ساخت ویلا در 45 روز : همه ما در محل کار یا زندگی خود سازه هایی را می شناسیم که سال ها در حال تکمیل شدن بوده و هنوز هم به بهره برداری نرسیده اند . با صرف نظر از برخی پروژه های عمرانی عظیم که جدول زمان بندی آن ها از پیش ، به طور مثال 5 سال آینده را موعد اتمام پروژه اعلام کرده است ، انتظار می رود که ساخت یک مجتمع مسکونی 20 واحدی در زمینی 600 متر مربعی بین 12 تا 18 ماه به طول بیانجامد .


در پروسه ساخت این ابنیه که با تخریب سازه قبلی آغاز می گردد ، پس از گود برداری و ساخت شالوده ساختمان ، عمل برپایی تیر و ستون های اصلی سازه ، ایجاد کانسپت اولیه ، ملات ریزی سطوح افقی ، دیوار چینی و جایگذاری بخش های مختلف ساختمان را داریم . در مرحله سفتکاری که بیشترین زمان احداث یک ساختمان را می گیرد ، اسکلت اولیه با مصالح مورد نیاز پوشانده شده و طرح کلی بنا ایجاد می شود .


برپایی درب و پنجره ها ، نصب سامانه نورپردازی و سیم کشی های برق و تلفن ، لوله کشی آب و گاز و نصب ادوات تخصصی سرویس های بهداشتی یا آشپزخانه ، نصب پوشش سطوح و نما ، گچ بری ، نقاشی و دیگر مراحل نازک کاری تا آماده سازی ملک برای سکونت از دیگر مراحلیست که برای تحقق این هدف طی می شود .
با توجه به این توضیحات چنانچه فردی قصد ساخت یک ویلا در مناطق خوش آب و هوا یا بکر کشور را داشته باشد ، با فرض اینکه قیمت مواد مصرفی با آنچه که در بدو امر پیش بینی کرده بوده یکی باشد و منابع مالی همانند انتظاراتش تأمین شده باشند ، ملزم به گذراندن همین زمان تقریباً یک ساله بوده و در صورتی به فکر ساخت ویلای خود با دستان و تحت نظارت خویش می باشد ، باید برای رفت و آمدهای مکرر ، چالش با پیمانکاران ، عذر و بهانه تأخیر و کم کاری از سوی ده ها تیمی که کار را به آن ها سپرده و همچنین تزریق مستمر پول آماده باشد .


حال آیا ساخت ویلا در 45 روز موضوعی غیر واقعی و اغراق شده است ؟ لزوماً خیر ، امکان ساخت ویلا در 45 روز با شرایطی خاص وجود دارد که به آن می پردازیم .

 

در مقالات گذشته که در خصوص ویژگی ساختمان های پیش ساخته صحبت کردیم ، دو عامل سرعت بالای ساخت و هزینه های مقرون به صرفه دو عاملی بودند که بیش از سایرین خودنمایی می کردند . در خصوص طراحی و احداث ساختمان پیش ساخته گفته شد که پس از اینکه کارفرما طرح های پیشنهادی کارشناسان مجموعه رسیس استاد را بررسی کرده و یکی از آن ها را برگزید ، یک الی دو ماه طول می کشد تا اسکلت اصلی ساختمان در محیط کارخانه ساخته شده و مهیای انتقال به محل نصب گردد . همانطور که می بینیم سازه هایی وجود دارند که یک ماهه هم آماده شوند ، از سویی دیگر ساختمان هایی هم وجود دارند که بیش از دو ماه زمان برای تولید نیاز دارند ، لذا ساخت یک استراکچر در 45روز به عنوان حدی میانی غیر ممکن نبوده و با صرف دو یا سه روز هم برای نصب در محل ، به سادگی محقق می شود . ناگفته نماند که حجم ساختمان و افزونه های سفارشی در آن ها در این مدت زمان مؤثر می باشد .


در ساخت ویلا در 45 روز ، پی ریزی و ساخت شالوده ای که قرار است اسکلت پیش ساخته روی آن نصب گردد به طور همزمان با مراحل ساخت اسکلت پیش می رود . پس از اینکه قطعات پازل گونه این بنا در کنار یکدیگر قرار گرفته و به یکدیگر متصل شدند ، نصب درب و پنجره ، سامانه سیم کشی ، سرویس های بهداشتی و ... که پیش از این و در ساز های سنتی ماه ها به طول می انجامید ، در اندک زمانی (دو یا سه روز) انجام می گردد .

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -