خانه پیش ساخته ضد زلزله

 

خانه پیش ساخته ضد زلزله : در این یادداشت قصد داریم پس از مقدمه کوتاهی در مورد زلزله و اهمیت توجه به آن ، به قیمت خانه پیش ساخته ضد زلزله و همچنین دلایل اهمیت گسترش این نوع ساختمان ها بپردازیم. از نظر علمی جابجایی لایه های زیرین پوسته زمین و برخورد این لایه ها به یکدیگر سبب آزاد شدن انرژی زیادی می شود که به موجب آن زلزله به وجود می آید. کشور ما شرایط جغرافیایی خاصی دارد ، در کمربند زلزله کره زمین و روی گسل های فعال آن واقع شده است و از سرزمین هایی است که هر لحظه احتمال لرزش زمین در آن وجود دارد. در طول تاریخ زمین لرزه های کوچک و بزرگ بسیاری گوشه گوشه این خاک را لرزانده و در برخی موارد خسارات مالی و جانی جبران ناپذیر زیادی به بار آورده اند .

مردم ما نیز خاطرات بسیار تلخی از زلزله دارند. از دست دادن تعداد زیادی از هموطنانمان در منجیل رودبار ، از بین رفتن اهالی و بناهای تاریخی بم مانند ارگ خشتی آن ، بی خانمان شدن بسیاری دیگر از هموطنانمان که همین اواخر در کرمانشاه به این آزمایش الهی گرفتار شده و بسیاری از اتفاقات ریز و درشت و تلخ دیگر؛ تمام این ها در خاطرات این آب و خاک تا ابد زنده خواهد بود.

با وجود اینکه علم و تکنولوژی روز به روز و از جهات مختلف پیشرفت می کنند و هر بار در عرصه های متنوع کشفیات ، اختراعات ، تولیدات و ابداعات خارق العاده ای به جهان ارائه می کنند ، اما هنوز هیچ راه کار علمی برای پیش بینی زلزله و رفع خسارات جانی آن ارائه نشده است. تنها راهی که در کشورهای پیشرفته برای جلوگیری از خسارات زلزله پیش بینی شده است احتیاط و ترویج فرهنگ زلزله است. آموزش های رفتاری مناسب برای مواقع ضروری ، ساخت خانه ها و ساختمان های ضد زلزله و برنامه هایی که خسارات زلزله را به کمترین حد ممکن برسانند و بسیاری از برنامه های پیشگیرانه برای کاهش خسارات ناشی از زلزله امروزه در کشورهای پیشرفته و صنعتی دنیا انجام می شود. استفاده از خانه های پیش ساخته نیز یکی از همین راهکار های مهم آنها است.

در این میان در کشور ما هم با جدی تر گرفته شدن خطر زلزله و بروز شایعات مختلف در بین عوام درباره زمان وقوع زلزله بعدی ، نقش پر رنگ خانه های پیش ساخته بیشتر از قبل نمایان می شود. مزایای ساختمان پیش ساخته همچون نصب سریع و آسان این ساختمان ها ، ضد زلزله و عایق بودن آنها ، تنوع این سازه ها در شکل و ابعاد ، قابلیت طراحی دلخواه نقشه این خانه ها و همچنین مناسب بودن قیمت خانه پیش ساخته ضد زلزله به نسبت هزینه های ساخت و ساز های سنتی از دلایلی است که سازندگان , معماران و مهندسان ساخت و ساز و عمرانی این روزها بیش از پیش میل به استفاده از ساختمان های پیش ساخته در پروژه های ساخت و ساز خود دارند.

اجازه دهید مثالی برایتان بزنیم تا بیشتر و شفاف تر به مزیت های این نوع خانه ها پی ببرید. همانطور که می دانید برای ساخت یک واحد ساختمانی ( که بر فرض ویلایی باشد ) حداقل چند ماه زمان لازم است. خرید بسیاری از مصالح مانند تعداد زیادی آجر ، سیمان ، ماسه ، گچ ، لوله ، میل گرد ، کاشی ، سرامیک و غیره که فقط برای ساخت اسکلت اصلی آن لازم است. علاوه بر این خرید هایی مانند شیرآلات ، در و پنجره ، ابزار و لوازم الکتریکی ، ایزوگام و ده ها خرید دیگر که در نهایت با یک حساب سر انگشتی خواهید دید هزینه بسیار هنگفتی را برای ساخت یک واحد مسکونی بر دوش شما قرار داده است. این ها تازه جدا از هزینه هایی است که به بنا ، لوله کش ، برقکار ، کارگر ، راننده و چندین نفر دیگر باید پرداخت کنید.

با یک محاسبه ساده می توان فهمید که با استفاده از ساختمان های پیش ساخته به خاطر سهولت در نصب آنها ، زمان بسیار کمتری را برای ایجاد یک واحد مسکونی با کیفیت صرف می کنید . علاوه بر این با توجه به اختلاف فاحش قیمت خانه پیش ساخته ضد زلزله با نمونه های سنتی ساز آن عملاً انتخاب این نوع از ساختمان ها معقول ترین و به صرفه ترین راه برای ایجاد سازه های ضد زلزله خواهد بود.

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -