خانه های گنبدی پیش ساخته : اولین چیزی که با شنیدن کلمه گنبد از ذهنتان عبور می کند چیست؟ احتمالاً این کلمه بیشتر شما را یاد حرم یک امامزاده یا یکی از امامان و اهل بیت می اندازد. شاید هم برخی با شنیدن این کلمه فکرشان به سمت یکی از شهر های شمال شرقی کشور معطوف شود؛ اما گنبد ها در واقع نوعی از سازه های انسانی هستند که از دیرباز در معماری های ایرانی جای داشتند. در تمام ساختمان های اعصار گذشته از مساجد گرفته تا کاروانسراها ، آب انبار ها و حتی منازل مردم سقف هایی به شکل گنبد وجود داشت که فواید زیادی برای اهالی آن ساختمان داشته و حتی امروزه نیز در بسیاری از منازل بافت قدیمی برخی شهر ها نمونه هایی از آن معماری دیده می شود.
سقف منازل به دلایل مختلفی گنبدی شکل ساخته می شوند. به عنوان مثال به این دلیل که فاصله کف اتاق تا بالاترین نقطه خانه بیشتر از سقف های تخت است و در تابستان وقتی هوای گرم به بالا می رود، به واسطه وجود حفره هایی بر روی این سقف های گنبدی شکل از آن قسمت خارج می شود و یک تهویه طبیعی در خانه ایجاد می گردد. همچنین به دلیل شکل سقف آفتاب نمی تواند بر روی تمام آن بتابد و برخلاف سقف های تخت همیشه قسمتی از آن در سایه قرار دارد که این خود باعث کاهش گرمای خانه می شود.
اما در این مطلب قصد داریم به معرفی خانه های گنبدی پیش ساخته بپردازیم که اخیراً طرفداران زیادی را به خود جذب کرده اند. خانه های گنبدی از انواع ساختمان های پیش ساخته هستند که به دلایل مختلفی در بازار ساخت و ساز شناخته شده اند و افراد زیادی اقدام به نصب این نوع از خانه ها کرده اند. این ساختمان ها مانند سایر خانه های پیش ساخته از قطعات آماده ای که قبلاً در کارخانه ساخته شده اند تشکیل می شوند.
روش ساخت این خانه های گنبدی پیش ساخته به این شکل است که ابتدا طراحی آن بر حسب متراژ زمینی که مشتری قصد دارد خانه را در آنجا قرار دهد و همچنین آپشن هایی که او مورد نظر دارد انجام می گیرد. به عنوان مثال تعداد اتاق هایی که می خواهد در این خانه وجود داشته باشد، حمام و سرویس بهداشتی ، آشپزخانه و محل قرارگیری درب و پنجره ها و تمام جزئیاتی که برای ساخت یک خانه معمولی مورد توجه قرار می گیرد در طراحی آن لحاظ می شود. سپس قطعات آماده بر اساس نقشه ای که توسط تیم مهندسی کشیده شده است در کارخانه ساخته می شود.
پس از ساخته شدن قطعات و انتقال آنها به محل مورد نظر ، پروژه نصب خانه آغاز می شود. در آغاز کار ابتدا نقشه مورد نظر به صورت خط کشی بر روی زمین اعمال می شود. سپس ریل های مخصوص که وظیفه نگهداری دیوارها را دارند روی خطوط نقشه نصب شده و با روش های مختلف ( بر حسب جنس زمین مثل خاک ، بتن یا آسفالت ) به زمین متصل شده و محکم می شوند.
در مرحله بعدی قطعات آماده یکی یکی سر جایشان و داخل ریل ها قرار می گیرند و سپس با استفاده به این ریل ها محکم بسته می شوند. با پیشروی کار کم کم شکل اصلی ساختمان که از خانه های گنبدی پیش ساخته است مشخص می شود. پس از آنکه تمام دیوارها سر جایشان قرار گرفتند در مرحله بعد که به نصب بیرونی معروف است شروع به ترمیم ساختار بیرونی می کنند. در این مرحله درب ها و پنجره ها و دیگر مواردی که در نمای بیرونی ساختمان وجود دارند نصب می شوند و پس از آن صاحب این ساختمان پیش ساخته می تواند به رنگ آمیزی و تزیین نمای بیرونی ساختمان خود به شکل دلخواه بپردازد.
در مرحله آخر از از نصب این خانه های گنبدی شکل فضاسازی داخلی آن انجام می گیرد که به نصب تجهیزاتی مانند لوازم سرویس بهداشتی ، حمام ، روشنایی خانه و دیگر موارد ضروری گفته می شود. گفتنی است که این خانه های گنبدی پیش ساخته در برابر زلزله تقریبا به صورت کامل مقاوم هستند و این یکی از دلایلی است که بسیاری از عاملین ساخت و ساز این روز ها رو به استفاده از این نوع خانه ها در ساخت ویلاها و خانه های ویلایی آورده اند.

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -