خانه های اسکیمویی پیش ساخته : ساختمان های پیش ساخته نسل جدیدی از صنعت ساخت و ساز هستند که هر روز بیش از پیش جای خود را در این صنعت باز می کنند به طوریکه پیش بینی می شود در سال های نه چندان دور درصد زیادی از ساختمان های شهرهای کوچک و بزرگ از انواع مختلف ساختمان پیش ساخته خواهند بود. سازه های پیش ساخته انواع مختلفی دارند که در جنس ها ، ابعاد و طرح های مختلفی تولید می شوند. یکی از انواع مختلف این سازه ها خانه های یکپارچه گنبدی شکل هستند که در میان مردم به خانه های اسکیمویی پیش ساخته نیز معروفند . در ادامه به معرفی و بررسی ویژگی های این نوع ساختمان پیش ساخته خواهیم پرداخت.

خانه های گنبدی سبک جدیدی از سازه های پیش ساخته هستند که مقاومت بالایی در مقابل انواع شرایط آب و هوایی و عوامل مختلف محیطی دارند و همچنین به دلیل شکل ظاهری که دارند و در طراحی آنها از خطوط منحنی استفاده شده است دارای نمایی زیبا هستند که چشم هر بیننده ای را حداقل لحظاتی کوتاه بر روی خود نگاه می دارد. همچنین از خصوصیات فنی این خانه های گنبدی شکل می توان به سرعت بالای آنها در ساخت اشاره کرد به طوری که این گنبد های بتنی در مقایسه با سازه های سنتی که در ابعاد یکسان با هم ساخته شوند با سرعت بیشتری به اتمام می رسند.
همانطور که می دانید مقاوم ترین سازه ها ، آنهایی هستند که به شکل کره ساخته می شوند. از پوسته تخم مرغ گرفته تا خانه های اسکیموها در قطب و انبارها و مخازن تحت فشار بالا و بسیاری از موارد دیگر نشان می دهد که ساختمان هایی که به شکل بیضوی هستند بیشترین مقاومت ممکن را به صورت طبیعی و با توجه به قوانین فیزیکی دارند.
در فرآیند ساخت خانه های اسکیمویی پیش ساخته از بتن شات کریت استفاده می شود که در هر متر مکعب از آن 400 تا 450 کیلوگرم سیمان استفاده شده است. در زمان عمل آوری بتن که همان دوره کیورینگ نامیده می شود عایق حرارتی مورد استفاده قرار می گیرد و در واقع به آن اضافه می شود. این عمل باعث می گردد که بتن در شرایط ایده آل عمل آوری شود و تحت تاثیر عوامل خارجی مانند نوسان دمای هوا بین روز و شب قرار نگیرد ؛ ضمن اینکه ذکر این مطلب نیز مفید است که عمل آوری بتن در یک محیط بسته انجام می گیرد که رطوبت هوای کافی در آن وجود دارد. استفاده از این روش باعث می شود که سازه به دلیل قرار نگرفتن در نوسانات بالای دمایی مقاومت بالایی نسبت به ترک خوردن پیدا کند و همچنین جمع شدگی های سطح بتن از روی آن از بین برود. نکته حائز اهمیت در این بحث این موضوع است که ضخامت فومی که به عنوان عایق در آن قرار می گیرد حداقل 5 سانتی متر است که البته بنا بر نوع کاربری اماکن مختلف ممکن است این عایق نازک تر و یا ضخیم تر شود.
در ادامه به برخی از ویژگی های خانه های اسکیمویی پیش ساخته می پردازیم که به عنوان مثال زیبایی ظاهری یکی از این ویژگی ها است. فرم های منحنی به کار رفته در طراحی این استراکچر ها نمایی زیبا و چشم نواز به این سازه می دهد. همچنین سرعت بالای ساخته شدن این سازه ها را نیز می توان به عنوان یکی از مهمترین ویژگی های آنها توصیف کرد. هزینه ساخت کم به نسبت سایر ابنیه و عمر بسیار بالای آنها نیز از مشخصات فنی است که می توان در کنار عایق بودن نسبت به گرما ، سرما ، رطوبت و همچنین عدم وجود هیچ نوع محدودیتی در ایجاد نما و رنگ به آنها اشاره کرد.
وزن مناسب ساختمان های گنبدی پیش ساخته نیز از دیگر ویژگی های این نوع اسکلت بندی می باشد. وزن این خانه ها در مقایسه به اوزان ساختمان های سنتی ساز و یا حتی برخی ساختمان های صنعتی بسیار پایین تر می باشد . از نکاتی دیگری که این سازه های پیش ساخته را مورد نظر همه قرار می دهد مقاومت بالای این خانه ها در مقابل عوامل مختلف و مخرب محیطی مانند سیل ، زلزله ، آتش سوزی و طوفان و بسیاری دیگر از عوامل ریز و درشت محیطی و جوی می باشد.

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -