نکاتی درباره ساختمان های پیش ساخته : اگرچه در یادداشت های متعددی که تاکنون در تارنمای مجموعه رِسیس اِستاد (irstud.com) خدمت شما عرضه شده است سعی بر معرفی و رسیدگی به همه زوایا و خفایای سازه های پیش ساخته بوده است ، اما گاهی پوشش دادن اقیانوسی از اطلاعات کم ، به مراتب تاثیر بیشتری نسبت به شرح و بسط اطلاعاتی تخصصی و پر عمق دارد ، به همین دلیل بر آن شدیم تا در مقاله پیش روی به بررسی برخی از ویژگی های ساختمان های پیش ساخته که پیش از این به آن ها پرداخته نشده یا زیر آوار اطلاعاتی دیگر مدفون شده اند بپردازیم :

  • چه نکاتی درباره ساختمان های پیش ساخته پیش از خرید حائز اهمیتند ؟

متأسفانه در لحظه خرید بسیاری از کالا ها و بهره گیری از خدمات مختلف در کشورمان عاملی وجود دارد که اجازه نمی دهد از روی ظاهر یا طرز برخورد عرضه کننده آن به ماهیت محصول پی ببریم . دفتری بسیار مجلل ، وبسایتی بسیار حرفه ای و امروزی ، ظاهری آراسته و حتی سخنان دلنشین از جمله عواملی محیطی هستند که در هنگام عقد یک قرارداد یا خرید کالا بسیار به مذاق ما خوش آمده و تحت تاثیر آن قرار می گیریم . به عنوان مثال چنانچه فروشنده یک دست کت و شلوار برخورد بسیار گرم و دوستانه ای با ما داشته باشد ، مجذوب آن شده و این کار را از وی می خریم ، غافل از اینکه ممکن است همه ظواهر ساختگی باشد ، این محصول به کیفیتی که بدان اشاره شده است نباشد ، ارزش واقعی اثر حتی نصف مبلغ پرداختی ما هم نباشد و در نهایت بسیاری از ویژگی هایی که برای ما برشمرده شد در این کالا وجود نداشته باشد . در نتیجه اینکه پیشنهاد می شود برای ساخت یک ساختمان پیش ساخته ، به اعتبار و آوازه یک مجموعه دقت کنید ، البته اعتبار و آوازه ای که از زبان مشتریان سابق آنان بیرون می آید . در نتیجه می توان گفت قابل اعتماد بودن پیمانکار ، وجود کادری دانا و مجرب ، وجود خدمات پس از فروش واقعی و نه تنها تا زمان دریافت کامل پول ، وجود دفتری با عمر استقرار بالا ، وجود قراردادی صریح و بی پیچش و سایر اقدامات مشتری مدارانه آنان از جمله نکاتیست که باید به آن ها توجه شود .

  • قیمت ساختمان های پیش ساخته چقدر است ؟

پرس و جوی قیمت این ابنیه در نکاتی درباره ساختمان های پیش ساخته همانند این است که بپرسیم «تلوزیون چند است !» یا «هزینه سفر چقدر می شود؟» . بی تردید ده ها عامل در پاسخ سوالات فوق دخیل هستند ، لذا برای برآورد قیمت یک سازه پیش ساخته نیز باید عوامل متعددی را از نظر بگذرانیم . ویژگی های ساختاری فولاد ، کیفیت و ضخامت مصالح گوناگون ، کیفیت پنل های سقفی و عایق های بکار رفته در سراسر خانه ، کیفیت پنجره های بکار رفته در ساختار این سازه و قیمت کفپوش ها ، محصولات برودتی و حرارتی ، شیرآلات و سایر سخت افزارهایی که بنا باشد پیمانکار تهیه نماید از جمله عوامل موثر در قیمت نهایی هستند .

  • قابلیت جابجایی در این ابنیه به چه معناست ؟

خانه های پیش ساخته اگر در نوع کانکسی یا تریلری که پشت تراک نصب شده و چرخدار هستند نباشند ، یعنی روی بستری بتنی آرام گرفته اند . می دانیم که بیشتر اتصالات در خانه های پیش ساخته از نوع پیچ و مهره ای می باشد و پیچ مهره هم اگر قرار نبود که باز شود جای خود را به جوش های صنعتی می داد . پس در مجموع باید گفت که ساختار این ابنیه قابل باز شدن می باشد ، اما طبیعیست که بخشی از این محصول که به کمک سیمان یا دیگر مصالح به بستر زیرین یا کناری خود چسبیده اند ، به عنوان تلفات و خسارات مالی از بین خواهند رفت . ناگفته نماند که این میزان تک رقمی بوده و بخش قابل توجهی از سازه را معدوم نمی کند .

  • بستر فوق الذکر دارای چه ویژگی هایی می باشد ؟

در نکاتی درباره ساختمان های پیش ساخته می خوانیم که هر بنا برای اینکه استوار مانده و بقای آن با هر لرزش ، رانش ، باد شدید ، طوفان یا گذر ایام تهدید نشوند ، نیازمند قرار گیری روی بستری مستحکم و مهندسی ساز است که علاوه بر جدا کردن آن از سطح طبیعی زمین ، جایگاهی تراز و صاف هم برای بالا رفتن این ساختار باشد . در همین راستا ساختمان های سنتی ساز به دلیل وزن و حجم بیشتر خود فونداسیونی عمیق با نیلینگ دیواره ها می طلبند ، حال اینکه پی سازه های مورد نظر ما چنانچه 30 سانتیمتر ارتفاع داشته و از هر طرف زیر بنا نیم متر بیشتر باشند برای ما کافیست .

  • آیا سازه های پیش ساخته نیاز به پروانه ساخت دارند ؟

از آنجایی که این ساختمان ها به عنوان یکی از بناهای شهری قرار است تا چند دهه آتی در محل ثابتی قرار گرفته و پذیرای انسان های فراوانی در قالب سکنه یا کارمندان خود باشد ، پس عنصری از شهر خود بوده و نیازمند مجوزهایی از سازمان های ذیصلاح مانند مسکن و شهرسازی و همچنین شهرداری می باشد .

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -