کانکس ویلایی چیست

 

در این مطلب قصد داریم تا در مورد کانکس های ویلایی صحبت کرده و به این سوال پاسخ دهیم که کانکس ویلایی چیست ؟ سپس انواع آنها را معرفی نموده و به بررسی مهمترین مزیت های استفاده از این سازه های پیش ساخته بپردازیم. 

انواع کانکس های ویلایی

کانکس های ویلایی نوعی از سازه های پیش ساخته هستند که عموماً با کاربری مسکونی و ویلایی در فضاهای خالی و ملک های ییلاقی نظیر شمال کشور و شمال پایتخت و بسیاری مناطق دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی می توان این کانکس ها را به دو گروه کلی کانکس های ویلایی ساندویچ پانل و کانکس های ویلایی سایدینگ تقسیم بندی کرد.

کانکس های ویلایی ساندویچ پانل


در ابتدا به بررسی کانکس های ویلایی ساندویچ پانل می پردازیم . این سازه ها متشکل از پانل های دیواری و سقفی می باشند که ضخامت آنها بر اساس درخواست مشتری بین 4 تا 10 سانتی متر می باشد.

از بزرگترین مزیت هایی که این نوع از کانکس های ویلایی دارند عایق بودن این سازه ها در مقابل سرما و گرمای شدید است که همین مسئله موجب می شود از این نوع کانکس در مناطقی که شرایط آب و هوایی سختی دارند بیشتر استفاده شود.

ساخت این نوع از کانکس های ویلایی با انواع نقشه ها و ابعاد مختلف قابل انجام است و محدودیتی در آن وجود ندارد . اجرای این نوع سازه های پیش ساخته هم به شکل اجرا در محل قابل انجام بوده و هم می توان آن را به صورت پیش ساخته در محل مورد نظر نصب نمود ؛ همچنین از خوبی های این نوع کانکس ها قابلیت جدا شدن قطعات و جابجایی ساده آن به محل های دیگر است.

کانکس های ویلایی سایدینگ


در ادامه پاسخ به سوال کانکس ویلایی چیست باید بگوییم که دومین نوع از این کانکس ها ، انواع سایدینگ آنها هستند. سازه های سایدینگ نوعی ساختمان پیش ساخته هستند که از نظر روش اجرا با سازه های ساندویچی متفاوت هستند.

ساختار کلی این سازه ها به شکل اسکلت فلزی محکم با ستون های متعدد می باشد که ورقه های دیوار و سقفی به شکل افقی بر روی این ستون ها سوار می شوند. از برتری های این نوع کانکس نسبت به انواع ساندویچی آن می توان به زیبایی بیشتر ظاهری آنها اشاره کرد .

"ویلای کانادایی" نام دیگری است که کانکس های سایدینگ به خود اختصاص داده اند و این نامگذاری از آنجایی صورت گرفته است که ساخت این سبک از ویلاها برای اولین بار در کشور کانادا انجام گرفت . لازم به ذکر است که نوع عایق بندی در این سازه ها از جنس پلی استایرن است که در فاصله بین ستون ها تعبیه می شود. در ادامه به بررسی برخی از مزایای استفاده از کانکس های ویلایی می پردازیم.

 

مزایای استفاده از این محصولات


از مهمترین مزایایی که می توان برای کانکس های ویلایی پیش ساخته و به طور کل برای تمام سازه های پیش ساخته پس از پاسخ به سوال کانکس ویلایی چیست برشمرد ، سرعت بالای اجرای این سازه ها به نسبت روش های سنتی ساخت و ساز است.

همانطور که می دانید ساخت یک ویلا با ابعاد مشابه به روش سنتی و با استفاده از مصالح ساختمانی ، نیازمند صرف زمانی در حدود 6 ماه و گاهی بیش از یک سال می باشد؛ بنابراین به طور حتم می توان گفت که ویلاهای پیش ساخته که در نهایت طی چند هفته ساخته و به اتمام می رسند ، بسیار سریع تر از ویلاهای ساخته شده با مصالح ساختمانی سنتی در اختیار مشتری قرار می گیرند.


از دیگر برتری های این ویلاهای کانکسی ، مقاومت بیشتر آنها در مقابل زلزله است .

برخلاف سازه های سنتی که مصالح ساختمانی سنگین به کار رفته در آنها باعث مقاومت کم این سازه ها در مقابل زلزله می شود ، سازه های پیش ساخته ای مانند کانکس های ویلایی به دلیل استفاده از مصالح سبک می توانند در هنگام زلزله واکنش مناسبی نسبت به آن نشان داده و دچار آسیب و تخریب نشوند ؛ حتی در بدترین حالات اگر سقف و بدنه این سازه ها در زمان زلزله تخریب شود ، مصالح سبک به کار رفته در آنها هیچ خسارت مالی و جانی به ساکنان خود وارد نمی کنند.

 

دیگر مزیت های کانکس های ویلایی


شاید بتوان گفت که قابلیت جابجایی و حمل آسان این سازه ها از دیگر مزایای آنها است. به طور کل با ظهور سازه های پیش ساخته ، این سخن از استاد محمدرضا شفیعی کدکنی که " ای کاش آدمی، وطنش را همچون بنفشه ‌ها می ‌شد با خود ببرد هر کجا که خواست! " به نوعی به تحقق نزدیک تر شده و امروزه ساکنین انواع ساختمان های پیش ساخته می توانند هر زمان که بخواهند سازه خود را جمع کرده و به سادگی در مدت زمان کوتاهی در محل دیگری آن را دوباره برپا نمایند که چنین موضوعی به هیچ وجه در مورد ساختمان های سنتی ساز تحقق نخواهد یافت.

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -