کاربرد فریم کد در طراحی سازه ‌های LSFکاربرد فریم کد در طراحی سازه ‌های LSF

کاربرد فریم کد در طراحی سازه ‌های LSF : زمانی که به شاخص‌ترین اتفاقات ناگوار قرن 21 که جان انسان‌های فراوانی را گرفته است نگاه می‌کنیم، با وجود اینکه بسیاری از آن ها نه از نظر جنس، نه از نظر نوع تلفات، نه زمان و مکان وقوع و نه پیامدهایشان شبیه یکدیگر بوده‌اند ، اما همواره در کنار یکدیگر دیده می شوند .


از خشک شدن دریاچه آرال که نتیجه سیاست‌های آبیاری نادرست کارشناسان جماهیر شوروی بوده گرفته تا فاجعه اتمی چرنوبیل که ماحصل خاموش کردن سامانه‌های خودکار از کار انداختن سیستم توسط یکی از کارکنان زرادخانه بود ، از انفجار شاتل چلنجر به دلیل استفاده از واشری نامرغوب در بوستر راکت آن گرفته تا فاجعه فرودگاه تنریف که در آن دو هواپیما در فضای مه آلود باند با یکدیگر برخورد می کنند و از آتش سوزی در سکوی نفتی سکوی نفتی دیپ‌واتر هورایزن در خلیج مکزیک گرفته تا انفجار یک مرکز تولید حشره‌کش در بهوپال هند که به مرگ ۱۵۰۰۰ الی ۲۰۰۰۰ نفر منتهی شد ، با وجود اینکه جملگی به مرگ صدها انسان یا به بار آمدن میلیون‌ها دلار خسارت مالی منتهی شدند، اما عامل ارتباط دهنده آن ها چیزی نبود جز خطای انسانی !

 

خطای انسانی


هر رویداد نامطلوبی که انسان در آن نقش داشته باشد خطای انسانی نام دارد، با این شرط که نتیجه جز آنچه که پیش‌بینی می‌شده است به وقوع پیوسته باشد . به طور کلی این ناکامی ها یا زمانی رخ می دهد که طرح ناقص بوده و با وجود عملکرد صحیح به نتیجه نامطلوب منتج شود و یا این که طرح کامل بوده ولی به دلیل عملکرد ناقص منجر به وقوع یک حادثه گردید باشد !


با گذر از تعاریف، گاهی این سهل‌انگاری‌ها آنچنان بزرگ است که نه برای مسبب آن و نه برای افراد خسارت دیده قابل هضم نمی‌باشد و گویی بزرگترین بلایموجود بر سر آن‌ها نازل شده است .
ساختمانی را در نظر بگیرید که به دلیل اشتباه مهندس سازنده آن در محاسباتش نقشه خوبی نداشته، مهندس ناظر متوجه آن نشده ، کارفرما از روی ناآگاهی از مصالح مرغوبی استفاده نکرده یا کارگران به هنگام چینش و نصب مصالح و قطعات کمکاری کرده‌اند فرو می‌ریزد .


بی تردید این رویداد برای فردی که همه دارای مادی یا خانواده‌اش را از دست داده است از همه رویدادهای ناگوار دنیا دردآور و سنگین‌تر خواهد بود، لذا جلوگیری از بروز همین اتفاقات به ظاهر کوچک و بی اهمیت در مقایسه با اتفاقاتی که در صدر اخبار می‌بینیم هم بسیار مهم می‌باشد . با توجه به اینکه هریک از این عوامل غیر عمدی می توانند زمینه‌ساز حادثه ناگواری شده و مصداقی برای خطاهای انسانی شوند، در نتیجه لازم است تا به طرق گوناگون از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرد .

 

نرم افزارهای کامپیوتری و پر شدن خلاء محاسباتی


همانطور که اشاره شد بسیاری از این خطاها عمدی نبوده و گاه عواملی مانند حواس‌پرتی یا عدم آگاهی به وقوع آن ها منجر می‌شود . در همین رابطه لازم است تا با بکارگیری هر عاملی که می تواند ضریب اشتباهات را کاهش دهد به از بین بردن خطاهای انسانی پرداخت .


می دانیم که برپایی یک ساختمان مهندسی ساز در گرو داشتن اطلاعات فنی، داده های عددی و توانایی ادغام آن ها با یکدیگر است . در همین رابطه با زیاد شدن تعداد محاسبات، درصد خطای آن‌ها نیز افزایش می‌یابد . سازه‌ای را تصور کنید که متحمل نیروهای متعددی شده و یک مهندس موظف است تا با کمک اصولی که در استاتیک، مقاومت مصالح یا دیگر درس‌های تخصصی خود گذرانده است میزان بار مذکور را مشخص نماید .


بدیهیست که محاسبه با روش‌های سنتی ریسک بالایی دارد، لذا نرم افزارهای مهندسی در این برهه وارد عمل شده و با تجزیه و تحلیل داده‌ها به ارائه بهترین، پر بازده‌ترین و ایمن‌ترین راه ممکن – به دور از خطاهای مذکور– می پردازند .

 

کاربرد فریم کد در طراحی سازه ‌های LSF


در یادداشت‌های قبلی که اشاره‌ای به ساختمان پیش ساخته کانادایی داشتیم، گفتیم که پروفیل این محصولات به صورت استاد و رانر تولید شده و پس از انتقال به کارگاه توسط اپراتوران برپایی سازه برش خورده، سوراخ گشته و نقاط اتصال آن ها مشخص می شود، در نتیجه میزان خطای انسانی در آن ها افزایش می یابد .


اگرچه بروز این مشکلات به فرو ریختن ساختمان منتج نمی شود ، اما عدم گونیا شدن پنل‌ها، عدم قرارگیری بادبندهای ضربدری در کشش و برآمدگی پیچ در روی سازه از جمله معایبیست که می توان روی کار گذاشت . گفتنیست که چنین اشتباهات و نواقصی در کار مونتاژکاران حرفه‌ای دیده شده و عیب و ایرادهای افراد تازه‌کار بسیار بیشتر از این عوامل می باشد .


این در حالیست که به عنوان کاربرد فریم کد در طراحی سازه ‌های LSF ، این نرم افزار متصل به CNC حتی ایجادکوچکترین برش و سوراخ‌های روی پنل‌ها را بر عهده گرفته و بنا به شماره‌گذاری‌های منظم و حساب‌ شده ای که انجام می دهد، تنها وظیفه نصب را به افراد فوق الذکر می‌سپارد .

 

تولید سازه lsf با فریم کد (FrameCAD)


این نرم افزار به منظور طراحی و پیاده‌سازی سازهای فولادی سبک سردنورد شده مورد استفاده قرار گرفته و به طور کلی در پکیج‌های structure یا ساختاری و detailer یا تفصیلی عرضه می‌شوند .
همانطور که از نام دسته اول مشخص است کاربرد فریم کد در طراحی سازه ‌های LSF محاسباتی می باشد، این در حالیست که در دسته دوم اپراتور با ورود اطلاعاتی از قبیل ابعاد و نوع قاب، نقشه‌ نهایی با جزئیات زیاد تولید کرده که می توان با ارائه آن ها به دستگاه‌های CNC شاهد برش دقیق قطعات سازنده این محصولات باشیم .


در انتها لازم به ذکر است که نسخه های معمولی این نرم‌افزار به عنوان واسطه‌هایی برای مدل‌سازی استفاده می شوند، این در حالیست که فریم‌کد پرو قادر به انجام دقیق و پیچیده‌ترین محاسبات بوده و می‌تواند قطعات مورد نیاز کارفرما را تولید نماید .

کلیه حقوق سایت متعلق به شرکت رسیس استاد می باشد -