ویلا پیش ساخته انزلی

ویلا پیش ساخته انزلی : بندر انزلی به عنوان دومین شهر بزرگ و پرجمعیت استان گیلان (پس از رشت) ، با قرارگیری در مرزهای غربی این استان یکی از استثنائی ترین شهرهای کشور می باشد . قرارگیری در مجاورت دریای خزر که همین امر مسبب احداث بزرگترین بندر تجاری کشور شده است ، وجود تالاب انزلی در کنار آن ، بارش سالانه قریب به 2 متر باران که این شهر را در صدر پر بارش ترین شهرهای کشور قرار داده و طبیعت چشم نواز این جلگه سرسبز سبب شده ست تا انزلی به یکی از قطب های جمعیتی ، گردشگری و اقتصادی ایران تبدیل شود .

مسکن در  انزلی

طی سرشماری های جمعیتی که در سال های 1385 و 1395 در بندر انزلی انجام پذیرفت ، جمعیت حدوداً 111 هزار نفری این شهر با گذشت ده سال به نزدیک 150 هزار نفر رسید که همین امر نشان دهنده نرخ قابل توجه رشد جمعیتی این خطّه می باشد . چنانچه جمعیت فعلی را به مساحت 60 کیلومتر مربعی این شهر تقسیم کنیم (2500 نفر در هر کیلومتر مربع) ، عدد به دست آمده به تراکم زیاد این شهر گواهی می دهد . این در حالیست که علاوه بر جمعیتی که به صورت مسافر و گردشگر به این ناحیه مراجعه می کنند ، وجود منطقه ای آزاد در همین ناحیه نیز مزید بر علّت می شود تا تجّار و بازرگانانی از سراسر کشور نیز در پی استقرار موقتی یا دائم در این منطقه بیافتند ، لذا ضرورت گسترش شهر بیش از پیش خودنمایی می کند .

 

با توجه به هزینه و زمان لازم برای طراحی و ساخت ، ویلا پیش ساخته انزلی به عنوان سازه ای که امتحان خود را در دیگر شهرهای شمالی کشور پس داده است یکی از راه حل های قابل تأمل جبران کسری سازه های مسکونی می باشد . در همین رابطه این ویلاها که در مجموعه رسیس استاد و کارخانه مجموعه مذکور واقع در شهر قدس ساخته می شود ، پس از طراحی و مونتاژ اولیه به سایت پروژه در انزلی یا هر شهر دیگری منتقل شده و در اندک مدتی (در مقایسه با سازه های سنتی) به بار می نشیند .

ویلا پیش ساخته انزلی

با نگاهی موشکافانه به ویلا پیش ساخته انزلی باید گفت که همواره در هنگام معرفی و عرضه پدیده جدیدی که پیش از این نمونه مشابهی نداشته است ، افراد پیشرو ، سنت شکن و موج آوانگارد جامعه آماج نقدهای فراوانی بوده و متحمل هزینه هایی گاه سنگین می شوند ، هزینه هایی که با گذشت زمان معلوم می شود که به صرفه و عقلانی بوده اند یا خیر !


به عنوان مثالی ساده و ملموس فرض کنید نوعی پوشش ، پیرایش مو یا سبکی زندگی با ورود به ایران برای نخستین بار توسط عدّه ای بکار گرفته می شود . با صرف نظر از خوب یا بد بودن این غرب گرایی ، در همان بدو کار جامعه با سخنان اعتراضی ، نگاه های سنگین ، برخوردهای سختگیرانه و سنگ های ریز و درشتی که در این راه می اندازد مخالفت خود را با این پدیده اعلام می کند . این در حالیست که چنانچه یک دهه بعد به همان جامعه سر زده و عناصر فوق را مورد بررسی قرار دهیم می بینیم که دقیقاً همان مسائلی که روزگاری عاملی ناپسند در نزد عموم مردم یک شهر به حساب می آمده است ، همینک پوشش غالب ، آرایش عادی و سبک زندگی جا افتاده ای شده است .


در مواردی هم افرادی که برای نخستین بار از یک پدیده استقبال کرده اند ، با گذشت زمان دستمزد وفاداری و ثبات قدم خود را گرفته و بدین ترتیب از یک برتری نسبی در قیاس با مصرف کنندگان بعدی برخوردار گشته اند . به عنوان مثال فرض کنید عده ای با قیمتی مناسب اولین محصولات یک کارخانه را خریداری کرده اند ، محصولاتی که نه نام آشنا و پرآوازه ای داشته اند و نه نمونه مشابهی از آن برای مقایسه و تصمیم گیری در دست بوده است .

با فرض اینکه این محصول بسیار فراتر از حد انتظار ظاهر شده و متقاضیان بیشتری پیدا کند ، طبیعیست که قیمت آن نیز بنا به افزایش تقاضا زیاد شده و دیگر نمی توان آن را با قیمت اولیه و قدیمیش یافت . اینجاست که فوج نخستینی که این محصول را ابتیاع کرده اند با عدم پرداخت افزایش قیمتی های بعدی تکریم شده و جایزه خود را به صورت غیر مستقیم می گیرند .

 

 

مزایای استفاده از ساختمان پیش ساخته

در مبحث ساختمان پیش ساخته نیز می توان گفت که ماجرا به همین ترتیب است . طبیعتاً جا افتادن سازه ای با رگ و ریشه غربی در کشوری که مردم آن به بناهای سنتی ساز و متشکل از اسکلت های فلزی و بتنی عادت کرده است اندکی دشوار است ، اما تفاوت این پدیده با نمونه های فوق در این است که اولاً ویلا پیش ساخته انزلی امتحان خود را در موارد متعدد داخلی و خارجی پس داده و متقاضیان سفارش آن مجبور به پذیرش محصولی بی مشابه اولیه نیستند و ثانیاً با گذشت سال ها از تأسیس مجموعه هایی مانند رسیس استاد به عنوان متخصص ساخت ابنیه پیش ساخته ، به عنوان نخستین ساکنین این ساختمان ها شهره نخواهید شد .

 

در نهایت اینکه ویلا پیش ساخته انزلی به عنوان سرپناهی مدرن و نوظهور در کشور می تواند با قیمتی مناسب و زمان ساختی متعارف بخشی از بار کمبود یا گرانی خانه در این شهر را به دوش بکشد .

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -