خانه های پیش ساخته در شکل ، طرح و از مواد مختلفی ساخته می شوند . یکی از انواع آن ها خانه پیش ساخته چوبی است که در ساخت آن از انواع چوب ، با کیفیت های متفاوت استفاده می کنند . آن ها را می توان به عنوان یک ‌راه حل مدرن برای ساخت خانه ای با کیفیت ، مقرون به ‌صرفه و با کمترین اتلاف در انرژی معرفی کرد .

مزیت احداث خانه پیش ساخته چوبی :

این خانه ها در مناطق مختلفی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند ولی استفاده از آن ها در مناطق زلزله خیز بهتر به نظر می رسد ؛ چرا که چوب به دلیل سبکی وزن هنگام زلزله ارتعاشات را به ‌خوبی جذب می کند و حتی در صورت خراب شدن سبکی وزن سازه ها باعث آسیب کمتر به ساکنین خواهد شد . برای مثالدر زلزله سال 1995 در ژاپن از افرادی که در8000 خانه چوبی ساکن بودند هیچ کسی کشته نشد ، این در حالی بود تعداد تلفات این زلزله 6300 نفر بود و یا در زلزله 1989کالیفرنیا تعداد کشته شدگان 66 نفر گزارش شده بود ولی ساکنین در50000 خانه چوبی هیچ فوتی را نداشتند . حتی زلزله 7.6 ریشتری سال 2016 جزیره شیلوئه در شیلی نه تنها خسارات جانی برای ساکنین خانه های چوبی آن ها نداشت بلکه خود ساختمان ها نیز آسیب چندانی ندیدند .

شاید درکشور های دیگر زلزله های کمتری اتقاق بیافتد ولی زمانی که یک کشور روی کمربند زلزله خیز جهانی قرار بگیرد هر لحظه باید منتظر زلزله بود .کشور ما ایران دقیقاً این شرایط را داراست به طوری که در طی یک سال شاهد زلزله در نقاط مختلف آن هستیم . به عنوان آخرین زلزله می توان به زلزله کرمانشاه اشاره کرد ، در این زلزله تعداد کشته‌ها به ۵۷۴ و تعداد زخمی ها ۹٬۳۸۸ نفر بود و حدود ۷۰٬۰۰۰ نفر نیز بی خانمان و آواره شدند . بنابراین کشور ما یکی از بهترین نقاط برای احداث خانه های پیش ساخته چوبی است .

شاید یکی از دلایلی که باعث شده در کشور ما از این خانه ها کمتر استفاده شود تصور مردم از هزینه های این ساختمان ها است ؛ زیرا که بیشتر افراد این سازه ها را به عنوان کالایی لوکس و تجملاتی تلقی می کنند و ساخت مسکن با مصالح چوبی برای آن ها بیشتر یک رؤیا پردازی محسوب می شود ؛ در حالی که واقعیت کاملا ًمخالف این است .

هزینه های خانه های پیش ساخته چوبی :

هزینه های نصب و ساخت خانه پیش ساخته چوبی در مقایسه با سازه های فلزی و بتنی بسیار پایین تر است . این سازه ها به دلیل سبکی و ساختار چوب بسیار سریع ساخته می شوند و حمل آن ها نیز راحت تر و سریع تر انجام می گیرد . چوب برخلاف فلز راحت تر برش می خورد ، این ویژگی باعث می شود تا بتوان ساختمان پیش ساخته را در محل نصب با توجه به خواست مشتری در کمترین زمان ممکن تغییر شکل داده و بنا کرد در نتیجه هزینه های نصب این خانه ها نیز پایین می آید . همچنین هزینه چوب خام یا ترکیبات مشابه آن در مقایسه با بتن و فلز به مراتب پایین تر است .

عایق صوت ، گرما ، سرما :

اگر شما درون آن ها برای مدتی زندگی کنید در می یابید که آن ها نمی توانند در برابر گرما ، سرما و صوت کاملاً عایق باشند ولی سازه های چوبی کاملاً متفاوت از آن ها هستند . چوب حتی اگر در برابر تابش مستقیم نور خورشید و یا در معرض برودت هوا قرار گیرد هیچ وقت آن را از خود عبور نمی دهد ، بعلاوه ساختار متخلخل چوب باعث می شود تا صوت نیز نتواند از آن عبور کند .

مواد بکار رفته در ساخت خانه پیش ساخته چوبی :

نمای بیرونیخانه پیش ساخته چوبی بیشتر از چوب های اشباع شده ساخته می شود . ستون ها در اکثر موارد از الوار ساخته می شوند ، گرچه می توان از ستون های فلزی نیز به جای آن استفاده کرد . برای تزئینات داخلی هم با توجه به سلیقه مشتری می توان انواع MDF و نئوپان را بکار برد . البته نوع چوب و رنگ آن برای داخل خانه پیس ساخته چوبی با توجه به سلیقه مشتری انتخاب می شود ، برای مثال اگر برای داخل منزل رنگ تیره را می پسندید می توانید از چوب گردو و یا بلوط استفاده کنید .

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -