معایب ساختمان های پیش ساخته : با وجود اینکه دهه‌هاست از طراحی و ساخت ساختمان‌های پیش ساخته امروزی گذشته و مدت مدیدی از ورود این تکنولوژی به کشورمان می‌گذرد، هنوز هم افراد بسیاری وجود دارند که شناخت کاملی از این محصولات نداشته یا بدتر، با کسب اطلاعاتی اشتباه و ناقص به ذهنیاتی در خصوص این ابنیه دست یافته‌اند که بخش قابل توجهی از آن‌ها پایه و اساسی هم نداشته و با تکیه بر آن‌ها به نقد این محصولات می‌پردازند.


به همین دلیل بر آن شدیم تا در یادداشت معایب ساختمان های پیش ساخته به بررسی نقاط ضعف یک ساختمان پیش ساخته پرداخته و بدین ترتیب گام مثبتی در جهت معرفی صحیح این محصولات به مخاطبین خود برداریم ؛ پس با ما همراه باشید :

 

معایب ساختمان های پیش ساخته


چرا عده‌ای ساخت و سکونت در خانه‌های پیش ساخته را مطلوب نمی‌دانند ؟


شاید پاسخ به این سوال شبهات زیادی را در خصوص این خانه‌های ماژولا برطرف نماید . زمانی که این پرسش را نزد منتقدین یا صاحب نظران امور عمرانی و شهرسازی مطرح می‌کنیم عموماً دلایل زیر به عنوان محدودیت‌های یک سازه پیش ساخته مطرح می‌گردد :


• محدودیت در تعداد اشکوب


به زبان ساده‌تر این افراد معتقدند که محدودیت در تعداد طبقاتی که با استفاده از این روش می‌توان بنا کرد یکی از نقاط ضعف آن می‌باشد . اگرچه نمی‌توان اصل این ادعا را زیر سوال برد، اما فرد یا مجموعه‌های هم که قصد استفاده از این ساختمان‌ها را دارند در پی احداث یک آسمان خراش نیستند! به عبارتی دیگر کارفرمایان چنین پروژه‌هایی عموماً در پی احداث یک ویلا یا دفتری کوچک و نهایتاً دو طبقه هستند که با کمک این روش به سادگی قابل برنامه‌ریزی و ساخت می‌باشد .

 

• محدودیت در طراحی


می‌دانیم که سازه‌های پیش ساخته در محیط کارخانه طراحی و تولید شده و پس از انتقال به سایت اصلی روی یکدیگر سوار می‌شوند . با توجه به این اصل، امکان طراحی و انتقال برخی طرح‌های پیچیده میسر نبوده و دست سازنده در مقایسه با روش‌های سنتی‌ساز بسته می‌باشد .
در پاسخ به این شبهه نیز می‌توان گفت که این میزان پیچیدگی نسبی بوده و توانایی مجموعه‌های مختلف نیز در طراحی و ساخت این سازه‌ها یکسان نمی‌باشد؛ در نتیجه اینکه لازم است تا پیش از تصمیم گیری نمومه کارهای پیشین مجموعه مجری را دیده یا از آن‌ها تضمینی برای پیاده سازی دقیق نقشه اولیه بگیرید تلا این مشکل نیز تا حدی از بین برود .

 

• افت قیمت به هنگام فروش


عده‌ای بر این باورند که فروش سازه‌های پیش ساخته دست دوم (فروش ملک توسط سازنده و مالک اولیه) اقدامی غیراقتصادی و ضررده می‌باشد، چرا که در مواقعی حتی پول اولیه آن نیز زنده نمی‌شود .
در پاسخ به این مساله باید گفت که این اتفاق برای زمانیست که در خصوص یک کانکس صحبت می‌کنیم و نه تولید سازه lsf . زمانی که بنای مورد نظر ما ویلایی دوبلکس با امکاناتی قابل قبول و به روز باشد، نه تنها چنین تصوری درست نیست، بلکه با تورم اکیداً صعودی مسکن در بلند مدت، این محصولات گرانتر از زمان خرید نیز معامله می‌شوند .

 

• نیاز به حضور نیروی کار متخصص


در ساختمان‌های سنتی ساز کارگرانی ساده با حداقل مهارت نیز می‌توانند تحت نظارت یک بنّا، سرکارگر یا مهندس نیز کار کرده و حق مطلب را در خصوص ساده‌ترین اقدامات عمرانی ادا کنند، این در حالیست که به عنوان یکی از معایب ساختمان های پیش ساخته این کار تنها باید بواسطه نیروی متخصص انجام می‌پذیرد .
در همین رابطه این عده معتقدند که یافتن نیروی متخصص زمانبر بوده و ممکن است هزینه‌های زیادی را دربر داشته باشد .
در پاسخ به این سوالات باید گفت که برپایی یک سازه با کمک نیروی متخصص نه تنها برای عده‌ای عیب محسوب نمی‌شود، بلکه حسن و مزیت نیز می‌باشد . این در حالیست که زمان صرف شده برای یافتن نیروی کار متخصص با زمان صرفه جویی شده برای کل عملیات عمرانی قابل قیاس نبوده و حتی اگر به پرداخت دستمزد بیشتر هم منجر می‌شود، در جای دیگری (مثلاً مدت زمان در اختیار داشتن آن‌ها) کاهش می‌یابد .

 

  • نوع تسویه حساب


در روش‌های سنتی پرداخت وجه به صورت مرحله مرحله بوده در صورتی که عده‌ای به عنوان معایب ساختمان های پیش ساخته پرداخت آن را در 2 یا 3 بخش الزامی می‌دانند .
در پاسخ به این شبهه نیز باید گفت که سیاست‌های مالی در هر شرکت متفاوت بوده و نمی‌توان قانونی کلی برای آن وضع کرد، با این وجود امکان تقسیط و پرداخت شرایطی مبلغ قرارداد نیز وجود دارد که برای اطلاع یافتن از آن‌ها می‌توانید هم اکنون با ما تماس حاصل فرمایید .

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -