مهمترین ویژگی های ساختمان پیش ساخته چوبی : حقیقت انکارناپذیری که در خصوص ساختمان‌های پیش ساخته چوبی وجود دارد این است که نمی‌توان از آن‌ها به منظور مأمنی ثابت و همیشگی برای زندگی آن هم در کلانشهری نظیر تهران استفاده کرد . اگرچه این ادعا برپایه حقیقتی مدون و اثبات شده نبوده و بر اساس مشاهدات فردی همه ماست، اما برای برپایی چنین خانه‌ای نیازمند زمینی اختصاصی با زیربنایی بزرگ هستیم که بتوانیم چنین ساختمانی را در آن بنا کنیم که با عنایت به گرانی چنین زمینی در تهران، امنیت کم بواسطه بتنی و آهنی بودن سازه‌های مجاور و عدم ریسک‌پذیری افرادی در این موقعیت برای ساخت یک کلبه چوبی مدرن، عملاً چنین پدیده‌ای را مشاهده نمی‌کنیم .


این در حالیست که با دور شدن از کلانشهرها، علاوه بر امکان خرید زمین یا باغی وسیع با قیمتی مناسب، استفاده از چنین بنایی با محیط پیرامون خود نیز سنخیت بیشتری داشته و دست کارفرما برای استفاده از این ساختمان‌ها بازتر می‌باشد .
با عنایت به این توضیحات قصد داریم تا در ادامه به بررسی این سوال بپردازیم که مهمترین ویژگی های یک ساختمان پیش ساخته چوبی چیست؟ پس چنانچه به این مطلب علاقمندید، تا انتها با ما همراه باشید!

مهمترین ویژگی های ساختمان پیش ساخته چوبی

• چوب، ماده‌ای عایق


می‌دانیم که چوب به عنوان ماده‌ای در دسترس انسان، یکی از نخستین مصالحی بوده که بشر برای ساختن پناهگاه از آن استفاده می‌کرده است . اگرچه با گذر ایام، پیشرفت علم یا افزایش تجربه نیاکان ما مصالح ساختمانی هم تکامل یافته‌اند، اما این بدان معنا نیست که ماده‌ای مثل چوب فاقد کاربرد بوده و دیگر نمی‌توان از آن استفاده کرد .
این محصولات به ویژه زمانی که با روش ترمو وود خشک می‌شوند، آب اضافه خود را از دست داده و در عین سبک‌تر شدن ، مقاوت‌تر نیز می‌شوند ؛ به همین دلیل می‌توان گفت که یکی از همسوترین مصالح با طبیعت بوده، در تابستان گرما و در زمستان سرما را خارج از خانه نگه می‌دارند (و در داخل بالعکس) و دارای ضریب انبساط زیادی هم نمی‌باشند، یعنی همه عواملی که برای مصالح ساخت یک خانه الزامی به نظر می‌رسند .


در خصوص میزان نفوذپذیری صوت در این ماده نیز می‌توان گفت که آنچنان دارای مقاومت بالاییست که بخش زیادی از صدا از آن عبور نکرده و حتی از این ماده به عنوان کف و دیوارپوش‌های محیط‌های آکوستیک استفاده می‌شود؛ در نتیجه از این آزمون نیز نمره قبولی می‌گیرد .


• زیبایی ظاهری


با وجود طراحی‌های کامپیوتری و امکان مدل‌سازی، رسم نقشه‌های مهندسی، وجود ابزار آلات و تجهیزاتی که با دقت و کیفیت بالا مقدمات تغییر شکل یا اتصال دو قطعه چوبی را به یکدیگر فراهم می‌کنند و همچنین انعطاف بالای این محصولات در ترکیب شدن با متریال‌های دیگر، امروزه یک بنای چوبی آمیزه‌ای از ظرافت و زیباییست که می‌تواند چشم هر بیننده‌ای را محصور خود کند .
لازم به ذکر است که «محیط‌زیست دوست» بودن این ماده و تناسب آن با طبیعت به ویژه نواحی جنگلی نیز در حصول این زیبایی بی‌تأثیر نیست .

• مقاومت در برابر زلزله


در موارد قبلی در خصوص وزن کم و مقاومت بالای این محصولات اشاره‌ کوچکی داشتیم . زمانی که وزن یک سازه کم باشد بدین معناست که بار مرده آن کمتر است، پس فشار کمتری به زمین زیرین خود آورده و در مواقع زلزله نیروی کمتری را هم به پایه‌های خود وارد می‌کند . این در حالیست که این سبکی موجب برپایی سریعتر و تعمیر بخش‌های معیوب سازه در زمان کمتری می‌باشد .
با کنار هم قرار دادن ویژگی سبکی و مقاومت بالا می‌توان ادعا کرد که این سازه‌ها در برابر زلزله مقاومت زیادی دارند .


• طول عمر بالا


یکی از مهمترین عوامل تخریب سازه‌های شهری تفاوت در دمای شب و روز و به طور کلی میزان تأثیرپذیری مصالح تشکیل دهنده آن در برابر سرما و گرماست . از سویی دیگر وجود باران‌های اسیدی به این روند سرعت می‌بخشد .چوب به دلیل ساختاری که دارد اولاً زیاد منقبض و منبسط نشده و ثانیاً این سازه‌ها در مکان‌هایی ساخته می‌شوند که به دور از آلودگی هوا و باران‌های اسیدیست، بنابراین در یک فضای جنگلی، ساحلی یا بیابانی، این محصولات مقاومت بیشتری در مقایسه با آهن و بتن دارند . با گذر از مهمترین ویژگی های ساختمان پیش ساخته چوبی، این سازه‌ها قرار نیست چند طبقه باشند (نهایتاً دو طبقه‌ای هستند) در نتیجه پایه، ستون و تیرهای اصلی آن تحت فشار مستمر و چالش‌های شدیدی نیستند .
با توجه به همه این عوامل می‌توان گفت که مهمترین ویژگی های ساختمان پیش ساخته چوبی عناوینی بود که به آن‌ها پرداخته شد .

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -