ویلای پیش ساخته لاکچری : در موارد متعددی وقتی در یک فیلم یا تصویر یک ویلای لوکس را مشاهده کرده، از کنار ویلایی شیک و چشم‌نواز عبور نموده یا در خصوص ویژگی‌های یک خانه لاکچری توضیحاتی را می‌خوانیم، بی تردید سازه‌های پیش ساخته یکی از گزینه‌های محتمل به عنوان روش ساخت این بنا مطرح می‌باشد .


در همین رابطه استفاده از متدهای پیش سازی و به طور ویژه تولید سازه lsf سبب می‌شود که دست طراح یک سازه در اعمال روش‌های خاص باز بوده بتواند سازه‌‌ای با پیچیدگی‌های معماری و ظاهری جذاب خلق کند . اگرچه یک ویلا با طراحی کلاسیک (مثلاً با نمای رومی) هم می‌تواند یک ویلای پیش ساخته لاکچری باشد، اما معمولاً زمانی که از چنین واژه‌هایی سخن می‌گوییم منظورمان سازه‌های مدرن با طراحی‌های مینیمالی است که در نمای بیرونی و فضای درونی آن‌ها توجه زیادی به استفاده از اشکال ساده هندسی منتظم و حداقل سازی پیچیدگی‌های طراحی در عین کاربردی بودنشان شده است .
با توجه به این مقدمه، در ادامه قصد داریم تا با ساختمان پیش ساخته مینیمال که با نام‌هایی نظیر ویلای پیش ساخته لاکچری هم شناخته می‌شوند آشنا شویم :


ظاهر یک ویلای پیش ساخته لاکچری

همانطور که بدان اشاره شد ، با صرف نظر از نمونه‌های کلاسیک، سازه‌های لاکچری پیرو مکاتبی از هنر و معماری هستند که در پی استفاده حداقلی از مصالح، عدم پیچیدگی نماهای خارجی ، توجه زیاد به نورگیر بودن آن بواسطه شیشه‌های قدی و استفاده از محصولاتی در نما نظیر مشتقات ترمو وود می باشند .
شاید یکی از دلایلی که اینچنین خانه‌هایی را در خارج از کشور بیشتر از داخل ایران می‌بینیم تفاوت‌های اقلیمی و جغرافیایی و همچنین اختلافات فرهنگی بوده و ممکن است لزوماً ریشه در توانایی ساخت، مهارت معماران، ابزار آلات یا مصالح در دسترس نداشته باشد .


در همین رابطه وجود خانه‌ای با وسایل حداقلی و پنجره‌ای بزرگ و بدون پوشش که تا صدها متر فضای داخلی خانه را به نمایش می‌گذارد در تضاد با خلقیات ایرانیان است، این در حالیست که این پنجره‌های بزرگ به منظور استفاده هرچه بیشتر از نور خورشید در کشورهایی نظیر انگلستان یا ایرلند طراحی شده اند و نه ایرانی که آفتاب آن در روزهایی از سال بسیار سوزان بوده و با این معماری هزینه‌ای سنگین برای تهویه و تعدیل هوا روی دست کارفرما می‌گذارد .
اگرچه این حقایق ممکن است متقاضیان خرید یا ساخت این ابنیه را اندکی دلسرد کند، اما می‌توان گفت که با بومی سازی این طرح‌ها (ایجاد تغییراتی به منظور کاهش دید از بیرون یا جایابی آن در محل و با زاویه‌ای مناسب) می‌توان ویلایی مینیمالی ساخته و از حضور در آن لذت برد .


درباره سازه‌های مینیمالیستی

جنبش مینیمالیست به عنوان یکی از پرنفوذترین جریانات فکری قرن بیستم، برای نخستین بار در اوایل این قرن و با پایان یافتن جنگ جهانی اول شکوفا شد . اگرچه دلایل فراوانی را برای شروع این خط فکری، آن هم در حوزه معماری بیان می‌کنند اما عده فراوانی در دسترس بودن بتن، فولاد ، شیشه و شکل گیری شیوه‌های استاندارد ساخت را عاملی برای تولد این پدیده دانسته‌اند .
اساس ساخت این خانه‌ها رعایت سادگیست، به طوری که در بسیاری از محافل جملاتی نظیر «کمتر بیشتر است» یا « آنچه در آثار این سبک می‌بینید دقیقا همان چیزی است که می‌بینید» که به عنوان مهمترین شعارهای این مکتب مطرح می‌شوند شاهد این اصل هستیم که هیچ عاملی اضافه در طراحی‌ها وجود ندارد .


این دقیقاً همان چیزیست که از ساخت خانه‌های پیش ساخته نیز سراغ داریم، یعنی طراحی ساده و کاملاً کاربردی به دور از بخش‌های اضافه، استفاده حداقلی از مصالح، استفاده از مصالح بنیادین این سبک معماری یعنی بتن، فولاد و شیشه و همچنین پیاده‌سازی طرح‌هایی خلاقانه که بسیاری از آن‌ها به دلیل کمبود فضای در دسترس یا وجود قوانین شهرسازی در مناطق بسیاری قابل اجرا نیست .


با نظر به معروفترین خانه‌های ساخته شده با این سبک به این نتیجه می‌رسیم که خانه‌ای لاکچری به زعم بسیاری از هموطنانمان در حقیقت همان سازه‌هاییست که پیشتر تحت عنوان خانه Sagaponac (ساخته شده توسط گروه معماران سلدروف) ، خانه Wilton pool یا خانه Sosnowski در ایالات متحده آمریکا ، خانه مینیمالیستی Fastnet در ایرلند و خانه Esher در انگلستان ساخته شده‌اند .

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -