌اند و مقدارشان مشخص است تعریف می‌شود. وجه تسمیه این نام گذاری این است که همانند دو لبه نان که محتوای خوراکی را در بر گرفته و یک ساندویچ را به وجود می‌‌آورند، دو تابع معلوم نیز تابعی با ماهیت و اطلاعات مجهول را در بر گرفته و جملگی ویژگی یکسانی ( حد مشترک) می‌یابند.
با توجه به این توضیحات می‌توان گفت که هرگاه دو عامل مشابه در ساخت یک محصول لایه‌ای غیر مشابه را در بر بگیرند، در حقیقت یک ساندویچ به وجود آورده‌اند . در همین رابطه در حوزه امور عمرانی، محاصره شدن لایه‌ای عایقی میان دو ورق استیل را که ساختاری سبک اما مقاوم را به وجود می‌آورد معمولاً پنل ساندویچی یا ساندویچ پنل می‌نامند.


پنل‌های ساندویچی در ساختار سقف و دیوارهای یک ساختمان پیش ساخته مورد استفاده قرار گرفته و با موادی نظیر پلی اورتان، XPS، پلی استایرن، پشم سنگ و پشم شیشه تولید می‌شوند.
در فرق ساختمان پیش ساخته پانل و LSF و سازه‌های پیش ساخته‌ای که با این مصالح ساخته می‌شوند، شاهد چینش دیوارهای آماده در کنار یکدیگر و مابین تیر و ستون‌های فولادین هستیم. با عنایت به اینکه در هر دو روش زیرسازی بنا به روشی سنتی و با کمک آرماتوربندی تقویت شده است، پانل‌های مورد نظر یک به یک کنار دیگری قرار گرفته، بر سر جای خود و چسبیده به ساندویچ کناری خود فیکس می‌شوند و سپس پذیرای لایه‌های کناری یا فوقانی دیگری می‌شوند .


از مهمترین ویژگی‌های این نوع ساختمان‌ها نیز می‌توان به وزن کم، استحکام بالا، کشش زیاد در برابر بار سنگین، مصرف کم مصالح و به تناسب آن هزینه کمتر، عایق بودن در برابر حرارت و صوت، کاهش فضای اشغالی محیط و ... اشاره کرد.

فرق ساختمان پیش ساخته پانل و LSF

همانطور که از توضیحات فوق متوجه شدید در LSF ساختمان پیش ساخته دارای اسکلتی فولادی اما سبک است که با روش‌هایی نظیر تزریق بتن پاششی ساخته می‌شود، حال اینکه ساختمان‌های پانلی تنها دارای اسکلتی کلی بوده و با کمک صفحاتی فولادین که دارای مقاومت زیادی بوده و بار بین همه آن‌ها تقسیم می‌شود ساخته می‌شوند .

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -